فارس نوشت:

مقایسه قیمت جدید خودروها که روز گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد با قیمت‌های سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش ۵ تا ۸ میلیون تومانی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی و یا به عبارتی رشد ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‌‌های قبلی این شوراست.

‌روز گذشته رئیس شورای رقابت با اعلام قیمت‌ جدید خودورهای داخلی، اعمال استاندار یورو 4 و نصب ایربگ بر روی خودروها را دلیل اصلی افزایش چشمگیر قیمت‌ها عنوان کرد. این در حالی است که این مسئله نیز با ابهاماتی روبرو است، از جمله اینکه برخی خودروها در حال حاضر با ایربگ و یا با استاندار یورو 4 عرضه می‌شوند و در واقع افزایش قیمت حاصل از این کار و تغییر تکنولوژی تولید قبلاً بر روی این خودروها اعمال شده بود، اما دوباره در قیمت‌گذاری شورای رقابت بابت اعمال این آپشن‌های اجباری نرخ جداگانه‌ای تعیین شده است.

این در حالی است که وزیر صنعت همواره بر اجباری بودن دو آپشن کیسه هوا و استاندار یورو 4 تأکید داشته و عنوان می‌کرد که نباید بابت این استاندارد، افزایش قیمتی صورت گیرد.

از سویی، شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه مبنای قیمت‌گذاری خودرو استاندارد یورو 2 بوده است، قبلا گفته بود خودروسازان می‌توانند قیمت استاندار یورو 4 را بر روی محصولاتشان اعمال کنند و حال با اعمال این استاندارد، در قیمت‌های خودرو بازنگری شده است.

حتی اگر این مسئله را نیز مد نظر قرار دهیم، باید به اختلاف قابل توجه بین هزینه نصب ایربگ بر روی خودروهای مختلف توجه کنیم، به طوری که این هزینه برای برخی خودروها که نیاز به تغییر خاصی در داشبورد جهت نصب ایربگ ندارند، بالاتر از هزینه آن در خودروهایی است که تا کنون ایربگ بر روی آنها نصب نشده است.

شیوا در این مورد توضیح واضحی را به خبرنگاران ارائه نکرد و عنوان کرد که این موضوع را خودروسازان اعلام کرده‌اند. اما باید دید آیا به صرف اعلام خودروسازان، باید هزینه جدید در قیمت‌گذاری محصولاتشان لحاظ شود؟ اگر اینطور است که فلسفه وجودی تعیین قیمت توسط شورای رقابت چه چیزی است و این سوال جدی مطرح است که آیا شورای رقابت دارای تیم کارشناسی مجرب برای بررسی اطلاعات خودروسازان بوده است؟

از سویی باید گفت قیمت‌هایی که سال گذشته توسط شورای رقابت تعیین شده بود، چندان از سوی خودروسازان اعمال نمی‌شد و به بهانه‌های مختلف مانند نصب اجباری‌ آپشن‌های غیر ضروری و دریافت هزینه آن از مشتری، قیمت نهایی خودرو بالاتر از نرخ مصوب بود.

در هر حال، قیمت‌هایی که روز گذشته از سوی شورای رقابت برای خودروها اعلام شد، نسبت به قیمت مصرف کننده در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، به طور مثال در مورد پژو 405 در سال گذشته قیمت مصرف کننده 23 میلیون تومان تعیین شده بود که روز گذشته این قیمت به عدد 30 میلیون و 300 هزار تومان رسید و به این ترتیب رشد 7 میلیون و 300 هزار تومانی قیمت این خودرو را شاهد بودیم.

همچنین در مورد پژو 206 تیپ 5 باید گفت که قیمت این خودرو نسبت به سال گذشته با رشد 4 میلیون تومانی همراه شد و از 26 میلیون و 100 هزار تومان به 30 میلیون و 117 هزار تومان رسیده است.

قیمت پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 نیز با افزایش 7 میلیون و 700 هزار تومانی از 26 میلیون و 900 هزار تومان به 34 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

در قیمت‌گذاری جدید خودروها، نرخ رانا 2 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته و از 29 میلیون و 300 هزار تومان به 32 میلیون و 31 هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت پژو پارس جدید نیز 8 میلیون تومان بوده است، به طوری که از 26 میلیون و 800 هزار تومان به 34 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

قیمت سمند ال‌ایکس بنزینی هم با رشد 6.5 میلیون تومانی از 23 میلیون تومان به 29.5 میلیون تومان رسیده است.

در مورد پراید نیز باید به افزایش 5 میلیون و 100 هزار تومانی سایپا 131 مدل SX اشاره کنیم که قیمت این خودرو از 15 میلیون تومان به 20 میلیون و 122 هزار تومان رسیده است.

تیبا نیز رشد قیمت 5 میلیون و 400 هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت این خودرو از 18 میلیون و 800 هزار تومان به 24 میلیون و 180 هزار تومان رسیده است.

قیمت ام‌وی‌ام 110 چهار سیلندر نیز با افزایش یک میلیون و 100 هزار تومانی از 20 میلیون و 700 هزار تومان به 21 میلیون و 866 هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که رئیس شورای رقابت معتقد است که قیمت خودرو به طور متوسط 5.5 درصد افزایش داشته است.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین شیرازی A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    46 0
    پنج سال دیگر در چنین روزی: رییس شورای رقابت اعلام کرد قیمت پراید هشتاد و پنج میلیون تومان است و فروش آن به قیمت نود میلیون تومان تخلف است.
  • مهران . ت A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    40 2
    آقای نوبخت گفته بودید دولت با هرگــونه افزایــش قیمت مخالفت خواهد کرد . مگه نه ؟
  • بهروز A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    20 0
    سلام واقعا برای این مسئولین متاسفیم که نوک سوزن هم به فکر این مردم نیستن ، با این قیمت های واهی روزگار مردم را سیاه کردند ، دس مریزاد نتیجه میگیریم که اگر مردم غیرت داشته باشن که ندارند کلا ماشین نخرن تا دستشون بمونه که بدونن که با این قیمتهای دری وری به شعور، منش ، غیرت ،فکر ، دیدگاه و و و. . . مامردم ایران زمین توهین و اهانت نکنند