فارس نوشت:

بر اساس گزارش نماگرهای بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در سال ۹۱ حدود ۵۷.۸ درصد از مانده کل سپرده‌های بانکی به شکل بلند مدت نگهداری شده است.

مانده کل سپرده‌های بانکی

مانده کل سپرده‌های بانکی کشور در پایان سال ۱۳۹۱ به میزان ۳۶۳۷۷۸۱ میلیارد ریال می‌‌باشد که در مقایسه با عملکرد سال قبل از رشدی معادل ۳۹.۲ درصد برخوردار بوده است.

طی این دوره میانگین مانده کل سپرده‌های بانکی در ۳۱ استان کشور بالغ بر ۱۱۶۱۰۴ میلیارد ریال بوده است که فقط ۵ استان بالاتر از سطح میانگین قرار دارند.

در این میان، مانده کل سپرده‌های بانکی استان تهران با رقم ۱۶۸۲۷۵۷ میلیارد ریال (معادل ۴۶.۳ درصد از کل سپرده‌های بانکی)، بیشترین میزان بوده است. پس از آن، استان اصفهان با سهمی معادل ۷.۵ درصد و استان فارس با ۴.۹ درصد از کل سپرده‌ها در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین طی این مدت مانده کل سپرده‌های بانکی در استان کهکیلویه و بویراحمد با رقم ۱۰۶۴۵ میلیارد ریال معادل ۰.۲۹ درصد از کل سپرده‌های بانکی، کمترین میزان بوده است و پس از آن دو استان ایلام با سهمی معادل ۰.۳۴ درصد و خراسان شمالی با سهمی معادل ۰.۴۲ درصد از کل سپرده‌ها، کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در مقایسه با عملکرد سال قبل، استان تهران با ۴۹.۶ درصد افزایش، بیشترین میزان نرخ رشد در مانده کل سپرده‌های بانکی را دارا بوده و استان کهکیلویه و بویراحمد با ۱۹.۳ درصد افزایش، کمترین میزان نرخ رشد را داشته است. همچنین در خصص نرخ رشد سهم مانده کل سپرده‌های بانکی استان‌ها، استان تهران با نرخی معادل ۷.۵ درصد بیشترین و استان کهکیلویه و بویراحمد با نرخی معادل منفی ۱۴.۳ درصد، کمترین میزان نرخ رشد سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

تفکیک مانده کل سپرده‌های بانکی کشور نمایانگر آن است که مانده سپرده‌های دیداری با رقم ۸۸۳۹۰۶ میلیارد ریال، معادل ۲۴.۳ درصد از کل سپرده‌ها در سال ۱۳۹۱ را تشکیل داده و مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار طی این دوره بالغ بر ۲۱۰۱۳۰۲ میلیارد ریال و معادل ۵۷.۸ درصد از کل سپرده‌های بانکی بوده است. همچنین مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز با رقم ۳۶۷۶۵۳ میلیارد ریال، ۱۰.۱ درصد از مانده کل سپرده‌ها در این مدت را به خود اختصاص داده است. مانده کل سایر سپرده‌ها در پایان سال ۱۳۹۱ نیز رقمی بالغ بر ۲۸۴۹۱۹ میلیارد ریال معادل ۷.۸ درصد از مانده کل سپرده‌ها بوده است.

مانده سپرده‌های دیداری

مانده سپرده‌های دیداری در سال ۱۳۹۱، به میزان ۸۸۳۹۰۶ میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با عملکرد سال قبل از رشد ۳۴.۴  درصدی برخوردار بوده است. از این میزان، مانده کل سپرده‌های جاری بالغ بر ۶۲۳۴۵۳ میلیارد ریال (معادل ۷۰.۵ درصد از مانده سپرده‌های دیداری) و مانده کل سایر سپرده‌های دیداری بالغ بر ۲۶۰۴۵۳ میلیارد ریال (معادل ۲۹.۵ درصد از مانده سپرده‌های دیداری) می‌‌باشد.

طی این دوره میانگین مانده کل سپرده‌های دیداری در ۳۱ استان کشور بالغ بر ۲۸۳۸۹ میلیارد ریال بوده است که تنها ۵ استان بالاتر از سطح میانگین قرار دارند. بیشترین مانده کل سپرده‌های دیداری در سال ۱۳۹۱ مربوط به استان تهران با رقم ۴۳۶۶۷۰ میلیارد ریال (معادل ۴۹.۴ درصد از مانده کل سپرده‌های دیداری کشور) می‌باشد. پس از آن، دو استان اصفهان و خوزستان به ترتیب با سهمی برابر با ۵.۸ درصد و ۵.۵ درصد از مانده سپرده‌های دیدرای کل کشور در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. مانده سپرده‌های دیداری در استان کهکیلویه و بویر‌احمد با رقم ۲۹۱۹ میلیارد ریال معادل ۰.۳۳ درصد از مانده کل سپرده‌های دیداری کشور کمترین میزان بوده است و پس از آن استان‌های ایلام و خراسان شمالی به ترتیب با اختصاص ۰.۳۴ درصد و ۰.۴ درصد از مانده کل سپرده‌های دیداری کشور در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مقایسه با عملکرد سال قبل، استان آذربایجان شرقی با ۵۰.۶ درصد افزایش، بیشترین میزان نرخ رشد در مانده سپرده‌های دیداری را دارا بوده، در حالی که استان کهکیلویه و بویر‌احمد با ۷.۵ درصد کاهش، کمترین میزان نرخ رشد را داشته است. همچنین در خصوص نرخ رشد سهم مانده سپرده‌های دیداری استان‌ها، استان آذربایجان شرقی با نرخی معادل ۱۲ درصد بیشترین و استان کهکیلویه و بویر‌احمد با نرخی معادل منفی ۳۱۰۲ درصد، کمترین میزان نرخ رشد سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 0
    باز هم بگید تهران فقیر ترین استان کشوره . تازه بقیه افراد هم پولاشون رو تو متکا می زارن