ایسنا نوشت:

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستگیری 32 هزار قاچاقچی در طی چهارماه خبر داد.

سردار زمانیان صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته پنج طرح بزرگ سراسری در حوزه قاچاق در سطح کشور اجرایی شد، گفت: در همین راستا در ارزش ریالی کالاهای مکشوفه توسط ماموران پلیس مبارزه با قاچاق کالا 559 میلیارد تومان بوده است که در این حوزه شاهد رشد 68 درصدی ارزش ریالی کالاهای مکشوفه بوده‌ایم.

او با بیان اینکه در چهار ماهه امسال 29 هزار و 600 پرونده قاچاق در این پلیس تشکیل شد، گفت: 472 پرونده بین 100 تا 500 میلیون تومان ارزش داشتند و 95 فقره پرونده نیز بیش از 500 میلیون تومان ارزش داشتند.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در این چهار ماهه 32 هزار قاچاقچی دستگیر شده‌اند، از کشف و ضبط 30 میلیون لیتر سوخت قاچاق خبر داد و گفت: در این حوزه شاهد رشد 20 درصدی کشفیات بوده‌ایم و این در حالی است که بیشترین نوع قاچاق سوخت گازوئیل است.

سردار زمانیان با بیان اینکه عوامل مختلفی در قاچاق سوخت نقش دارند، گفت: با اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت سوخت در داخل کشور بوده‌ایم، اما تفاوت قیمت بسیار زیادی بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد به گونه‌ای که در حال حاضر قیمت هر لیتر گازوئیل در کشور ترکیه 6 الی 7 هزار تومان است.

او با بیان اینکه بخشی از قاچاق سوخت نیز در مسیر عرضه و خارج از شبکه ایجاد می‌شود، گفت: عوامل توزیع سوخت و ایجاد سهمیه باید کنترل و نظارتی بر این مقوله داشته باشند چراکه بیشترین سوخت قاچاق، سوخت مازاد مصرف نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی و... است که اگر بازرسی و کنترل مناسبی در این زمینه صورت بگیرد، میزان قاچاق کاهش می‌یابد.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در چهار ماهه امسال 70 میلیون قلم دارو کشف و ضبط شده است، گفت: در این حوزه شاهد افزایش 30 درصدی کشفیات هستیم که عمده داروهای مکشوفه نیروزا، توهم‌زا، سقط‌جنین و بدنسازی و... بوده است.

سردار زمانیان همچنین با بیان اینکه در این مدت 134 میلیون نخ سیگار توسط پلیس کشف و ضبط شده است، گفت: در این حوزه شاهد افزایش 16 درصدی کشفیات بوده‌ایم و 996 نفر نیز دستگیر شده‌اند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم موفقیت در برخورد با سیگار گفت: شرکت دخانیات عنوان کرده است که هموطنانمان 62 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کنند و این در حالیست که 48 میلیارد نخ سیگار یا در کشور تولید می‌شود و یا به صورت مشارکتی وارد می‌شود که در حال حاضر خلاء 14 میلیاردی سیگار در کشور وجود دارد که نیاز است برای حل این خلاء تولیدات به میزان مصرف ارتقا یابد.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ممکن است سیگار در پوشش کالاهای دیگر وارد کشور شوند، گفت: بخشی از مصرف سیگار عراق از ایران ترانزیت می‌شود و به نظرمان این تعداد سیگار در داخل کشور رسوب کرده و وارد چرخه مصرف می‌شود که پس از کشف در صورت مشارکتی بودن سیگار به کارخانه عودت و یا در صورت قاچاق بودن، منهدم می‌شود.

سردار زمانیان در مورد قاچاق خودرو نیز گفت: عمده خودروهای قاچاق به صورت قانونی و موقت وارد کشور می‌شوند اما زمانی که باید از کشور خارج شوند، این اقدام صورت نمی‌گیرد که در این چهار ماه 125 خودروی قاچاق متوقف شد که صاحبان آنها باید به گمرک مراجعه و مراحل قانونی ثبت خودرو را انجام بدهند.

او با بیان اینکه قاچاق به عنوان یک معضل اجتماعی شناخته شده است که تنها ظاهر آن به اقتصاد مربوط می‌شود، گفت: پدیده قاچاق ناشی از تصمیمات سوءاجتماعی است و سازمان‌های زیادی در شکل‌گیری و مقابله با آن نقش دارند که نیازمند حضور جدی‌تر این سازمان‌ها هستیم.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه تاثیرات قاچاق در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی نمود پیدا می‌کند، گفت: مبارزه با اقلام ممنوعه و ضدفرهنگی، دارو و کالاهای دخانی از اولویت‌های این پلیس در برخورد با قاچاقچیان است.

سردار زمانیان با بیان اینکه پلیس به دنبال افزایش عدد دستگیری قاچاقچیان نیست، گفت: به همین دلیل پلیس بر روی شناسایی پشت پرده‌های قاچاق متمرکز شده و رسیدگی به پرونده‌هایی که ارزش‌شان بیش از 500 میلیون تومان است را به طور جدی در دستور کار قرار داده است.

او همچنین با بیان اینکه پلیس برای امسال 14 طرح عملیاتی گسترده را برنامه‌ریزی کرده است، گفت: در چهار ماهه امسال پنج طرح اجرایی شده است که توفیقات زیادی نیز داشته‌ایم.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اجرایی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا گفت: تا قبل از اجرای قانون جدید بحث قاچاق یک تخلف بود تا جرم و اگر قاچاقچی دستگیر می‌شد تنها به پرداخت جریمه اکتفا و نهایتا دو سال حبس در انتظار وی بود که این عدم بازدارندگی مجازات‌ها سبب شد که بازار قاچاق رونق بگیرد، اما در قانون جدید علاوه بر مجازات‌های مختلف، اعم از زندانی‌شدن، شلاق و جریمه‌های نقدی زیاد، شاهد آن هستیم که در صورت تکرار قاچاق، جرم فرد قاچاقچی به عنوان جرایم سازمان‌یافته محسوب شده و تحت این عنوان با وی برخورد می‌شود و به نظر می‌رسد یقه‌سفیدها دیگر نمی‌توانند از مجازات‌ها فرار کنند.

سردار زمانیان همچنین گفت: در گذشته کالایی که به گمرک تحویل داده می‌شد اگر فردی می‌توانست جریمه دو برابری کالا را پرداخت کند به مرجع قضایی داده نمی‌شود و بسیاری از نامه‌های گمرک به مرجع قضایی در گذشته به دلیل عدم پرداخت جریمه و عادیات دولت بود.

او همچنین در مورد چرایی خرید تجمیعی کالا از استان‌های مرزی به خصوص بانه گفت: در استان‌های مرزی معافیت‌های ورود کالا در قالب ته‌لنجی و ملوانی و یا ورود آزاد از معابر مرزی به بهانه ایجاد اشتغال وجود دارد که افراد می‌توانند با قیمت مناسب کالاهایی را نیز خریداری کنند اما اگر این کالاها که با قیمت ته‌لنجی داده می‌شود به صورت تجمیعی از شهر خارج شود، قاچاق محسوب شده و باید تعرفه دولتی را پرداخت کنند.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین از راه‌اندازی سامانه پیامکی کنترل ترانزیت و حمل بار خبر داد و گفت: از اوایل امسال سامانه پیامکی راه‌اندازی شد. به گونه‌ای که ماموران ما با پیامک مشخصات خودرو، گزارش بار اعم از مبداء، مقصد، نوع محموله و... را دریافت کرده و اگر پیامکی دریافت نشود، مشخص می‌شود که این بار یا قاچاق و یا راننده از مسیر اصلی خود خارج شده است.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =