پنجمین ماه ریاست روحانی: نخستین توافق پس از 10 سال با غرب

پنجمین ماه ریاست جمهوری حسن روحانی ماهی بود که در آن ظریف چهره اول سیاست خارجی و داخلی ایران بود.

سيد صادق روحاني: در سومين روز ماه آذر محمدجواد ظريف که به تازگي مسئوليت پرونده هسته اي ايران را بر عهده گرفته بود در ژنو براي نخستين بار توانست به يک توافق اوليه با اعضاي گروه 5+1 برسد. پرونده هسته اي ايران از سال 82 به موضوعي در سياست خارجي و به تبع آن سياست داخلي کشور ما تبديل شده بود. از آن زمان تا اين تاريخ بارها و بارها ايران و غرب درباره اين پرونده به مذاکره و گفت و گو پرداخته بودند اما هيچگاه به توافق نرسيده بودند. اين نخستين توافق ايران و غرب بر سر پرونده هسته اي است.

آذر ماه را مي توان ماه ظريف ناميد. ظريف پس از امضاي توافقنامه اوليه به قم رفت و با مراجع ديدار کرد، همچنين به مجلس رفت و توضيح داد. ظريف به ديدار دانشجويان ، جامعه مدرسين حوزه علميه قم و همچنين به مشهد نيز رفت.

همچنين در آذر ماه اولين سفر داخلي رئيس جمهور انجام گرفت.

تاريخ

موضوع

توضيحات

3 آذر

توافق تاریخی ژنو

توافق موقت ژنو توافق‌نامه‌ای ۶ ماهه و قابل تمدیددرباره برنامه هسته‌ای ایران بود که بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد.

بر اساس این توافقنامه که برای «رسیدن به یک راه‌حل جامع بلندمدت و مورد توافق طرفین» بود، طرفین «به صورت داوطلبانه» متعهد شدند تا اقدامات متقابلی را به عنوان گام اول یک راه‌حل جامع انجام دهند.

ایران تعهد کرد برنامه هسته‌ای خود را غنی سازی 5 درصد کاهش دهد و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تسهیل کند. در عوض، طرف مقابل بخشی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را تعلیق می‌کند و از وضع تحریم‌های جدید خودداری کند.

استقبال مردم از وزیر امور خارجه در فرودگاه،تشکر وزیر خارجه از استقبال‌کنندگان تیم مذاکره هسته‌ ای و نگارش متن تشکر برای درج در فیس بوک در هواپیما برای ایرانی ها

3 آذر

توضيحات رئيس جمهور درباره توافق هسته اي

حسن روحانی در نشستی خبری درباره موضوع توافق هسته‌ای گفت: «جهانیان به این نتیجه رسیدند که تهدید در برابر ملت ایران، نمی‌تواند کارساز باشد. دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد فضای اعتماد بین ایران و کشورهایی است که علاقمند به ارتباط دوستانه با ایران هستند.» حسن روحانی در خصوص توافق هسته‌ای نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای نوشت و گفت: «مذاکرات به گونه‌ای پیش رفت که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های جهانی قرار گرفت. فرزندان انقلابی شما توانستند گام نخست را به گونه‌ای پیش ببرند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های جهانی قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.» رهبر ایران نیز در پاسخ نامه اظهار داشت: «دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیأت مذاکرات هسته‌ای و دیگر دست‌اندرکاران است و می‌تواند پایهٔ اقدامات هوشمندانهٔ بعدی قرار گیرد. بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و در آینده نیز خواهد بود ان‌شاء الله. ایستادگی در برابر زیاده‌خواهیها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد و چنین خواهد بود ان‌شاء الله.»

4 آذر

حضور ظریف در سازمان انرژی اتمی

وزیر امور خارجه در این نشست درباره توافق ژنو اظهار نظر کرد

5آذر

حضور ظريف در نشست شورای وزیران خارجه اکو

حضور در نشست شورای وزیران خارجه اکو ودیدار وزیر امور خارجه با وزرای امور خارجه‌ی آذربایجان، قرقیزستان و افغانستان

 

6 آذر

حضور ظريف در مجلس برای شفاف سازی درباره توافق ژنو

اظهارات ظریف در  نشست مجلس و قاطعیت وی موجب تلطیف فضای مجلس نسبت به توافقنامه ژنو شد. مرور خاطرات نمایندگان می گوید در همان روز سوم آذر وقتی متن نهایی توافق منتشر شده است گروهی از نمایندگان اقلیت مجلس نقدهای را به این توافق وارد کرده اند.

7 آذر

سفر وزير خارجه امارات به ايران

حسن روحانی در دیدار شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده، پیشرفت امارات را پیشرفت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: همواره بین ایران و امارات به لحاظ فرهنگی و اقتصادی روابط بسیار نزدیکی بوده است.

8 آذر

نخستين سفر داخلي رئيس جمهور

حسن روحانی بدنبال وقوع زمین‌لرزه در دشتستانِ استان بوشهر ضمن ارسال پیام تسلیت، دو روز بعد در جمع مردم زلزله‌زده شهر برازجان و شهرستان دشتستان قرار گرفت و سپس راهی عسلویه شد، این اولین سفر داخلي وی پس از تصدی ریاست‌جمهوری بود.

8 آذر

سفر ظریف به قم و دیدار با مراجع

خبرهای منتشر شده از این دیدارها از تشکر از تیم مذاکره‌کننده و تاکید بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای

9 آذر

حضور ظريف در جامعه مدرسین

وزیر خارجه با حضور در جلسه جامعه مدرسین به توضیح درباره توافق ژنو می پردازد. بعد از این نشست سید احمد خاتمی در اظهار نظری گفت:دکتر ظریف منطقی و مستدل صحبت کرد. در همین روز نشان خادمی حضرت فاطمه معصومه(س) به وزیر خارجه اهدا شد.

 

12 آذر

حضور ظريف در دانشگاه تهران

حضور محمد جواد ظریف، در دانشگاه تهران حاشیه هایی داشت. به هنگام ورود ظریف به داخل سالن، دانشجویان شعار «صل علی محمد، روح مصدق آمد» «درود بر اصلاحات، سلام بر دیپلمات»، «نگاش نکن ظریفه، شش کشور رو حریفه» سر دادند.

14 آذر

سفر ظريف  به امارات

ظریف در جریان سفر منطقه ای خود در جمع ایرانیان مقیم امارات حضور یافت و گفت:برای اعتلای نام ایرانی جناح‌بندی سیاسی را کنار بگذاریم

 

17 آذر

ارائه لايحه بودجه

حسن روحانی لایحه بودجه ۱۳۹۳ کل کشور را به مجلس ارائه کرد. حسن روحانی گفت رکود و تورم را از اصلی‌ترین مسایل کشور است. وی اضافه کردد، دولت برای کاهش تورم عزم راسخ داشته و بر این پیمان خود پایبند است.

17 آذر

ديدار با رئيس جمهور افغانستان

رییس‌جمهور ایران با حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات که وزرای خارجه و سایر مقامات دو کشور نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت افغانستان و تحولات امنیتی - سیاسی این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

20آذر

ديدار با وزير خارجه روسيه

حسن روحانی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

23 آذر

سفر ظريف به مشهد

دیدار با امام جمعه و تولیت آستان قدس درباره توافق ژنو

، بازدید از بیمارستان جامع رضوی و غرس نهال در باغ گیاه شناسی مشهد

24 آذر

نخستين سفر استاني دولت

حسن روحانی نخستین سفر استانی خود در زمان زمامداری دولت یازدهم را با سفر ۳ به استان خوزستان به انجام رساند.

28 آذر

تصویب طرح ایران در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در این روز قطعنامه پیشنهادی از سوی ایران در مورد «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را با اجماع به تصویب رساند.پیشنهاد این اقدام از سوی رئیس جمهور کشورمان در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در مهر ۱۳۹۲ مطرح شده بود

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    9 13
    خب که چی؟ از فردا پراید میشه 5 میلیون ؟
  • پوتین IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    10 17
    بازم قرارداد ترکمان چای و گلستان دکتر ظریف این چه توافق نامه ای بود با این خارجیا امضا کردی اوباما که علنا میگه اگه یه درصد احتمال داشت پیچ و مهره انرژی هسته ای ایران را باز میکردیم یعنی چی؟یعنی اینا اصلا دنبال توافق نیستن دنبال اهداف خودشونن.