ایسنا نوشت:

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب تفاهم "چارچوبی برای همکاری" گفت: امیدواریم آژانس از فرصت همکاری با ایران استفاده کند و به گونه‌ای عمل نشود که اعتماد ایجاد شده سلب شود و همکاری‌ها با محدودیت روبرو شود.

علی‌اکبر صالحی در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی در جمع خبرنگاران مبنی بر این‌که برخی رسانه‌های غربی از کند شدن همکاری ایران با آژانس گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند، گفت: همان طور که آقای آمانو بعد از سفر به تهران در وین اعلام کردند جمهوری اسلامی به طور رضایت‌بخش با آژانس همکاری می‌کند و تا به امروز 13 سوال را پاسخ داده است و 5 سوال دیگر در دستورکار است که برخی از این 5 سوال در شرف به پایان رسیدن است و برخی دیگر در حال انجام است.

صالحی گفت: ما این اقدامات را در چارچوب پادمان جامع و فراتر از آن با در نظر گرفتن برخی انعطاف‌ها انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هدف ما از همکاری با آژانس نشان دادن حسن نیت و شفافیت و انعطاف پذیری ایران است و با رویکرد دولت تدبیر و امید تا جایی که ممکن بود اجازه بازدید از مراکز هسته‌ای‌اش و برخی معادن صادر شد.

او همچنین در خصوص سرنگونی یک پهباد که در آسمان نطنز پرواز می‌کرده است گفت: بیشتر از توضیحی که سپاه پاسداران ارائه کرده است ندارم. در عین حال از هوشیاری و آمادگی نیروهای مسلح که اهداف دشمن را به بن‌بست رساندند تشکر می‌کنم.

او همچنین از مانور زمینی بزرگ در یکی از تأسیسات هسته‌ای و نیز مانور هوایی در یکی دیگر از تأسیسات هسته‌ای‌مان که تأکید داشت نطنز نبوده است خبر داد و گفت: تجربیات حاصل از این مانورها بسیار برای ما گرانقدر بود و خوشحالیم از این‌که نیروهای مسلح توانستند چنین اقدام شایسته‌ای را انجام دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به افتتاح نمایشگاه تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی با بیان این‌که دشمنان ایران از روش‌های مختلف اتهام سازی، تهدید، ترور، جاسوسی و شیوه‌های دیگر برای ضربه زدن به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران استفاده کردند،گفت: به لطف الهی تا امروز نتوانسته‌اند کاری را پیش ببرند که یکی از دلایلش هشیاری همکاران ما در سازمان انرژی اتمی و مراجع ذیربط بوده است.

او با اشاره به شناسایی ویروس استاکس‌نت گفت: وزیر مخابرات وقت اعلام کردند که چنین ویروسی به برخی مراکز آسیب رسانده است و ما تا آن زمان حتی نمی‌دانستیم استاکس‌نت را چگونه می‌نویسند اما با کمک حفاظت امنیت سازمان و سایر مراجع آن را بررسی کردیم و آثار این ویروس را شناسایی و درصدد مقابله برآمدیم.

او با بیان این‌که می‌فهیم غربی‌ها از پیشرفت ایران عصبانی هستند، گفت: پس از تجربیات و بررسی‌های زیاد و شناسایی معایب تجهیزات که با شگردهای بسیار عجیبی در این تجهیزات به کار گرفته شده‌اند به راحتی می‌توان فهمید که آنها که سرمایه‌گذاری زیادی برای این خرابکاری‌ها کرده‌اند کجاها عصبانی‌اند.

صالحی گفت: ما چالش بزرگ علمی را در زمینه خرابکاری با غرب داریم و به نوعی باید از آنها به خاطر چنین اقداماتی که باعث شده است ما بیشتر بیدار و هشیار شویم تشکر کنیم. مهندسان ما توانسته‌اند به سطح بالایی از آگاهی و تجارب ارزشمند در این زمینه دست یابند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حساسیت صنعت هسته‌ای و بی‌حد و مرز بودن هر نوع اتفاق ناگوار در این صنعت که تبعاتی بی حد و مرز دارد، گفت: در چارچوب کنوانسیون‌های هسته‌ای به آژانس پیشنهاد می‌کنم که کنوانسیون جدید در رابطه با منع خرابکاری هسته‌ای را تدوین و تهیه کنند تا خرابکاری هسته‌ای ممنوع شود.

صالحی همچنین از مداخله و حضور برخی شرکت‌ها و کشورهای اروپایی و آسیایی در زمینه خرابکاری هسته‌ای خبر داد و گفت: متأسفانه خیلی از کشورها، شرکت‌ها و صنایع صاحب نام اروپایی در صنعت در فرآیند خرابکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی سهیم شده‌اند که اگر روزی اسامی این شرکت‌ها و کشورها را اعلام کنیم اعتبار آنها خدشه‌دار می‌شود.

او گفت: شاید برخی سفرای این کشورها را بیاوریم و از نزدیک آنها را در جریان اقدامات کشورهایشان قرار دهیم حتی در این زمینه کشورهای آسیایی در حال رشد حضور دارند که ما به ناچار از آنها تجهیزاتمان را خریداری می‌کنیم.

اوی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا ارائه پرسشنامه طراحی درباره اراک در راستای بازطراحی این رآکتور است گفت: بازطراحی بحث جداگانه‌ای است و ارتباطی به آژانس ندارد. پیشنهاداتی از طرف کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اروپایی ارائه شده است و در حال بررسی هستیم.

او گفت: برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای همواره یک پروتکل خاص برای چگونگی بازرسی ها فراهم می‌شود که قرار است پروتکل برای رآکتور اراک نیز تهیه و تنظیم شود که ارائه پرسشنامه در همین راستا است.

صالحی همچنین در رابطه با ساخت نیروگاه‌های جدید گفت: ما با روس‌ها در حال صحبت هستیم و مراحل آخر کار را طی می‌کنیم. البته در رابطه با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای چند کشور اروپایی و آسیایی هم پیش‌قدم شده‌اند اما تا به نتیجه نهایی نرسیم نمی‌توانیم خبری را تأیید کنیم.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    10 0
    ميشه اسم اون كشورها رابگين ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    1 2
    پس لندن برای بازگشایی سفارتش در تهران له له می زند برا چیه خوب برای جاسوسی خرابکاری هماهنگی با افرادی برای بهم ریختن کشور و...