فارس نوشت:

وزیر نیرو گفت: شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، همدان، قزوین، زاهدان و چند کلانشهر دیگر با موضوع خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدرضا چیت‌چیان عصر امروز در جلسه شورای اداری استان اصفهان که در محل استانداری اصفهان برگزار شد، گفت: اصفهان برای ما یکی از مؤلفه‌های اصلی شکل‌دهنده هویت ملی است که در تاریخ اثرگذاری‌های منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای داشته است.

وزیر نیرو اظهار کرد: به هر قسمتی از این شهر که نگاه کنیم اهمیت فوق‌العاده آن را درمی‌یابیم و ما به عنوان مسئولان وزارت نیرو برای این شهر تمدن‌ساز اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.

چیت‌چیان تصریح کرد:‌ زاینده‌رود که امروز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم اصفهان می‌باشد در حدود ۵ دهه گذشته هر سال به طور متوسط ۸۴۵ میلیون متر مکعب به صورت طبیعی آب داشته است.

وزیر نیرو تأکید کرد: پیش از انقلاب سد و تونل کوهرنگ 1 احداث شد و این تونل یک میلیارد متر مکعب آب را از سرشاخه‌های کارون به سوی زاگرس آورد که میزان آورد این تونل به طور متوسط در سال ۲۹۳ میلیون متر مکعب بود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی اصفهان برای هر کسی نگران‌کننده و باعث تأسف است و همه ایرانیان نسبت به این مسئله معترض هستند ولی یکی از دلایل اصلی ایجاد آبادانی و متمرکز شدن فرهنگی غنی در مرکز ایران همین رودخانه بوده که اکنون خشک شده است.

وزیر نیرو افزود: در خشکی رودخانه زاینده‌رود سه عامل وجود دارد که یکی اراده لایزال الهی است دیگری اقدامات وزارت نیرو و سومی نیز فرهنگ استفاده عمومی می‌باشد.

چیت‌چیان اضافه کرد:‌ در عامل اول دست بشر هیچ تأثیری ندارد ولی در عامل دوم وزارت نیرو تمام تلاش خود را می‌کند تا از این بحران خارج شود و در عامل سوم نیز دیگر ارگان‌ها، نهادهای اجتماعی و مردم باید وارد عمل شوند تا فرهنگ استفاده صحیح نهادینه شود.

وی با بیان اینکه اکنون شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، همدان، قزوین، زاهدان و چند کلانشهر دیگر با موضوع خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه داد: اکنون استان‌هایی که از آنجا برای استان اصفهان آب تأمین می‌کردیم دچار مشکل هستند و مردم خوزستان نیز حق دارند نسبت به انتقال آب از استان‌شان حساس باشند چرا که در شرایط کنونی چاره پیش‌گیری از این بحران مدیریت مصرف می‌باشد.

چیت‌چیان تأکید کرد: جلوی تمام اضافه‌برداشت‌ها را خواهم گرفت و در این راه به هیچ عنوان اغماض نخواهم کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به لزوم واگذاری آب برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهانی نیز اظهار کرد: به سختی حدود 400 میلیون متر مکعب آب در سطح زاینده‌رود ذخیره کرده‌ایم تا بتوانیم آب کشت پاییزه را تأمین کنیم و در خصوص راه‌اندازی تونل گلاب 2 با عنوان سامانه دوم تأمین آب شرب اصفهان نیز حساسیتی غیر از دریافت مجوزهای زیست محیطی نداریم.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های انتقال آب به اصفهان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود ولی باید این نقطه را مدنظر قرار داد که این انتقال آب باعث اضرار بخش‌های دیگر نشود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    24 33
    به قیمت خشک شدن کارون؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      27 27
      آب کارون پشت اون ده بیست تا سدی هست که تو خود خوزستان زدن و دارن همونجا آبشو مصرف میکنن. ضمنا آب مال شما هم نیست که بخیلی میکنید.
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    18 15
    شما تا اصفهان تشریف دارید یه سر به بالا دست زاینده رود در استان چهارمحال بختیاری بزنید و ملاحظه کنید که این عزیزان به فاصله هر یکصد متر آب زاینده رود رو به شکل بی رویه پمپاژ میکنند به بالای مزارع و کوه گویی که انگار این آب ارث پدرانشان هست شما جلوی این مصرف بی رویه رو بگیرید.
  • حمید A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    14 13
    آیا خشت های تمدن اصفهان بر دوش مردم چهارمحال و بختیاری، خوزستان قرار داده شود؟ آقای وزیر از استیضاح می ترسید؟
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    11 15
    شما که پروژه آبرسانی به اصفهان رو پلمپ کردی. بالاخره چی رو باور کنیم ما؟
  • بی نام JP ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    11 17
    اب رودخانه الان داره ميريزه تو خليج فارس بايد قبل از اين كه بريزه تو دريا اب را بر گردونند به سمت اصفهان یا هر جای دیگه
    • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      14 2
      آب بیهوده نمی ریزه تو خلیج فارس.حیات آبی خلیج فارس و صدها هزار نفر از ساکنین بنادر اطراف خلیج فارس به آب شیرین ورودی بستگی دارد.با کاهش آب شیرین ورودی،آب خلیج فارس شورتر می شود و طی مدت کمتر از سی سال ،بسیاری از ماهی های آن منقرض می گردند.
    • بی نام US ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      1 3
      اگر کارون به خلیج پارس نریزد دیگر و جود نخواهد داشت پس به مسیری که خداوند بر کارون قرار داده احترام بگذاریم
  • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    10 2
    خود آب اصفهان کجا رفته که بهش آب انتقال بدن؟
  • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    18 5
    دولت و وزیر نیرو نباید تحت تاثیر جوسازی ها و هوچی گری اصفهانی ها قرار بگیره و احساسی تصمیم بگیره. اینها وقتی تانکر سوخت رو میندازن توی آب، سروصداش رو سر استان های دیگه میکنن و مغلطه میکنن ولی باید صدای استان های مظلوم چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان و کرمانشاه و ... رو در مجاورت اصفهان شنید که سالهاست اعتباراتشون در همه زمینه ها به سمت اصفهان میره و بزرگترین صنایع و دانشگاه ها و میراث فرهنگی و پزشکی و ... فقط و فقط در این استان مستقر میشه
  • كارون IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    13 5
    چرا بايد آب كارون بياد اصفهان كه صرف توليد خربزه و طالبي بشه؟ 90 آب در كشاورزي اشتباه هدر ميره بودجه انتقال رو صرف اصلاح كنيد
  • امید رنجبر A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    9 0
    وزیر محترم توی کشوری که بعضی قسمتهاش آب واسه خوردن ندارند آب و واسه کشاورزی حروم نمیکنن.کشاورزی در ایران فقط از طریق دیم عقلانیست.
  • محمد IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    10 8
    آقای وزیر محترم آب از کجا انتقال بدهید از سرشاخه های کارون که دو تا استان بخاطر احیای زایند رود به خاک سیاه بشونید
  • مسعود RO ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    14 6
    آقای وزیر از مال پدری بخشش میکنی؟ کارون تا بحال سه سرشاخه خودش رو به زاینده رود بخشیده قرار نیست سخاوت باعث نابودی خود کارون بشه تمام اکولوِِژی پایین دست کارون از بین رفته خاک و نمک باقیمانده بخشش های قبلیه مگر تو این وزارت خونه یک کارشناس فهیم و با وجدان وجود نداره به چه قصدی چشم طمع به خوزستان بستین آقا کمبود آب هست خوب برنج لنجونی اصفهان نکارن ما که عمری برنج خارجی میخوریم هموطن اصفهانی هم بخوره نمیمیره که الان تا زرین شهر آب هست اما بخاطر کشت برنج آب به پایین دست نمیرسه اجازه برداشت بی رویه آب به کسی ندین دست از سر کارون بردارید دیگه جونی براش نمونده خشکش نکنید خبر ژخشش نکن باشه تو هم با لابی ها دست به یکی شو
  • عبدالله ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    15 6
    اينقدر مردم استان چهارمحال و بختياري گفتند تونل نبايد احداث بشه كسي گوش كرد؟تونل گلاب و بهشت آباد استان چهارمحال و بختياري رو كوير ميكنه كه اصفهان آباد بشه؟آبادي اصفهان به قيمت بي آبي شهر ها و روستاهاي شهركرد؟؟واقعا براي وزير نيرو متاسفم
  • بی نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    13 5
    چرا جايي كه اب نيست برنج ميكارند ؟ اطراف لنجان و باغبهادران اصفهان هكتار ها زمين شاليكاري هست
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    10 4
    لطفاً اینقدر آب رو از این شهر به اون شهر انتقال ندید این چاره کار ما نیست امسال آب کارون رو به زاینده رود انتقال دادید 10 سال دیگه که اصفهان جمعیتش 2 برابر میشه چکار میکنید ؟؟ چاره کار فقط و فقط صرفه جویی و مصرف بهینه هست که با سرمایه گذاری کمتر بیشترین بازدهی رو خوواهد داشت برید سراغ کشاورزی ببینید اونجا چقدر آب هدر میره ما 18 میلیون هکتار سطح زیر کشت داریم که آبیاریشون خیلی عقب موندست فقط با 30 صرفه جویی تو مصرف آب کشاورزی هیچ جای ایران حداقل تا 20 سال کمبود آب نخواهد داشت جناب وزیر محترم بجای تونل کندن و انتقال آب فقط فرهنگ سازی کنید همین کافیه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    5 2
    آقا من به عنوان يک اصفهاني مخالف انتقال آب بين حوضه اي هستم... بجاي اون جلوي مهاجرت را بگيريد تا بار روي شبکه آب و فاضلاب بالا نره... چرا تمام اهالي چهار محال و خوزستان به اصفهان مهاجرت ميکنند؟... آب مجتمع فولاد مبارکه را که نبايد از کشاورزان و مردم عادي گرفت... کساني که صاحب مجتمع فولاد و اقمارش هستند هر فکري ميخواند بکنند... الان اومدن مردم عادي 3تا استان را درگير کردن که فولاد مبارکه به کار خودش ادامه بده
  • کارون A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    1 3
    زاینده رود از خون جونای خوزستان پر بشه از کارون پر نمیشه اجازه نمیدیم شاهرگ شهرمونو کسی بزنه کارون ناموس ماست هیچ کسی حق نداره به ناموس ما دست درازی کنه
  • احسان A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 3
    آقا مگه برای باغداری آب نمیخواد اصفهان؟ خوب بیایین از جایی که کارون و اروند یکی میشن کانال بزنید، یکی هم نزنید، ده تا برنید والله ما همین اب پایین دست رو می خوریم بعد شما حاضر نیستید آب پایین دست رو پای درخت هاتون بریزید؟؟؟؟
  • سپیده US ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 3
    جناب وزیر انتقال آب به چه قیمت آخه؟؟به قیمت نابودی کارون عزیز ما؟؟؟؟کارونی که یک زمانی کشتی توش رفت و آمد داشت الان شما اینجا نیستید که ببینید چقدر خشک شده.چرا میخواین همین آب باریکه رو هم از ما بگیرید؟همه چیز خوزستان رو گرفتین و ما نجابت و صبوری کردیم ولی ما هشدار میدیم که اگه این کار بخواد انجام بشه دیگه نجابت رو جایز نمیدونیم و.....
  • احسان IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 2
    متاسفم واسه وزیر نیرو یک مملکت که جانبدارانه و غیر کارشناسی صحبت میکنه....خشک کردن زندگیکارون دست این آقا نیست اصلا...به امید استیضاح ایشون...
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    5 1
    لطفا سهم اب مهاجران رو به اصفهان حساب کنید ضرب در 30سال کنید....