۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۱

دنیای اقتصاد نوشت:

تازه‌ترین آمار وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالی از رشد حدودا 74 درصدی تولید خودرو در پنج ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه حکایت می‌کند که به‌نظر می‌رسد با توجه به بلاتکلیفی بازار و یکسره نشدن ماجرای قیمت‌گذاری، این «رشد» چندان برای فعالان صنعت خودرو هیجان‌انگیز و خوشحال‌کننده نیست.
چند ماه می‌شود که تولید خودرو در ایران از حالت رکود خارج شده و در مسیر صعود نیز قرار گرفته است و این موضوع می‌تواند تضمینی برای اشتغال و کاهش هزینه‌های تولید باشد، اما حالا مساله خودروسازان این است که محصولات تولیدیشان را چگونه بفروشند. داستان از این قرار است که در حال حاضر بسیاری از مشتریان توان خرید خودرو را از دست داده و برخی هم هنوز منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و از همین رو بازار بلاتکلیف مانده و خودروسازان به راحتی قبل نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند و تامین نقدینگی کنند. حال اگر قرار بر تداوم این داستان باشد، افزایش تولید (در کنار همه محاسن آن از جمله کاهش هزینه‌های سربار تولید)، به دغدغه خودروسازان نیز تبدیل خواهد شد، چه آنکه وقتی بخشی از مردم خرید خودرو را تحریم کنند، خودروهای تولیدی به‌نوعی روی دست آنها (خودروسازان) می‌ماند. هرچند برخی کارشناسان معتقدند خودروسازان باید با تغییر روش‌های فروش، امکان خرید خودرو را بیشتر فراهم بياورند، اما خودروسازان نیز تاکید می‌کنند که به‌دلیل محدودیت منابع مالی، دستشان برای این کار چندان باز نیست.

 

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    65 0
    اگه حرف دنياي اقتصاد درست بود با يه فروش فوري كلي نقدينگي جمع ميكردند كه سودش خيلي بيشتر از زمان خواب اينهمه خودرو بود
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      24 0
      وقتي خودرو را با كيفيت بسيار پايين گران ميدهيد و وقتي هم انتقادي ميشه ميگيد ،هميني كه هست،اين ميشه نتيجه اش
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      20 0
      دنیای اقتصاد هم پول میگیره آمار کشکی بده ، خودروهای خارجی رشد داشته اما داخلی ها کیفیت پایین و قیمت جند برابری با قیمت اصلی کسی نمیخره پراید 19 میلیون یعنی قیمت یک ماشین شاسی بند تو اروپا با کیفیت خوب
    • بی نام US ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      18 0
      وای به حال ما که اینهمه خودرو مزخرف چینی داره وارد کشور میشه. تازه در داخل هم مونتاژ میکنن و بخاطر ظاهر خوب رُند بازار هم شده. این هم از نادانی مردمه هم خیانت برخی مسئولین.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    157 1
    مردم نبايد بخرن تا اين خودرو سازا حساب كار دستشون بياد.چقدر اونا به مردم فشار بيارن؟يه كمي هم مردم اونا رو تحريم كنن.
    • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      15 0
      بمونه رو دستشون تا سبز کنه
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      7 16
      تا کی نخرند اینقدر اونا پشتشون از پولای چند سال گرانفروشی گرمه تا 1400 هم پشتشون گرمه با سپرده های گرانفروشی
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    121 1
    تحریم نخریدن ادامه داشته باشه فقط همین
  • امیر ونک A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    76 0
    طبق یک امار موثق و علمی که توسط یک موسسه معتبر گرفته شده امسال بازار ایران قابلیت جذب 600هزار دستگاه خودرو را دارد مابقی روی دست خودروسازان میماند مردم دیگر به هر بها و قیمتی خودروی ایرانی نمیخرند سالها خلف وعده در تحویل و کیفیت پایین در کنار قیمت بالا باعث قهر مردم برای خرید خودرو شد
  • بانام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    87 0
    هر بلایی سر این دو شرکت بیاید حقشان هست. چون هم زمان رکود اقصتادی قیمت هایشان را افزایش دادند و هم زمان تورم . حالا هم چوب کار خودشان را می خورند.
  • احمد A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    68 1
    مردم با نخریدن خودرو پیام محکمی به مدیرای خودروساز فرستادن تا بفهمن تا ابد نمیتونن خودروی بی کیفیت و گرون تولید کنن و توقع داشته باشن مردم با کلی بدقولی ازشون بخرن
  • احسان IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    70 0
    یه پیشنهاد ، خودرو های تولیدیشونو به کشورهای دیگه صادر کنن ، حیفه فقط مردم خودمون از این تکنولوژی روز استفاده کنن ، دنیا باید ایمنی و قدرت تولیدکنندگانه ما رو با روش توجیه کردن مشتری هاش شاهد باشه راستی کفش خوب کجا میفروشن؟
  • مهام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    65 0
    جالب است که بنده یک سال پیش یک خودرو از اینا خریدم و هنگام فاکتور ۴۰۰۰۰۰۰۰ ریال بالاتر از قیمت اصلی ازمن پول گرفتند و حالا سه ماه یکبار به من زنگ میزنند و درمورد رضایت من از خرید نظرسنجی میکنند . زنگ میزنند تا بگویند آغا خوشت اومد ، حال کردی؟ ، بازم ماشین خواستی بیا اینورا ، بچه ها هنوز سرگردنه هستند در خدممتون .
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      24 0
      با احترام فراوان.. ولی اشتباه کردی خریدی.. از این دوشرکت فرغون ساز هیچ چیز نباید خرید...تحریم تحریم
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    84 0
    جمعاً در شرکتهای خودروسازی کمتر از 50 هزارنفر کار می کنن، اما بسته شدن این به اصطلاح تولیدکنندگان خیال 78 میلیون ایرانی رو راحت می کنه. صنف تعمیرگاه و لوازم یدکی هم که هیچوقت بیکار نمیشه، خوب چرا رأی اکثریت درنظر گرفته نمیشه؟
  • ببراز A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    65 0
    درود بر مردم شریف کشورم اگه همینطور ادامه بدهند دیگه این خودرو سازان نمی توانند هر قیمتی که دلشان خواست به مردم تحمیل کنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    62 0
    خودروی گران و بی کیفیت باید هم رودستشون باد کنه
  • سعید IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    46 0
    بهترین کار رو مردم انجام می دهند، در جایی که کسی به حرف ها خواسته های مردم توجه نمیکنند بهترین راه کار اینه مردم دست به دست هم از حقشون دفاع کنند. در این موردنخریدن این محصولات گرون و بی کیفیت تنها و بهترین کار ممکن برای مردمی هست که دستشون از همه جا کوتاه است.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    26 7
    اگه رودستشون مونده بود فروش فوری میگذاشتند تنها خودرویی که فروش فوری است فقط یه مدل پراید است ووانت پیکان
  • معین IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    40 1
    حقشونه
  • هم وطن A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    28 0
    دم این ملت گرم همه اگه پشت هم باشن بعدن نتیجه اشو می بینن که حرف حرف خودروساز نیست که هروقت دلشون خواست قیمت ببرن بالا مردم خواهشا نخرید بزار بیاد پایین مجبور میشن به خدا به نفع خودمونه دم همتون گرم به دوست آشنا هم بگید خواهشا نخرید ممنون خبر آنلاین چند وقت نوشته های منو نمیزاری چرا این یکیو بزار
  • يك اقتصاد خونده IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    27 0
    نخريدن در حال حاضر بهترين ترفند براي حفظ حقوق مصرف كننده و مقابله با انحصار خودروسازان هست.
  • مردم A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    10 0
    بذارین پاریکینگ رو دستتون سنگینی میکنه ها.ولی یکیشو برا من نگهدارین
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    10 1
    هیچ کس نباید خودرو بخره یا خودروشو عوض کنه ، شاید .............
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    14 0
    مرگ بر رانت خودرو
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    31 1
    سزای گران فروش نخریدن است
  • ngng IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    12 1
    سزای گران فروش نخریدن است...........
  • بی خودرو A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    98 1
    مال بد بیخ ریش صاحبش.
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    14 1
    اسم خودرو رو لکه دار کرديد ، بگيد ارابه مرگ .
  • مصطفی A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    14 1
    این تحریم ها اگه برای مردم فشار اورده برای این دو خودرو ساز خوب شده به بهانه همین تحریم ها پراید شده20000000 میلیون
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    17 0
    وقتی جون مردم واسشون هیچ اهمیتی نداره تعطیل هم بشن مهم نیست.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    21 1
    مثبت های یکدست و تعداد بسیار کم منفی ها نشاندهنده یکپارچگی و خشم شدید مردمه
  • امیرحسین IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    5 2
    اگه رو دستشون مونده پس چرا سر موعد تحویل نمی دن ؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    3 28
    من ترجیح می دهم کالای وطنی مصرف کنم اما پول کشورم را به اجانب ندهم.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      23 1
      برو سوار بر ارابه مرگ وطنی بمیر
    • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      2 0
      هموطن عزيز من به خاطر همين شعار كالاي وطني ثبت نام كرده ام و الان باوجودي كه تمام پول خودرو را داده ام حتي پول بيمه بدنه و سه ماه و خورده اي از تاريخ تحويل ميگذرد هروقت به نمايندگي زنگ ميزنم ميگويند هروقت خبري بشود به شما زنگ ميزنيم و اگر سوال كنم الان از موعد تحويل گذشته چرا هيچ اطلاعاتي نداريد ميگويند شركت تعطيل بوده توليد توقف داشته و از اين جور مزخرفات خوب شما خودت قضاوت كن من كارمند به يك حقوق مشخص كه باكلي اميد و قرض و قوله يك خودرو ثبت نام كرده ام حالا بايد چه كاركنم خودت بگو....
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    3 18
    اگر ما نخریم سایرین می خرند و آب از آب تکان نخواهد خورد
  • 1 IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    2 11
    تا وقتي مجبوريم، همگي ما توي صف مي ايستيم تا به 4 برابر قيمت ماشي بخريم
  • بهداد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    19 0
    میگن 50 هزار نفر شاغل در صنعت خودرو سازی کشور وجود داره. خوب عزیزم ما که نمیگیم اخراجشون کنید. ما میگیم با شرکت هایی مثل فیات و رنو و ... قرارداد ببندیم، بیان با تکنولوژی خودشون تولید کنن و از کارگرها و مهندسان ما استفاده کنن. چه ایرادی داره ؟ درسته اون موقع از بازار ما سود می برن، اما سودی که ما در مجموع می بریم خیلی بالاتره. مردم هم هر روز تو جاده ها و خیابون ها نمی میرن، سرطان هم نمیگیرن، مصرف بنزین پایین میاد و هزینه های خرید و تولید بنزین و مبارزه با الودگی های این خودروها و خرابی های ناشی از آلودگی هوا تو جیب خودمون می مونه.
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    6 0
    تمامش واسه شوراي رقابت و اداره هايي كه كنترل كيفيت را گواهي مي كنندبرگ سبزي است تحفه خودروسازان
  • بنده خدا RO ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    11 0
    این شرکتهای خودرو ساز داخلی یه عمر آب بستن تو تولیداتشون شاید روزی برسه که این آبها سیلی بشه و تمام اینارو ببره به خدا یکی از آرزوهای من اینکه ببینم یه روزی این دوتا بطور وحشتناکی زمین خوردن و دیگه امکان ریکاوری ندارن هیچ وقت یادم نمیره که وقتی ماشین من که نو بود مشکلی پیدا کرد چه جوابهای توهین آمیزی بمن میدادند فکر نکنید در نمایندگی بلکه مدیران ارشد شون ... دوستی گفت 50 هزار کارگر بیکارمیشن آقا خدا کریمه روزی دست خداست ...از اینا خرید نکنیم بذار بحق علی اینا ورشکست بشن نابود بشن تا بفهمن اجهاف در حق مردم یعنی چی الهی به امید اون روز
  • شهروند ایرانی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    18 1
    کاش مردم ما هماهنگ تر بودن و تحریم می کردن... من خودمو با اینکه پولشو دارم ماشینمو عوض کنم ولی فعلا همون ماشین مدل 89 رو سوار میشم که اولین نفر بودن باشم... لطفا تحریم را تبلیغ کنید... حتی اگر یک نفر
    • حمید IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      4 0
      خوبه همون رو داری شما...
  • سعید A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    7 0
    دوستان عزیز تا جایی که امکانش هست لطفاً ماشین نخرید اگه واقعاً ناچار به خرید بودید ماشین نو نخرید یه دست دوم تر و تمیز از تو بازار بخرید و به هیچ عنوان سراغ این شرکتهای فرغون سازی نرید