۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۱

اول: نقل می کنند که ملانصرالدین ادعای پیامبری کرد. مردم از او خواستند که معجزه نشان دهد. ملا هم آنها را به بیابان برد و به درختی در دوررس امر کرد که به سوی ملا آید. ملا هر چه از درخت خواست که به سویش بیاید، نشد. بعد دوید و خودش را به درخت رساند. مردم با تعجب پرسیدند که تو چه پیامبری هستی؟ او هم پاسخ داد: پیامبران تکبر ندارند، اگر درخت به سوی ملا نیامد، ملا به سوی درخت می رود.

دوم: در اواخر جنگ من در خوزستان در یک کار پژوهشی به استادم کمک می کردم. اکثر زمین های منطقه در اجاره اصفهانی ها بود. آنها در آنجا انواع محصولات کشاورزی و بخصوص خیار کاری می کردند. این رفتار دقیقا مشابه رفتار منطقی بود که ملانصرالدین به مردم آموخت. تاریخ تمدن بشری با ساختار رودخانه ها شکل گرفته است. مراکز جمعیتی و مسکونی را مسیر رودخانه شکل داده اند. هیچ آدم عاقلی، بخصوص اگر بناست در نقش منجی مردم عمل کند حاضر نیست شریان های حیاتی یک کشور را به هم بریزد. اگر ملانصرالدین با دوز و کلک و استخدام چند مزدور درخت بیابان را به سوی خودش می آورد، شک نکنید که درخت خشک می شد و خرده اعتمادی که مردم به او داشتند از بین می رفت.

آخر: داستان بی آبی و مدیریت آب در این کشور ریشه در عدم درک این آموزه ساده دارد. نخبگان آبی کشور در وزارتخانه نیرو و پیمانکاران ذینفع در چند دهه اخیر، بجای آن که اجازه دهند توسعه در این کشور با ساختار طبیعی هماهنگ باشد برای اثبات پیامبری خود با هزینه های سنگین سد سازی و طرح های انتقال، آب را به مکان هایی بردند که اشتباه بود. مصرف آب را بطور تصاعدی بالا بردند و نتیجه عملکرد آنها ویران شدن تمام ساختارهای سنتی، طبیعی و پایدار کشور بود. حالا هم حاضر نیستند دست از طرح های بلند پروازانه خود بردارند. طرح های ویرانگری مانند انتقال آب دریای مازندران به کویر مرکزی و ارومیه، انتقال آب خلیج فارس به یزد و کرمان، آب کارون به مرکز ایران، ارس به ارومیه، آب زاب به ارومیه و هر آنچه از این دست باشد فقط و فقط به عمق بحران می افزاید و مشابه جابجایی درخت ملا در بیابان است.

تنها راهی که می تواند قدمی ما را به حل مشکل نزدیک کند، توقف همه طرح های سد سازی و انتقال آب و سرازیر کردن بودجه های کلان این پروژه ها به سامانه اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی، شرب و صنعت است. باید آبهای ایران مجددا یا به سفره های آب های زیر زمینی بروند و یا در چاله های طبیعی مانند دریاچه ها و تالاب ها ذخیره شوند و نه در پشت سدها یا تبخیر شوند و یا حیف و میل شوند.

جازموریان

سد سازی تالاب جازموریان را خشک کرد و درختان گز شاهی کهنسال خشک شدند. 

 

منتشر شده در شرق به تاریخ 18 شهریور ما تحت عنوان ما و مشکل آب

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    8 0
    بیشتر به خاطر مدرکهای فله ای و پستهای رابطه ای ایران دچاره این معضلات شده
  • مهر IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    1 3
    حرف شما درست ولی باید ابتدا از انرژی هسته ای برق کافی تولید کنیم تا نیازی به سدها حد اقل برای تولید برق نداشته باشیم . تازه مشکل آب شرب هم پیش میآید که اونهم بایست به حالش فکری کرد باید همه جانبه فکر کرد و حساب شده باید فرهنگ سازی کرد برای مصرف بهینه و صرفه جویی و جداسازی آب شرب از آب غیر شرب
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    13 0
    مثل انتقال آب زاینده رود به کرمان، یزد و قم. نظیر ایجاد اشتغال برای جوانان چهارمحالی که حق مسلم آنهاست به قیمت بیکار شدن کشاورزان اصفهانی و دستکاری اکوسیستم طبیعی منطقه. براستی آیا مسئولان این تصمیمات را در هوشیاری اتخاذ می کنند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    3 0
    کاملا درسته.
  • علی A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 11
    همه طرح های سد سازی متوقف شود؟ چه راه راهکاری ارائه کردی، همیشه افراط و تفریط گریبان ما رو گرفته، لطفا کمی فکر کنید بعد راه حل ارائه بدید. باشه سد نساختیم، بیست سال دیگه سدهای موجود کفاف جمعیت تشنه را خواهد داد؟ هدف از ساخت سد چیست؟ یکیش جمع کردن سیلابها و ذخیره اونهاست، آبی که هدر خواهد رفت رو جمع میکنه. به جای این راهکارهای آبکی، بهتره موقعیت و عواقب ساخت سد قبل از اجرا بررسی بشه، نه بعد از ساختش. با فشار نماینده منطقه موقعیت سد تعیین نشه، شبکه سدهای موجود تکمیل بشه تا آب پشت سدها تبخیر نشه. درنهایت خیلی خوشحالم که افراد تحصیل کرده ای مثل شما برای مردم تصمیم نمیگیرن که اگر اینطور بود که شما ملتو بیچاره میکردید.مثل قبل لطفا قبل از پیچیدن نسخه کمی به تمام جوانب قضیه فکر کنید.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
      5 1
      اقاي محترم اولا مديريت سازه اي اخرين راه حله نه اولين.دوما مطلب را خوب متوجه نشدي ّسدسازي ها در حال حاضر خود كشور را وارد بحران كرده اند. ومنظور از نساختن سد استفاده صحيح از ابه.زيرا با ساخت سد همه در كاسه سد جمع بشه.ومقداريش از دسترس خارج بشه.حق ابه رود يا تالاب هم داده نشه.در واقع با ساخت سد اب هدر ميره.نه با ريختنش به رودخانه يا هر مقصد طبيعي ديكه. سوما ساخت سد هاي جديد افراطه نه نساختن سد.همين الان سدسازي به حد اشباع رسيده و ازاشباع هم عبور كرده.در ساخت سد افراط شده.بهترين راهكار حال حاضر استفاده شيوه هاي نوين ابياري .ابخوانداري وابخيزداريه ، مديريت شبكه هاي انتقال و مديريت در مبدا و مقصد وتوقف سد سازي ها و طرح هاي انتقال اب تنها وبهترين راه حله.
  • کارن A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    2 3
    با سلام.من هم با نظر نگارنده موافقم. انتقال آب از یک حوزه به حوزه ای دیگر مشکلات زیست محیطی و عدیده ای را برای منطقه مبدا انتقال فراهم خواهد کرد.مثلا انتقال آب از منطقه ای که حوزه آبریز رودخانه کارون است به زاینده رود ، تونل گلاب ، یعنی فاجعه برای کارون و خوزستان و شهرکرد و چهارمحال. در عوض باید کشاورزی غیر بهینه اصفهانی ها در حاشیه راینده زود اصلاح،برنجکاری تعطیل ، الگوهای مصرف آب اصلاح، برخی صنایع پرمصرف تعطیل یا منتقل و یا تمهیداتی برای مصرف بهینه آنها اندیشید.و.. .تا دوباره شاهد زنده شدن زاینده رود شویم. انشاءالله
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      40 0
      خوبه حالت؟ کشاورزی در دشت های آبرفتی زاینده رود در دشت سیلابی این رودخانه که طی میلیونها سال در نتبجه ته نشینی رسوبات حاضلخیز تشکیل شده و شیب بسیار ملایم داره و مستعد ترین زمین برای کشاورزیه غیر بهینه هست ولی توسعه کشاورزی در زمینهای پر شیب چهارمحال و بختیاری به بهانه اشتغالزایی و محرومیت زدایی بهینه هست؟؟؟ در ضمن اونایی که فکر می کنن آب کارون به زاینده رود منتقل شده بهتره یک سری به منطقه بزنن می بینن که تمام آبی که به اسم زاینده رود منتقل می شه قبل از رسیدن به زاینده رود توسط کشاورزان چهارمحال برداشت می شه
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    15 0
    اول : چه کسی سدها را ساخت و مشاورانش چه کسانی بودند ؟ دوم : سود خیارهای کاشته شده و آنهایی که کاشته خواهند شد در جیب چه کسانی رفته و خواهد رفت ؟دلالان نه تولیدکنندگان آخر : آنهایی که این سدها را ساخته اند ادعای مدیریتشان گوش دنیارا کر کرده در حالی که با توجه به نوشته بالا کشور را دچار بحران دائمی کرده اند.
  • حميد IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    5 0
    واقعا توقع داري مافياي سد سازي در ايران به اين مسائلي كه شما مطرح كرديد توجه كنه؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    6 0
    کوروش هم قنات و ذخیره آب در زیر زمین را برای مقابله با خشکسالی در ایران به کار برد چرا به تمدن خود نمینگریم و اجازه میدهیم یک عده دلال پول پرست مملکت ما را به خشکسالی و قحطی سوق دهند؟ مسئولان کجا خوابشان برده؟ این ذینفعان چه کسانی هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • موسوی A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    1 0
    کو گوش شنوا؟ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جائی نرسد فریاد است
  • حسین فجرک RU ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    3 0
    آقای دکتر چیت چیان عزیز که دوست خوب من هستی اگر این نوشته را دیدید خواهش میکنم نسبت به مدیریت اب در کشور تجدید نظر اساسی بفرمائید عربهای دور خودمان که از بی ابی شهره جهان هستند واصلا نمید دانند رودخانه وسد را با چه حروفی می نویسند نه تنها نسلشان کم نشده که ماشائالله روز به روز هم زیاد تر میشوند وبه قول دوستی که پرورش وکشت گلخانه ای دارد ونزدیک تهران هم هست ودر امارات هم گلخانه وکشت وسیع داردمیگفت حاضر است تولیداتش را ارزانتر از گلخانه های ایران به ما صادر نماید اماراتی که اب خوردن را حتی وارد می نماید این هیچ نیست غیر از اینکه انها در زمینه مدیریت سالهای زیادی از ما جلوتر هستند اگر خواستید شما را به گلخانه این دوستمان میبرم
  • دکتر علی مجیدی A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    7 1
    روس ها نیز با انحراف اب رودخانه سیحون و جیحون به بیابان به جهت کشت پنبه در بیابانها ؛باعث خشک شدن چهارمین دریاچه جهان یعنی "ارال "شدند ؛ازبکستان تبدیل به بزرگترین صادر کننده پنبه جهان گردید ؛ولی ارال ؛و زندگی در اطراف ان به بهای کشت پنبه نیست و نابود گردید ؛و اکنون ازبک ها تاوان ان پنبه ها را به بهای نابودی طبیعت کشورشان می پردازدند ؛اشتباهی که روس ها در دهه 60میلادی مرتکب شدند را مدیران ما نادیده گرفتند و 50سال بعد نه در یک دریاچه بلکه در چندین دریاچه و تالاب تکرار نمودند .
  • نرگس روحانی A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    2 0
    اقای دکتر کو گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 1
    در كشور ما هم ذرت كاري منابع آب را تحليل داد محصولي كه فقط با آب زياد و كود ازت با تناژ بالا سود كاذب را به جيب دست اندر كاران واريز كرد به قيمت اتمام منابع آب و گرنه همه سدها كه مشكل دار نيستند هر كدام بر مبناي صحيح و اصولي ساخته شده بسيار هم خوب هستند جاههايي كه آب به دريا ميريزد كه بايستي سد زد و از ريختن و سرازير شدن به دريا جلوگيري و استفاده كرد خيلي هم سود بخش مي باشد