ایسنا نوشت:

رییس سازمان انرژی اتمی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد جدید آمریکا به ایران در مورد قطع اتصال سانتریفیوژها اظهار کرد: بنا نداریم در برهه حساس کنونی نسبت به مواضع رسانه‌ای طرف مقابل پاسخ دهیم.

دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی عصر سه‌شنبه در حاشیه مراسم دیدار با خانواده شهدای جنگ تحمیلی این سازمان در جمع خبرنگاران افزود: ما مسائل‌مان را در مذاکره با طرف مقابل مطرح می‌کنیم و بنا نداریم در برهه حساس فعلی نسبت به طرح چنین موضوعاتی در رسانه‌های خارجی موضع‌گیری کنیم؛ چرا که آن‌ها بعید نیست دوست داشته باشند به خواسته‌های‌شان از چنین فضاسازی‌هایی برسند.

او ادامه داد: اولا معلوم نیست که اصلا آن‌ها چه طرحی داشته‌اند،‌ در ثانی مسائل و روند ناامیدکننده نیست و جای نگرانی وجود ندارد.

صالحی با اشاره به هفته دفاع مقدس با بیان این که دفاع مقدس تجلی یک پیام الهی است گفت: ایران در مقابل هیچ ظالمی سرخم نمی‌کند و تصمیم گرفته است دیگر غلام حلقه به گوش هیچ مستکبری نباشد. ایران تبدیل به یک کشور الگو برای دیگر کشورهای در حال توسعه شده است و روز به روز پیشرفتش بیش‌تر می‌شود و پیام انقلاب اسلامی در منطقه و در تحولات بیداری اسلامی تجلی پیدا کرده است و ما آینده را روشن می‌بینیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این که چرا به نشست عمومی سالانه آژانس نرفتید؟ گفت: به دلیل مشغله کاری نتوانستم در این نشست شرکت کنم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و پیشنهاداتی که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند آمریکا به ایران ارائه کرده است گفت: الان مذاکرات به خوبی پیش می‌رود. آن‌ها مطالبات خودشان را دارند و ایران مواضع خودش را. یا امروز و فردا به نتیجه می‌رسیم یا فردای دورتر و ما خیلی نگران این مساله نیستیم.

معاون رییس‌جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل حکمت و عقلانیت سیاسی است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در چارچوب عزت و اقتدار ملی کار را جلو ببرد. این که در رسانه‌ها و روزنامه‌ها مسائل مختلف گفته می‌شود خیلی برای ما ارزش ندارد. ما مسائل‌مان را در مذاکرات بحث می‌کنیم و بنا نداریم الان نسبت به مواضع رسانه‌یی پاسخ دهیم. چه بسا موضع‌گیری ما نسبت به این نوع مسائل که در رسانه‌ها مطرح می‌شود برای سوء استفاده باشد. ما صبر می‌کنیم تا مذاکره‌کنندگان ما که به خوبی و با اقتدار از حاکمیت و منافع ملی دفاع می‌کنند نتیجه را اعلام کنند.

او درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات تا سوم آذر گفت: به اعتقاد شخصی من راهی برای آن‌ها جز این که با ایران به توافق برسند وجود ندارد.

وی از مردم خواست تا مثل همیشه پشتیبان دولت و نظام باشند چون وقتی که طرف مقابل بداند که مردم پشتیبان نظام‌شان هستند حساب دیگری باز می‌کند، اما اگر روزی مردم از دولت جدا شوند کاملا بحث به شکل دیگری خواهد بود.

صالحی با اشاره به دیدار سخنگوی سازمان انرژی اتمی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانش گفت: درباره دو مورد باقی مانده از آخرین مرحله همکاری با آژانس در حال برداشتن قدم‌هایی هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که آیا در سفر اخیر آمانو به تهران پیشنهاد جدیدی برای چگونگی همکاری ارائه شده است؟ اظهار کرد: ما طبق توافقی که قبلا با آژانس به تفاهم رسیدیم جلو می‌رویم و همان‌طور که قبلا در رسانه‌ها مطرح شده است ما گلگی‌هایی داریم چون تفاهمی که امضا کردیم و بر اساس آن نمایندگان آژانس ایران آمده‌اند و به توافقاتی نیز رسیدیم اما آن گونه که باید این توافقات منعکس نشد ولی الان شرایط یک مقدار در حال بهتر شدن است.

صالحی درباره بازید از پارچین نیز گفت: آن‌ها مدتی است که می‌گویند می‌خواهند از پارچین بازدید کنند؛ این در حالی است که آن‌ها تا امروز 2 بار از این مرکز بازدید داشته‌اند و نمی‌شود که آن‌ها هر بار که خواستند بیایند و چنین درخواستی را مطرح کنند چرا که مساله حاکمیت ملی ما مطرح است. البته بازدید منعی ندارد اما آن‌ها هر بار که آمدند گفتند همین یک‌بار است اما مجدداً درخواست‌شان را تکرار کردند. بنابراین حاکمیت ملی ما اجازه نمی‌دهد آن‌ها به خواست خودشان درخواست‌هایی داشته باشند که در چارچوب مقررات و قوانین بین‌المللی نمی‌گنجد. ما تحت توافق پادمان جامع به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم و حتی فراتر از آن عمل کردیم اما این روند نباید به این معنا باشد که آن‌ها هر وقت اراده کنند ما باید به آن پاسخ دهیم.

وی گفت:‌ هر وقت پروتکل الحاقی را به اجرا درآوردیم در آن چارچوب آن‌ها می‌توانند دسترسی‌های‌شان را وسیع‌تر کنند.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که آمانو اعلام کرده است آژانس می‌تواند در پانزده ماه سوالات باقی مانده را بررسی و حل و فصل کند؛ آیا این زمان مورد توافق ایران است؟ گفت: ما تمایل داریم این مساله هر چه زودتر تمام شود. اگر حسن نیت باشد و آن‌ها براساس منطق و استدلال دقیق ورود کنند مسائل به سرعت قابل حل و فصل است اما وقتی مسائل سیاسی بر ابعاد حقوقی و فنی سایه می‌افکند مسائل را مشکل می‌کند.

به گزارش ایسنا، عصر سه‌شنبه علی اکبر صالحی با شانزده خانواده شهدای جنگ تحمیلی سازمان انرژی اتمی دیدار و در جمع آنان سخنانی را بیان کرد.

در این مراسم هم‌چنین یکی از جانبازان جنگ تحمیلی به بیان خاطرات خود پرداخت

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =