۰ نفر
۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

ایرنا نوشت:

گروه تروریستی تکفیری «داعش » جنگی اقتصادی را با تمرکز بر نفت این طلای سیاه همزمان با جنگ مسلحانه شروع کرد و میدان این جنگ بسرعت در سوریه و عراق گسترش یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون لبنانی الجدید، ، داعش بعداز سیطره بر چاه های نفت در منطقه ای وسیع از الرقه سوریه تا الموصل عراق، شروع به فروش این ماده حیاتی از راه های غیرقانونی و با بهای ارزان در بازار سیاه کرد و از این طریق پول های کلانی کسب کرده است.

بیشتر کشورهای ومافیایی که در سرقت نفت سوریه و عراق و فروش آن در بازار سیاه به داعش کمک می کنند، عضو به اصطلاح ائتلاف ضد داعش هستند.

« لویس حبیقه» کارشناس اقتصادی و پولی گفت: برخی کشورها و مافیا از این تجارت که شبیه پول شویی است، استفاده زیادی برده اند و با داعش برای عبور آسان و بدون دردسر تانکرهای حامل نفت به کشورهای دیگر و اروپا همکاری می کنند.

وی مقصد نفت داعش را برخی کشورهای غربی وعربی خواند و گفت:کشورهای همسایه سوریه که می توانند خاکشان را در اختیار داعش و مافیا برای عبور تانکرهای نفت قرار دهند، مشخص هستند.

قبل از بحران ، تولید نفت سوریه بالغ بر 385 هزار بشکه در روز بود که یک منبع در آمد اصلی برای دولت این کشور محسوب می شد و قدرت درآمدی آن را از این محل به بیش از 3 میلیارد می رساند.

درعراق، تولید نفت در ماه فوریه گذشته ، 3 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود و صادرات آن قبل از جنگ داعش به 2 میلیون و 230 هزار بشکه در روز می رسید.

امروز و با وجود جنگ داعش، ناظران انتظار دارند که قیمت هر بشکه نفت از یکصد درار بالاتر نرود و بر سر این قیمت کشورهای صادر و مصرف کننده توافق کرده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =