۰ نفر
۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹

محمدعلی اینانلو

واقعا در مورد مساله فریدونکنار دست نگه دارید!

دلم نمی خواست که این نامه رسانه ای شود. بلکه می خواستم که خصوصی به دست شما برسد اما می دانم که حاجبان و پرده داران شما نخواهند گذاشت. به اجبار از این طریق حرفم را به گوش شما می رسانم. هرچند که می دانم از سوی جوانان احساساتی مورد هجوم قرار خواهم گرفت.

سرکار خانم دکتر ابتکار! شما رییس انجمن حمایت از حیوانات نیستید، شما رییس دولتی طبیعت ایرانید. بنابراین برای تصمیم گیری های دشوار باید از جنس همین طبیعت باشید، به موقع مانند طبیعت نرم و مهربان و به موقع مثل ذات طبیعت خشن و بی رحم اما منطقی.

مدیریت طبیعت احساسات رقیق برنمی تابد، هر تصمیم احساسی تبعاتی ناخواسته و خشن دارد.

خانم دکتر ابتکار! لطفا یک بار محض امتحان، پیش داوری و احساسات و مشاوره های نخ نمای همیشگی را کنار بگذارید و به حرف کسی که عمری را با آگاهی و مطالعه کامل در طبیعت گذرانده و براساس تجربه بسیار می داند که چه می گوید گوش کنید، ضرر نمی کنید؛

شما حرکت صیادان فریدونکنار را نه تنها نباید سرکوب کنید، بلکه باید از آن حمایت کنید، الان به دلیل فوریت خلاصه می گویم. اگر نیاز باشد بیشتر خواهم گفت.

در مورد فریدونکنار بی تردید باید دست نگه دارید، شتابزده و احساسی عمل نکنید، شما به عنوان یک مدیر دولتی انسان اندیشمندی هستید و به تبعات هر عملی می اندیشید، شک نداشته باشید که اگر به هر صورت صیادان فریدونکنار را سرکوب کنید قضیه از جاهای دیگر سر برخواهد آورد.

مطلب «بوی خون می آید» را دوباره بخوانید، اهالی شمال ایران طبیعت خاص خود را دارند و بر اساس همین طبیعت قرن هاست که معیشت خاص خود را برنامه ریزی کرده اند، خداوند از هزاران سال پیش بخشی از روزی آنها را در آسمان قرار داده است، پرندگان مهاجری که هر ساله از آسمان می آیند و طبق نص صریح خداوندی جزو روزی انسانند بخشی از رزق این مردم را تشکیل می دهند.

شما نمی توانید و نخواهید توانست که مانع بهره برداری از این رزق خدادادی شوید، این صیادان آنچنان که گفته می شود، عده ای سودجو، کلاش و قاتل نیستند، اینها روستاییانی هستند که قرن هاست بخشی از اقتصاد خانوادگی خود را از راه صید به دست می آورند.

من متاسفم که گاهی در فضای رسانه ای ناآگاهانه این روستاییان را افرادی غارتگر می نامند، اینها اگر مردمی غارتگر و قاتل بودند تنها درنای سفید شمال به نام «امید» سال ها با امنیت کامل و با آرامش در میان این مردم نمی زیست.

خانم ابتکار عزیز، شما نه تنها نباید کار صیادان فریدونکنار را سرکوب کنید، بلکه باید از آنها به عنوان الگو و نمونه اقتصاد روستایی حمایت کرده، آنها را تشویق کنید و جاهای دیگر را نیز با شرایط مشابه تشویق به این کار پر درآمد و اشتغال زا بکنید. به خصوص در این زمانی که بیکاری و عدم درآمد جوانان روستایی ما را با سرعتی وحشتناک به سوی اعتیاد می برد.

خانم دکتر ابتکار، امروزه زمان ارتباطات است، لطفا ساعتی در اتاقتان را ببندید و به سایت های گوناگون آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و سایر جاهایی که طبیعتشان به طبیعت شمال می خورد، سر بزنید.

دولت های آنان کشاورزان را تشویق می کنند که در وقت مقرر در زمین هایشان محصولاتی نظیر برنج بکارند و در پاییز و زمستان که وقت محصول نیست زمین هایشان را به صورت شکارگاه های اختصاصی درآورند، پرندگان مهاجر میلیونی می آیند چند هزارشان شکار می شوند و از این طریق به اقتصاد خانواده روستایی صاحب زمین کمک می کنند. باقی آنها به خاطر اقامت طولانی در زمین های کشاورزی از خود کودی مغذی برای محصولات به جای می گذارند که تا سال دیگر محصول بهتری بدهد، درآمد بیشتری داشته باشد و در پاییز پرندگان بیشتری برای استفاده از باقیمانده محصول به آنجا بیایند.

خانم دکتر ابتکار دست نگه دارید! صید صیادان فریدونکنار نه تنها سودجویی و غارتگری نیست بلکه نمونه ای است باستانی و هوشمندانه برای اقتصاد خانوار روستایی و بهره برداری مضاعف از یک قطعه محدود زمین کشاورزی، بنابراین لطفا به جای تهدید و سرکوب با آنها صحبت کنید شاید که راه روستایی آنها بهتر از راه علمی و آکادمیک مشاوران شما باشد.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    25 8
    شما کلا از هر دو مطلبت یه مطرلبت در مدح شکاره.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    12 27
    موافقم جناب اینانلو
  • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    18 7
    چی می گی ؟ صید دوست داری؟
  • حامد IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    46 7
    آقای اینانلو من یه روستازاده شمالی هستم هیچ کدوم از شکار چی هایی که من تو محل مون می شناسم برای معیشت خودشون ‌شکار نمی کنن، اکثرا انسان هایی قصی و القلب و سودجو هستن و مایه ننگ شمال و مردم شمال هستن، شما چون شکارچی هستید از هم صنف هایتان دفاع می کنید نه اینکه دلتون واسه معیشت مردم شمال سوخته باشه، پس از ما روستایی های شمال مایه نذارید، خیلی از ما مردم ایران فارغ از اینکه کجای ایران به دنیا اومده باشیم با دیدن صحنه های شکار ناجوانمردانه این پرندگان متاثر میشیم و از دولت انتظار داریم تا با این سودجو ها برخورد بشه
  • کوشان مهران IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    6 7
    برای قرن ها آببندان های شرق مازندران در کنار فراهم نمودن آب مصرفی شالیزارها در حکم پناهگاه پاییزه و زمستانه بسیاری از گونه های پرندگان مهاجر و بویژه اردکسانان بوده است. تا دهه های پیشین برای پیشگیری از پراکنده شدن پرندگان از تفنگ شکاری استفاده نشذه و یکی از شیوه های مهم شکار، میخکوب نمودن پرندگان با نور و زنده گیری برای فروش بوده. نقش اقتصادی اردک های وحشی بیش از شکار تفریحی می باشد و در کنار مصرف خانگی اقتصاد محلی و رستوران ها از این شیوه رونق می گیرد. ممنوعیت یک شبه بیشتر باعث دامن زدن به شکار دزدی، رونق قاچاق و احیانا ارتشاء و مهم تر از همه تغییرکاربری آببندان ها به ویلا و آپارتمان به دلیل سود بیشتر می باشد.
  • غلامرضا A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    25 3
    اقای اینانلو عزیز این اهالی محترم شمال دیگه کارشون از کسب روزی گذشته اونا به هیچ پرنده ای رحم نمیکنن حلال گوشتاشو میکنن تو پاتیل حرام گوشتاشو هم واسه تاکسیدرمی استفاده میکنن این شدکسب روزی حلالاخه مگه گرفتن و کشتن پرندگان به جدید ترین روش ها میشه سنت
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    27 3
    واقعا متاسفم...خدا اجازه داده روزیمونو از درنایی تامین کنیم که تنها از سیبری تا اینجا پرواز میکنه؟خانواده هایی که قرنهاست معاششون از پرنده هاست، 100سال پیش تفنگ شکاری داشتن؟یا مجبور بودن با تیر و کمون شکار کنن؟به جای اینکه اشتغال ایجاد کنیم برا بومیها،باید محیط زیست نابود بشه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 20
    من با مطلب شما موافق هستم در صورتي كه بر صيد پرندگان نظارت صورت بگيره.در ضمن شجاعت شما در نوشتار و گفتار رو مي پسندم..
  • بی نام US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    22 2
    آقای اینانلو به خانم ابتکار می گوید "شما باید به موقع مانند طبیعت نرم و مهربان و به موقع مثل ذات طبیعت خشن و بی رحم اما منطقی." آقای اینانلو خشن و بی رحم بودن طبیعت به این معنا است که مثلا ببر و گرگ به واسطه ذاتش تنها به دلیل سیر کردن شکمش، آهو و گورخر را بدرد. نه اینکه شکارچی با آخرین تکنولوژی سلاح، تفنگ دوربین دار دقیقو ماشین تندرو و تنها برای تفریح و یا به قصد سود زیاد به شکار حیوانات بی گناه دست بزند.
  • کوشان مهران IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 1
    قبلا محیط زیست با استفاده از هلیکوپتر و چنگک تورهای هوایی را جمع آوری می نمود و در آن موقع ترس و وحشت از نیروهای تفنگ بدست و خود جوش محلی برای مدیران و ماموران آن هنگام محلی از اعراب نداشت. شکار پرندگان مهاجر از دیدگاه اقتصادی و معیشتی جزئی ناگسستنی این بخش از مازندران و نواحی تالابی گیلان می باشد و شاید سیستم آببندان ها و مدیریت آنها یکی از قدیمی ترین شیوه های بهره برداری از حیات وحش در ایران، با در نظر داشتن نکات مثبت و منفی آن ، باشد. در شرایط کنونی که سازمانی آکنده از دکتر حتی از برخورد و تعطیلی بنگاه سگ فروشی بنام باغ وحش بابلسر عاجز است قطع کامل شکار پرندگان و فروش آنها نا ممکن است.
  • کوشان مهران IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    4 2
    برای قرن ها آب بندان ها در کنار ذخیره آب جهت شالیزارها زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر بوده و مردم طی گذر نسل ها بهره برداری از این گونه ها را فرا گرفته بودند. تا آنجایی که می دانم در آب بندان ها برای پیشگیری از پراکنده شدن پرندگان که بعدا شکار می شدند دانه ریزی نموده و حتی افرادی را که سیر و پیاز خورده بودند به عنوان اینکه این بو باعث پراکنده شدن این پرندگان می شوند به آب بندان راه نمی دادند. در حال حاظر تغییرکاربری زیستگاه های تالابی و تغییر الگوی شکار و افزایش بی ظابطه دارندگان تفنگ بدون آموزش و بهبود شرایط زیستگاه باعث کاهش شدید و هرساله پرندگان مهاجر گردیده است.
  • رند A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    25 5
    جناب اینانلو لطفا خیلی زیاد خودتان را تحویل نگیرید و کار را به مجامع اکادمیک بسپارید
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    19 2
    مساله کشتار چند هزار در چند میلیون نیست. مساله اینه که هرکسی هرجا نشسته داره قایق رو سوراخ میکنه. با منطق شما اون روستایی ساده ای که چاه عمیق زده تو زمینش هم حق داره. ولی چون همه روستایی ها ساده امون یکی یه چاه غیر مجاز زدن و تازه شهری شده های ساده امون هم یه چند تا سد ساختن نتیجه اش میشه خشک شدن دریاچه ارومیه. نه اقای اینانلو. مساله اینی که شما گفتی نیست. کم ندیدیم بازار های محلی و کشتار بی رحمانه پرنده های مهاجر. بفهمید. ایران اقلیمیست که ظرفیت شکار ندارد. دوستان میتونن به منظور بهبود اقتصادشون به جای ریشه کن کردن زمین های کشاورزی و جنگل ها و کاشتن ویلا همون برنج بکارن. به جای ریخن فاضلاب در دریا گردشگری رو توسعه بدن.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    30 21
    در شمال کشور دارند نسل پرندگان را با روشهای غیر اصولی نابود می کنند بله در صورتی حرف ایشان درست است که با استفاده از تفنگ و اون هم بصورت محدود شکار انجام بگیرد . بارها و بارها در تلویزیون این حرکت اهالی اون منطقه نشان داده شده است
    • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
      7 0
      من جزو اهالی فریدونکنارم و نسل اندر نسل شکارچی و مطمئن باش طبیعت را از تو و سایت خبریت بیشتر دوست دارم و میفهمم. من دلی پرخون از , از بین رفتن طبیعت شمال مخصوصاً محیط طبیعی زندگی حیوانات دارم آیا سازمان محیط زیست که مجوزهای بسیاری برای ساخت و ساز در مناطق زیست پرندگان مهاجر میدهد نمی بیند آیا محیط زیست که با دست خود و با مجوزهای اعطایی باعث از بین رفتن طبیعت میشود نمی بیند همین دیروز ریس محترم مجلس از یکطرف به شکارچیان می تابد و از یک طرف به محیط زیست برای اعطای مجوز معادن برای از بین بردن طبیعت بکر باقی مانده امر و نهی میکند. شما و سایت وزینت که طبیعت را میفهمید و ماشالله مدرن هستید به من بگو حرف کی درست هست.
  • آرشیتکت IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    16 11
    خداییش وقتی دیدم نویسنده ی این مطلب آقای اینانلو هست قبل خوندن مطلب با خودم گفتم حتما از شکار حمایت کرده و بعد خوندنش دیدم که اشتباه نکرده بودم . آقای عزیز هزاران راه برای حمایت از اقتصاد روستاییان هست چرا گیر دادی به این طبیعت داغون ایران آخه . اصلا نمیدونم چرا رسانه ها منتشر میکنن این مطالب شما رو . غیر از خون به جگرکردن ما و بازی با اعصابمون نتیجه ی دیگه ای نداره خوندن نظرات آقای اینانلو . راستی در باره ی فوتبال و والیبال و تلویزیون مانسونگ و غیره هم بنویس برادر
  • محمد A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    30 22
    خبرآنلاین لطفا دیگه نظرات این شکارچی طبیعت خراب کن رو نزار
  • علي مهراني كيا A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    26 21
    جناب اينانلو متاسفم بنده هم همنوع شما هستم ، هر زمان حرف از شكار ميشه شما حاميه شكارچي ها هستيد ، متاسفم كه اجازه ميدن شما تو تلويزيون يا سازمان محيط زيست فعاليت كنيد
  • کیوان IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    16 8
    آقای اینانلو جنابعالی خودتان شکارچی هستید و طبیعی است که از منافع این افراد با دلایل غیرعلمی دفاع کنید. اما باید بدانید که انشاا... شما و افرادی که از آنها دفاع کردید را مجبور خواهیم کرد که سبک زندگی و احیانا عشق و حال خود را تغییر دهید.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    7 9
    شکار واقعا بی رحمانه است. در ضمن طبق گفته های همین کامنت ها، درصد زیادی از مردم با هدف کسب روزی اقدام به شکار نمی کنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    7 1
    در صورتي خانم ابتكار ميتونه جلوي صيد پرندگان رو بگيره كه قبلش فرهنگ سازي كرده باشه و اگر قرار جلوي صيد رو كه منبع درامد خانوارهاي روستايي است رو بگيره قبلش بايد منبع درامد ديگري رو جايگزين كرده باشه دولت بايد از برنج كارها،چاي كارها،باغ دارها حمايت كرده باشه من فكر نمي كنم اين افراد كه تعدادشون هم زياد شده و دست به روشهاي پيشرفته صيد پرندگان ميزنن از روي شكم سيري و تفريح اينكار رو انجام بدن مخصوصاً در اين شرايط بد اقتصادي...مشكلات ما ريشه دار هستن. من با گفته آقاي اينانلو تا حدودي موافقم .
  • طلایه A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    6 7
    یعنی اگر این جوانان روستایی نخوان حیوانات بیگناه را بکشن میرن معتاد میشن ؟ کسی که انقدر روحیه خشن و بی رحمی داره همون بهتر که بره معتاد بشه ، حداقل خودشو فنا می کنه و به بقیه کاری نداره .
  • محمد مهدی A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    11 7
    آقای اینانلو خواهشند حرف نزن شما تو فریدونکنار مردم شبی هر کدوم بالای 300 تا غاز و ... میگیرن تازه اونی که پول نداره هیچوقت تفنگ های 6 الی 26 میلیونی برای شکار نمیخره اینا عادت کردن به کشتن خواهشمندم این حرفا رو نرزن تا مسخره مردن نشی
  • نصیر A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    6 8
    جناب اینانلو وات دِ فاز ؟ اقلاً در صفحه ی محیط زیست ننویسید اینو، برید تو صفحه سیاسی بغل اخبار داعش
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    4 1
    شخصی که در ردیف دوم نظر موافقم جناب اینانلو رو دادندمنظورشون این بوده که چرخه حیات باید حفظ شود و فکر نکنم صید دوست داشته باشهجهت اطلاع دوستانی که کامنت منفی دادند