بهره‌برداری از منابع در ایران، 3.5 برابر بیش از توان زیستی/ شرکت‌های دانش‌بنیان مانع خام‌فروشی گیاهان دارویی

مراسم اختتامیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران روز پنجشنبه 10 مهرماه در سالن شبستان مصلی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران روز دوشنبه هفتم مهر با حضور 330 شرکت، 88 مرکز دولتی و 30 فن بازار تخصصی در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران گشایش یافت و بیش از دو هزار و یکصد محصول دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی در مدت چهار روز فعالیت آن به نمایش گذاشته شد.

 

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، راهکار جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توسعه شرکت های دانش بنیان را راهکار جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی دانست و گفت: معاونت علمی برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی از تمام توان و امکانات خود بهره می گیرد.

سورنا ستاری، در اختتامیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، از عزم جدی این معاونت برای فرهنگسازی جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی خبر داد. تحقق این فرهنگسازی مستلزم توسعه شرکت های دانش بنیان حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است.

او با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی از تمام توان و امکانات خود بهره می گیرد، گفت: بهره گیری از اختیارات فرادستگاهی و هماهنگی با مجلس شورای اسلامی برای تدوین قانون ویژه این مهم نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

ستاری با ابراز خرسندی از استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برگزاری این دوره از نمایشگاه گیاهان دارویی حضور این مسئولان، استانداران کشور ، سفرای کشورهای خارجی و معاونان وزرای کشور را مصداقی بر اهمیت گیاهان دارویی در سلامتی جامعه دانست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خواستار تغییر نگرش در حوزه گیاهان دارویی و توجه ویژه به آن شد و افزود: صنعت جدید و نوپای شکل گرفته در این حوزه نیازمند توجه ویژه و حمایت مسئولان است.

به گفته وی گیاهان دارویی قابلیت ارزش افزوده برای کشور دارد و اگر با چنین نگرشی به موضوع نگاه کنیم و مزیت های آن را بشناسیم می توانیم از آن بهره های اقتصادی ببریم.

ستاری بر لزوم فرهنگسازی شکل گیری شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: توسعه صنعت در بخش گیاهان دارویی مستلزم شکل گیری شرکت های دانش بنیان این حوزه است.

وی در پایان گفت: حضور بخش هایی چون فن بازار، کارگاه های آموزشی و تخصصی، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق خطرپذیر و سلامتکده بر غنای دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران افزود.

 

بهره‌برداری از منابع 3.5 برابر بیش از توان زیستی

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزاری جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی را حرکتی مهم در حمایت و ایجاد تحول بین فعالان علمی حوزه گیاهان دارویی دانست.

معصومه ابتکار در اختتامیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی وطبی و سنتی ایران گفت: در حال حاضر دنیا با روند سقوط تنوع گیاهی و جانوری روبرو است و بر طبق آخرین آمار 52 درصد از گونه‌های جانوری در 50 سال گذشته منقرض شده اند که همین روند را در بین گونه های گیاهی شاهد هستیم که نتیجه آن کاهش ذخائر ژنتیکی است.

معاون رئیس جمهور حفاظت از این منابع و برداشت از آنها بر اساس ظرفیتی معین را برای بهره برداری پایدار از ذخائر ژنتیکی امری لازم دانست.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت زیستی جهان مشخص است، گفت: طبیعت تا حدی قدرت تجدیدپذیری دارد، با گذشتن از این ظرفیت به سمت تخریب منابع طبیعی حرکت می‌کنیم، که این روند بر اساس فقدان مدیریت جوامع ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور ما بهره‌برداری از منابع 3.5 برابر بیش از توان زیستی است که این روند نمی‌تواند پایدار باشد و به ما نشان می‌دهد الگوهای گذشته باید تغییر کند. بنابراین گیاهان دارویی و کشت آنها گزینه خوبی است زیرا این گیاهان اکثرا مقاوم بوده و نیاز آبی زیادی نداشته و سازگاری آنها با آب و هوای کشورمان نسبت به سایر گونه‌ها بیشتر است.

او احیای دریاچه ارومیه را منوط به اطلاح الگوی کشت و آبیاری کشاورزان منطقه دانست و گفت: باید با استفاده از روش‌های علمی و صحیح همراه با اصلاح الگوی کشت و روش‌های آبیاری به سمت اقتصادی که بهره وری بیشتری را برای کشور به همراه دارد، پیش رویم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه 11 درصد از خاک ایران در مناطق چهار گانه سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت می‌شود، گفت: هدف اصلی از این اقدام حفظ ذخائر ژنتیکی گونه‌های گیاهی و جانوری است تا در صورت بروز تخریب در سایر نقاط در این مناطق این گونه‌ها را داشته باشیم.

ابتکار عنوان کرد: در این صورت با حفاظت از این مناطق چهارگانه گونه‌های گیاهی موجود در آن منشا فعالیت تحقیقاتی برای تولید و فرآوری گیاهان را فراهم می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط گفت: از سوی دیگر در بحث نوع فرآوری محصولات باید به سمت کشت ارگانیک، عدم استفاده از کود و سموم شیمیایی و حفاظت از آب و خاک حرکت کنیم که این امر از طریق مدیریت مصرف داده ها محقق می‌شود. در این صورت علاوه بر انجام اقدامی مفید برای محیط زیست سلامت گیاه نیز تضمین می‌شود.

ابتکار گفت: این مباحث در اقتصاد مقاومتی نیز تجلی پیدا می‌کند، امروز اگر بخواهیم اقتصادی رو به رشد داشته باشیم باید جدیدترین فناوری‌ها در حفظ منابع آبی بکار گرفته شوند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه محیط زیست یا اقتصاد سبز بین سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست از این نوع از جهت‌گیری‌ها حمایت می‌شود و تمام فعالان این عرصه با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست با فعالیت خود تنوع زیستی را افزایش و ذخائر ژنتیکی را حفظ می‌کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =