۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴

سال 2010 شاهد رقابت‌های مهمی در عرصه علم و فناوری خواهد بود، چراکه نتیجه پروژه‌های بزرگی در این سال مشخص خواهد شد. فکر می‌کنید کدام‌یک از این رویدادها، بزرگ‌ترین برنده یا بازنده سال لقب خواهد گرفت؟

نشریه پاپ‌ساینس در مقاله‌ای، برندگان و بازندگان سال 2010 را پیش‌گویی کرده است. البته در این میان، برخی از پروژه‌های بزرگ دنیای علم هم فعالیت خود را به پایان می‌رسانند و برخی دیگر، فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

کریگ ونتر، زیست شناس
ماموریت او ساخت زندگی مصنوعی است. ونتر نخستین کسی است که توانست ژنوم کامل انسان را استخراج کند و هم‌اکنون به ادعای خودش، در مرحله آخر خلق اولین ارگانیزم مصنوعی قرار دارد. ارگانیزم‌های مصنوعی ساخت دست انسان می‌توانند برای تغذیه خود از مواد دارویی و سوخت‌های بی‌کربن استفاده کنند. اگزون‌موبیل در حال همکاری با Synthetic Genomics، شرکت ونتر است و اگر همه چیز به خوبی پیش برود، تا 600 میلیون دلار بر روی سوخت‌های زیستی بر مبنای جلبک‌های مصنوعی وی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ولی اگر ونتر نتواند در زمان مقرر به نتایج مطلوب برسد، فقط مساله زمان مشخص خواهد کرد که کدام یک ازرقبای وی خواهند توانست این افتخار را به نام خود ثبت کنند.

 

لوری گارور، قائم مقام ناسا
او موظف است که سفرهای انسان را به فضا زنده نگاه دارد. طبق برنامه قرار است که شاتل‌های فضایی در ماه سپتامبر 2010 / شهریور 1389 بازنشسته شوند، هر چند که طبق پیش‌بینی کمیته منصوب ریاست‌جمهوری ایالات متحده، این سفینه‌ها تا سال 2011 / 1390 هم می‌توانند به ماموریت‌های خود ادامه دهند. در هر حال، گارور با سال‌های طولانی روبرو خواهد بود که در انها ناسا نخواهد توانست به طور مستقیم فضانوردان خود را به فضای بیرونی جو بفرستد. و در سال جاری، او باید برنامه‌ای برای آن‌چه ناسا باید در طول این سال‌ها انجام دهد، ارائه کند. او در نظر دارد برای‌ ارسال فضانوردان و همچنین کار ایستگاه فضایی بین‌المللی بعد از سال 2016 / 1395 و تعیین سرنوشت برنامه‌های تازه‌ای برنامه‌ریزی‌ کند که هزینه آن از بودجه تصویب شده فراتر رفته و در عین حال ازبرنامه نیز عقب‌تر است و هر لحظه ممکن است که از سوی کنگره متوقف شود.

راندال ال. استیونسن، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل ای‌تی‌اند‌تی
او باید اپل را با خود همراه نگاه دارد. با ترکیب اختصاصی بین ای‌تی‌اندتی و و آی‌فون اپل که بر مبنای گزارش‌ها در سال جاری زمان آن منقضی خواهد شد، استیونسن باید به هر نحو ممکن، این موبایل هوشمند را در لیست خود نگاه دارد. ای‌تی‌اندتی از کاربران مجهز به آی‌فون خود به اندازه دو برابر متوسط دیگر کاربران خود درآمد کسب می‌کند. همزمان، این ارائه کننده خدمات موبایل در سال گذشته تا 18 میلیارد دلار برای تقویت شبکه‌های خود سرمایه‌گذاری کرد، که شامل شبکه نسل سومی آن در بیش از 350 بازار مصرف بود تا بتواند از توانایی‌های پهن باند آی‌فون بیشتر بهره ببرد. استیونسن باید قرارداد اختصاصی خود با آی‌فون را تمدید کند تا بتواند مبلغ سرمایه گذاری شده خود را بازگرداند.

 

 

تواترون
تا سال گذشته، تواترون، پرقدرت‌ترین شتاب‌دهنده پروتون در حال کار در جهان بود. قرار بود که تواترون یک سال بعد از افتتاح شتاب‌دهنده بزرگ هادرون، ال.اچ.سی در سرن (مرکز اروپایی فیزیک هسته‌ای در مرز فرانسه و سوییس تعطیل شود.
هرچند ال.اچ.سی در پاییز امسال با موفقیت راه‌اندازی شد و طبق برنامه به انرژی‌های بالاتر از تواترون هم دست یافت، اما این احتمال وجود دارد که فعالیت تواترون تا سال 2011 تمدید شود. رابرت روزر، فیزیک‌دان و سخنگوی آزمایش CDF در آزمایشگاه فرمی می‌گوید: «اگر خدای ناکرده، ال‌.اچ.سی کماکان درگیر مشکلات باشد و نتواند اطلاعاتی تولید کند، و ما هم چیزهای جالبی در حسگرهای خود پیدا کنیم، شاید لازم باشد که کار این شتاب‌دهنده تا فراتر از 2011 هم تمدید شود. تواترون در حال حاضر به طرز شگفت‌انگیزی خوب کار می‌کند و شرم‌آور خواهد بود اگر الان آن را خاموش کنیم».

تاسیسات ملی گداخت (NIF)
تابستان امسال، دانشمندان ان‌آی‌اف در کالیفرنیا در نظر دارند تا پر انرژی‌ترین لیزر دنیا را بر یک کپسول کوچک سوخت هدف بگیرند، تا یک همجوشی هسته‌ای ایجاد شود. در این پروژه، خورشیدی در مقیاس کوچک متولد خواهد شد و راه را برای دست‌یابی به منبع انرژی پاک، هموار خواهد کرد.

فضاپیمای پلانک
ماهواره پلانک که اردیبهشت امسال به فضا پرتاب شد، طبق برنامه پیش می‌رود و در سال 2010 خواهد توانست تصاویری از قدیمی‌ترین زمان‌های ممکن جهان را با رصد تابش زمینه کیهانی بازمانده از مهبانگ تهیه کند.
به رغم این‌که طبق برنامه‌ریزی، عمر این ماهواره در پاییز 2010 / 1388 به پایان می‌رسد، ولی احتمالا تا زمانی که حسگرهای آن بتوانند تابش‌ها را دریافت کنند، به کار خود ادامه خواهد داد.

آرایه بزرگ میلی‌متری و زیرمیلی‌متری آتاکاما
این تلسکوپ رادیویی بزرگ از دست‌کم 66 آنتن با دقت بالا بهره می‌برد که با هم کار می‌کنند تا تابش‌های میلی‌متری و زیرمیلی‌متری را جمع‌آوری کنند، و با استفاده از آنها، بعضی از دورترین اجسام موجود در فضا را رصد کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =