سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب رسیده است و این اقدام نقطه آغازین در تغییر نگرش نسبت به این مقوله خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی نجفی در مراسم افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری آسیا در شیراز اظهار داشت: در طول تاریخ دانشمندان ایرانی در پیشرفت اصول و مبادی علم و فناوری در جامعه علمی نقش ممتاز و کلیدی داشته‌اند.

وی افزود: توسعه و ارتقای جایگاه علمی ایران در سطح جهانی در عرصه‌های علم، پژوهش و فناوری مبتنی بر تلاش‌های متفکران، نخبگان علمی و فرهیختگانی خواهد بود که در مراکز آموزشی، تحقیقاتی و فناوری کشور تلاش می‌کنند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با توصیه‌ها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب که با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری جمهورری اسلامی ایران به اوج رسیده و با همت محققان و فناوران فرهیخته دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، امید به احیای این نقش تاریخی هرچه بیشتر شده است.

نجفی همچنین با اشاره به اينكه برنامه‌های اخیر توسعه ملی در شمار برنامه‌ها مترقی و پیشرفته بوده است، تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب رسیده و تصویب این قوانین نقطه آغازین در تغییر نگرش نسبت به این مقوله است و اجرا و کاربست آنها نیازمند عزم عمومی نهادها و مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی و مستلزم مشارکت مؤثر مردم و سازمان‌های مردم نهاد در فرآیند توسعه دارد.

وی افزود : وظیفه و رسالت سازمان‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه طراحی ساز و کارهایی است که این امر را محقق و سهم اقتصاد دانش بنیان را در مجموعه فعالیت‌های ملی افزایش می‌دهد و بنیان جامعه‌ای دانش محور را ایجاد می‌کند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علم و به تبع آن فناوری علاوه بر آنکه ما را بیش از پیش با واقعیت‌ها آشنا می‌سازد، در تعیین اهداف فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و حتی سیاست خارجی و مقدم بر آن تعیین حوزه‌های منافع ملی و امنیت ملی کشورها مؤثر است.

نجفی به سیاست‌گذاری منطقه‌ای و نظارت و نحوه مدیریت فعالیت‌ها در پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: راهکار عملی پیمودن مسیر تولید علم تا خلق ثروت، اولویت بخشیدن به پژوهش و نوآوری و درک اهمیت آن در دوران جدید است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انجمن‌های فعال پارک های علم و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: انجمن پارک‌های علم و فناوری آسیا و انجمن پارک‌ها و مراکز رشد ایران می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ سازی، ظرفیت سازی و شبکه سازی برای پیمودن مسیر تجاری سازی در فضای رقابت، خلاقیت و نوآوری در آغاز دوران جدید تحول فناوری ایفا کنند.

سرپرست وزارت علوم با تأکید بر لزوم مراودات بین‌المللی و ایجاد زمینه‌های همکاری پایدار و درازمدت در حوزه علم و فناوری میان کشورهای آسیایی، گفت: اینگونه مراودات موجب شتاب بخشیدن به جریان خلاقیت و نوآوری جهانی می‌شود.

نجفی با ابراز امیداوری نسبت به اینکه پارک‌های علم و فناوری ایران بتوانند نقش مؤثری در ارتقای جایگاه علمی و فناوری آسیا در سطح جهانی ایفا کنند، گفت: امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد قرار گرفتن تعداد بیشتری از کشورهای مترقی و از جمله جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای برتر جهان از نظر علم و فناوری باشیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =