ایسنا نوشت:

پس از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات پارلمانی تونس و پیروزی حزب "ندای تونس" در این انتخابات، جنبش النهضة که در جایگاه دوم این انتخابات قرار گرفت به حزب ندای تونس تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، با پایان شمارش آرای انتخابات پارلمانی تونس و پیروزی حزب "ندای تونس" به رهبری الباجی قائد السبسی در این انتخابات جنبش النهضة به رهبری راشد الغنوشی در جایگاه دوم قرار گرفت و رسما شکست در برابر رقیب خود را پذیرفت.

در همین راستا راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه به قائد السبسی به خاطر پیروزی در این انتخابات تبریک گفت.

براساس نتایج غیررسمی که روز دوشنبه اعلام شده بود، حزب ندای تونس 76 کرسی و جنبش النهضه 62 کرسی، حزب اتحاد آزاد ملی 17 کرسی و جبهه مردمی 12 کرسی به دست آورده بودند.

همچنین جنبش "آفاق الیساریة" هشت کرسی، حزب جریان دموکرات پنج کرسی، حزب الموتمر چهار کرسی و حزب طرح ملی تونس نیز چهار کرسی به دست آورد. حزب فراکسیون دموکرات و جنبش مردم نیز تنها دو کرسی را از آن خود کردند.

تونسی‌ها روز یکشنبه برای انتخاب 217 نماینده پارلمان به پای صندوق‌های رای رفتند و گزارشات حاکی از مشارکت گسترده تونسی‌ها در این انتخابات است طوری که میزان مشارکت به حدود 62 درصد رسید.

در همین راستا لطفی حجی، مدیر دفتر الجزیره در تونس اعلام کرد که هیات عالی ناظر بر انتخابات قبل از روز چهارشنبه نتایج رسمی را اعلام نخواهد کرد.

از سوی دیگر، لطفی زیتون، یکی از رهبران جنبش النهضه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این جنبش نتیجه انتخابات را پذیرفته و به ندای تونس تبریک می‌گوید و خواهان تشکیل دولت وحدت ملی است.

سخنگوی جنبش النهضة نیز به حزب ندای تونس تبریک گفت و اعلام کرد که النهضة در آغاز سال جاری میلادی از حکومت دست کشیده است.

وی گفت: جنبش النهضة از حزب ندای تونس و هر طرف دیگری برای پایان دادن به وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی کنونی در کشور حمایت می‌کند. گرچه حزب ندای تونس توانست اکثریت پارلمان را به دست آورد اما به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نرسیده و نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب حاضر در پارلمان است.

از سوی دیگر، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در خصوص برگزاری انتخابات پارلمانی تونس گفت: مشارکت تونسی‌ها در انتخابات نشان می‌دهد که برقراری دموکراسی در جهان عرب ممکن است.

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز به تونسی‌ها به خاطر برگزاری انتخابات پارلمانی تبریک گفته بود.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز به تونس برای برگزاری انتخابات تبریک گفت.

سخنگوی بان کی مون اعلام کرد که این انتخابات گامی مهم برای آینده کشور و گذار به سوی دموکراسی بود

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    18 1
    خوش بحالشون
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    15 1
    به اینا میگن مردم عاقل...می فهمن باید به کی رای بدن...میخوان زندگی کنن، دنبال شعار و آرمان های خیالی نیستن