تسنیم نوشت:

بر اساس اسنادی که منتشر شده است، تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس از طریق دلالی برای یک شرکت نفتی وابسته به پسر پادشاه عربستان ماهانه ۴۱ هزار پوند به علاوه ۲ درصد حق کمیسیون از هر معامله به دست می‌آورد.



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ایندیپندنت، گزارش‌ها نشان می‌دهد که تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس متهم شده است که در قرادادهایی چندین ملیون پوندی نقش دلالی را ایفا کرده که برای وی درآمدی ماهانه برابر با 41 هزار پوند به علاوه 2 درصد حق کمیسیون از هر یک از تراکنش‌های مالی یک شرکت نفتی که از سوی یکی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان تأسیس شده است را در پی دارد.
در همین ارتباط ساندی تایمز گزارش داده است که یک قرارداد 21 صفحه‌ای افشا شده به صورت آشکاری نشان می‌دهد که شرکت پوششی نخست‌وزیر سابق انگلیس، با نام "Tony Blair Associates" در سال 2010 موافقت کرده است که طی دیدار وی از چین در همان ماه، قراردادهایی را برای فروش نفت شرکت PetroSaudi با مقامات چینی هماهنگ کند.
این اولین باری است که یک قرار تجاری تونی بلر افشا می‌شود، آن هم علیرغم اینکه شرکت نفتی مذکور تأکید دارد که بالاترین سطح امنیتی را رعایت کرده است، امری که سئوالاتی را درباره نقش تونی بلر به عنوان فرستاده ویژه گروه چهارجانبه سازش فلسطین همچنین منافع شخصی وی پس از تصمیمش برای حمله به عراق در سال 2003 ایجاد کرده است.
شرکت پتروسعودی که در جزیرهه کایمن ثبت شده است تا از مالیات 85 درصی اعمالی بر شرکت‌های نفت و گاز در این عربستان رها شود، از سوی دو تن شامل یک تاجر به نام طارق عبید و شاهزاده ترکی بن عبدالله السعود، یکی از هفت پسر ملک عبدالله، تأسیس شده است.
به گزارش ساندی تایمز، این قرارداد افشا شده بیانگر این است که شرکت متعلق به تونی بلر به دنبال ارائه کمک برای یافتن سرمایه‌گذاران جدید بوده و اینکه یک "(فرآیند) معرفی (فرصت‌های تجاری) را برای رهبران سیاسی ارشد، سیاستگذاران صنعتی، نهادهای تجاری و دیگر اشخاص چینی که شناسایی شده و از نظر ما به راهبرد بین‌المللی پتروسعودی مرتبط هستند ارائه خواهد داد."
سخنگوی شرکت Tony Blair Associates در واکنش به این گزارش اعلام کرده است: "این شرکت طی چهار سال گذشته،‌ برای مدت یک ماه برای شرکت پتروسعودی کار کرده است. این یک موضوع مرتبط با شرق دور بوده و ارتباطی با خاورمیانه و نقش بی مزد و مواجب تونی بلر به عنوان نماینده گروه چهارجانبه سازش فلسطین ندارد."
با این حال، ساندی تایمز گراش داد که پاتریک ماهونی مسئول ارشد سرمایه‌گذاری شرکت پتروسعودی ادعا کرده است که تونی بلر "حداکثر حدود 4 یا 5 ماه" بر روی این معامله کار کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =