۳ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴

سایت صدای اقتصاد نوشت:

بسیاری از ایرانیان در دبی، به این شهر مثل تکه ای از خاک ایران نگاه می کنند؛ یکی از ایرانیانی که در دبی مدیر یک شرکت گردشگری است، می گوید: «این جا مثل یک استان ایران است. هر جا که می روی، ایرانیها را می بینید و همه فارسی می فهمند. توی هر کوچه و خیابان، یک رستوران ایرانی است. گاهی واقعا احساس می کنی که انگار در یکی از شهرهای جنوبی ایران زندگی می کنی.» با این که تخمینی از جمعیت ایرانیان حاضر در دبی زندگی می کنند، وجود ندارد اما حضور پرتعداد ایرانیان در ابرشهر امارات متحده عربی مشهود است.

دبی در ده سال اخیر بسیار رشد کرده و برجها و مجتمعهای عظیم تجاری در آن ساخته شده است. سرمایه های بسیاری از همه جای جهان وارد دبی شده و با همکاری مهمترین شرکتهای پیمانکاری ساختمانی غربی، عمارتهای غول پیکری در این شهر ظاهر شده اند. در این میان، ایرانیان نیز در تامین سرمایه برای ساختن دبی، به خصوص در بخش مسکن سهیم بوده اند. در سالهایی که تحریم ایران به اوج خود رسیده بود، بسیاری از تجار ایرانی تلاش کردند برای دور زدن تحریمها و باقی ماندن کسب و کارشان، دفتری در یکی از کشورهای نزدیک به ایران تاسیس کنند و شهر دبی، با سرعت بی نظیری که در توسعه زیرساختهای خود داشت، یکی از مکانهای جذاب برای برپایی نمایندگی شرکتهای ایرانی بود. برای همین بود که مجله تایم در گزارشی که درباره ارتباط ایران و دبی منتشر کرده بود، اعلام کرد که اگر آمریکا در پی فشار تحریم بیشتر بر ایران است، باید فعالیت ایرانیان را در دبی محدود کند؛ چون دبی به گذرگاه ایران برای دور زدن تحریمها تبدیل شده بود.

طبق آماری که بانک جهانی برای چشم انداز سال 2015 اعلام کرده، رتبه انجام کسب و کار در امارات متحده عربی 22 است؛ در حالی که رتبه انجام کسب و کار در ایران 130 است. این شکاف بزرگ در سهولت انجام کسب و کار، برای صادرکنندگان، واردکنندگان و صنعتگران ایرانی، جاذبه بسیار زیادی داشت و همچنان هم دارد. خرید ملک در دبی برای کسانی که اقامت این شهر را دارند، با وامهای کم بهره مسکن انجام می شود و دولت محلی تلاش خود را می کند که شرکتها دفاتر نمایندگی خارجی خود را هر چه راحت‌تر و با تسهیلات ویژه راه اندازی کنند. به همین دلیل است که در هر جایی از این شهر، می توان انواع نژادها و مردمی با فرهنگهای رنگارنگ را دید که برای کسب و کار به این شهر آمده اند.

در یک دهه اخیر حاکمان دبی تلاش کردند که زیرساختهای این شهر را فراهم کنند؛ برجهای مرتفع و مالهای بسیار بزرگ، هتلها و مراکز تجاری آن جا را بسازند و مخابرات و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهند. حالا همه این امکانات مهیا شده و دبی به شهری تبدیل شده که اتفاقات مهم اقتصادی، فرهنگی و حتی ورزشی جهان در آن جا رخ می دهد. گاهی حراجهای بزرگ آثار تجسمی در آن جا برگزار می شود، هر از چندی مسابقات ورزشی تیمها و افراد مطرح جهان در آن جا شکل می گیرد یا گردهماییهای بزرگ اقتصادی با موضوعات مختلف در آن رخ می دهد.

دبی شهری شده است که سرمایه‌های عظیم منطقه‌ای و جهانی، در آن در حال گردش است. تبلیغات عظیم روی در و دیوار شهر، خودروهایی که در خیابانها می چرخند، برندهایی که در مجتمعهای بزرگ تجاری به چشم میخورند، همه نشانی از شرکتهای عربی یا منطقه ای ندارند و بیشتر برندهای بزرگ جهانی و نشانهای شرکتهای عظیم بین‌المللی هستند.

در این میان، ایرانی‌ها نیز تلاش کرده اند با حضور پررنگ در این عرصه، جایی را از سبد اقتصاد جهانی در حال چرخش در دبی اشغال کنند. با این که حضور بهترین برندها در زمینه های مختلف اقتصادی - از بانک و فروشگاه زنجیره ای گرفته تا هتل و کارت اعتباری و تلفن همراه و خودرو - در دبی به راحتی حضور دارند و مجال رقابت را برای محصولات ایرانی بسیار تنگ کرده اند، اما اغلب ایرانیانی که در آن کشور زندگی می کنند، تلاش کرده اند با ادغام شدن در چرخه اقتصادی جهانی دبی، نقشی داشته باشند. اگر تحریمهای ایران لغو شود، این نقش بسیار پررنگتر هم خواهد شد؛ برای نمونه، پیش بینی شده است که بازار نساجی در دبی، با لغو تحریمها دو برابر بزرگتر شود.  

طبق آن چه که رییس اتاق بازرگانی دبی اعلام کرده، نزدیک به 50 هزار شرکت و موسسه ایرانی در دبی فعالیت می کنند. اغلب آنها به کار واردات به ایران مشغولند و تعدادی نیز در حال صادرات محصولات ایرانی به نقاط دو و نزدیک جهان هستند. شهرداری دبی اعلام کرده که ایرانیها به خصوص در بخش مسکن در دبی بسیار فعال هستند و پس از هند و انگلستان، ایران سومین کشوری است که اتباعش بیشترین ملک را در این شهر خریده اند.

سال گذشته خبرگزاری رویترز گزارشی از میزان تبادل تجاری ایران و امارات متحده عربی منتشر کرد و در آن اعلام کرد که نیمی از کالاها از راه دبی و دیگر شهرهای امارات، وارد ایران می شود. با این که در اوج تحریمهای ایران به وسیله کشورهای غربی، تبادل تجاری ایران و امارات به حدود نصف رسید اما پس از ریاست جمهوری حسن روحانی، دوباره ارتباط اقتصادی ایران و امارات بالا گرفته و مدام در حال افزایش است. چند ماه پیش، هیات بلندپایه ای از بازرگانان اماراتی وارد ایران شدند و تلاش کردند که بحثهای حاشیه ای دو کشور را خاتمه دهند تا فعالیتهای تجاری بین ایران و امارات آسان‌تر شود. مقامات امارات بارها اعلام کرده اند که پیوستگی اقتصادی ایران و امارات، یک «رابطه استراتژیک» است.

برای مطالعه جزئیات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 1
    50 هزار؟ درسته اینجا سقف نداره اما شمام رعایت کنید
  • فرزام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    1 0
    خبر آنلاین لطفا نظراتو سانسور نکن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    4 1
    تحریم ها کشورهای اطراف ایران را از محل درآمدهای نفتی ایران آباد کرد و رونق داد و البته اقتصاد ایران را زمین گیر کرد. اگر تحریم ها لغو شد و دولت نیز براستی تدبیر اقتصادی درست در پیش گیرد دوران خوش نشینی اقتصادی دوبی و ترکیه و ... به سر می رسد.