جلسه مشترک وزیر راه و استاندار تهران/ قطار حومه‌ای جایگزین مترو برای شهرهای اطراف پایتخت

بررسی موضوعاتی همچون فرهنگ سازی قطار حومه ای در کنار مترو و چالش های مسکن مهر در استان تهران مهمترین موضوعاتی بود که در جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی با استاندار و مدیران کل استانداری تهران مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پايگاه اطلاع رساني استانداري تهران، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مورد جلسه مشترک مسئولان وزارت راه و شهرسازی با مسئولان استانداری تهران گفت: در چند مورد از مشکلات استان تهران تصمیم گیری های خوبی شد؛ نخستین موضوع مربوط به ارتباط شهر تهران با حومه آن می شود که روزانه 850 هزار خودرو بین این دو منطقه در رفت و آمد است.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت قطار حومه ای و تفاوت آن با مترو گفت: رفت و آمد قطار حومه ای بسته به تقاضا ، برنامه ریزی می شود و باید حتماَ پارکینگ های مناسبی در ایستگاه های حومه شهر برای آن فراهم شود تا متقاضیان وسایل خود را در آنجا پارک کنند و از طریق قطار به متروی شهرها متصل شوند.

به گفته او هفت میلیون جمعیت در حاشیه شهر تهران زندگی می کنند: بخش عمده ای از آنها برای امرار و معاش و مسایل دیگر به شهر تهران رفت و آمد روزانه دارند.

آخوندی گفت: موضوع دیگری که در این جلسه درباره آن بحث شد مشکل مسکن مهر تهران و البرز بود چون بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 300 هزار واحد مسکونی تا اواسط سال آینده به مردم تحویل داده می شود. واحدهای مسکونی مورد نظر 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند اما از نظر وضعیت خدمات زیربنایی و روبنایی مشکلات زیادی دارند به همین خاطر مقرر شد گزارشی از این موضوع تهیه و به دولت تقدیم شود تا بودجه لازم را فراهم کنیم.

 

آنچه در جلسه گذشت

در جلسه مشترك وزير راه و شهرسازي با مديران استانداري تهران که مدیران و معاونین هر دو دستگاه روسای خود را همراهی می کردند در ابتدا استاندار تهران ضمن تقدیر و تشکر از وزیر راه شهرسازی برای حضور در این جلسه توضیحاتي در مورد وضعیت استان تهران در حوزه های مسکن مهر، قطارهای حومه و راه های مواصلاتی استان ارائه کرد.

در ادامه واحدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان در رابطه با اولین دستور جلسه یعنی بررسی وضعیت تعاونی های مسکن مهر که نتوانسته اند به تعهدات خود جامع عمل بپوشانند تو ضیحاتی ارائه داد .

واحدی افزود: بیشتر مشکلات این تعاونی ها اختلاف با اعضای تعاونی و عدم اجرای تعهدات مربوط به قرار دادهای آنهاست .

کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران عمده مشکلات این تعاونی ها را عدم تعهد دانست و گفت:‌در بعضی موارد این عدم اجرای تعهدات به حوزه قضایی ارجاع شده و تعاونی هایی وجود دارند که از مردم ثبت نام و پول در یافت کرده اند اما به دلیل عدم توان فنی یا به تعهدات عمل نکرده اند یا سرمایه مردم را از دست داده اند.

وی افزود : پیشنهاد استانداری تهران این است که در صورت امکان این تعاونی ها را منحل و تعهدات آنها را دولت به عهده گیرد .

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ضمن تایید وضعیت ارائه شده در مورد حل مشکل دستور داد کمیته مشترک میان نمایندگان استانداری تهران و وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون تشکیل شود که با تفاهم مشکلات حل شود یا در غیر این صورت تعاونی ها منحل و تعهدات از طریق دیگری پیگیری شود.

 

رسيدگي به مشكلات مدارس در مسكن مهر

پورناصری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در اين جلسه در مورد مشكلات مدارس مسكن مهر گفت: حدود 340 هزار واحد مسکونی قرار است تا سال آینده در اختیار متقاضیان در سایت های مسکن مهر قرار گیرد و طبق استاندارد پیش بینی ما این است که حدود 340 هزار دانش آموز در سایت های مسکن مهر متقاضی تحصیل باشند در نتیجه به نظر می رسد اگر با کلاس های 30 نفره و مدارس 15 کلاسه که دو شیفت فعالیت کنند ما تا اول مهر ماه سال آینده احتیاج به 350 مدرسه داریم که هزینه ساخت این مدارس حدود 7 هزار میلیارد ريال است .

وی افزود: باید توجه داشت اگر حداکثر تا دیماه نسبت به تاسیس این مدارس اقدامی نشود در اوایل مهر ماه سال آینده شاهد بحران در این موضوع هستيم.

وزیر راه و شهرسازی در این باره توضیح داد: اگر کل منابع کمک به مسکن مهر که مربوط به کل کشور هستند به این حوزه اختصاص دهیم باز هم نمی توانیم نسبت به تامین این مبلغ تعهد کنیم در نتیجه از آنجایی که مسکن مهر متاسفانه یکی از مشکلات کشور و باعث چالش در امور دولت شده و به نظر میرسد دولت آینده نیز باید این موضوع را پیگیری کنند باید گزارشی به دولت در باره کمبود ها ارسال شود.

آخوندي گفت: اما با توجه به شرایط اضطراری که وجود دارد ما پس از بررسی در حد مقدورات نسبت به رفع موارد و کمک اقدام خواهیم کرد. متاسفانه باید این مشکلات را از کسانی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده اند پیگیری کنیم چرا که تا مدتها مجبوریم برای این سایتها بیمارستان ،مدرسه ،کلانتری و فضاهای خدماتی زیر بنایی و روبنایی ایجاد کنیم.

در ادامه کریمی، معاون عمرانی استاندار نسبت به سایتهای مسکن مهر آماده شده از وزیر راه و شهرسازی درخواست آماده سازی زیرساخت های فضای سبز و امور اولیه اسکان را داشت که دکتر آخوندی نسبت به آماده سازی به معاون خود دستورات لازم را صادر کرد.

 

پيشنهاد استاندار تهران در راه اندازي رينگ ريلي در اطراف تهران

سید حسین هاشمی استاندار تهران ،در رابطه با قطار های حومه گفت : اگر بتوانیم رینگ ریلی در اطراف شهر تهران ایجاد کنیم و شهرستان های دیگر را به وسیله انواع مختلف حمل و نقل ریلی به این رینگ متصل کنیم می توانیم بار زیادی از ترافیک و حمل و نقل را مرتفع کنیم و این موضوعی است که در بسیاری از کشورهای دنیا تجربه شده و به نظر می رسد که استان تهران نیازمند این موضوع است.

وی افزود: در گذشته در بعضی از شهرستان های استان مانند ورامین قول هایی به مردم داده شده است که باید آن قول ها فارغ از بازی با کلمات انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در توضیح این موضوع گفت: یکی از مواردی که من تمایل داشتم تا در جلسه مطرح شود موضوع قطارهای حومه استان تهران بود. مجموعا بیش از 15 میلیون نفر در استان تهران زندگی می کنند که از این تعداد حدود 7 میلیون نفر در خارج از شهرتهران و در شهرستان های دیگر اسکان دارند و این افراد تامین معیشت خود را از طریق مراجعه روزانه به شهر تهران انجام می دهند.همچنین طبق آمار به دست آمده 30 درصد کشته های تصادفات جاده ای در 30 کیلومتر اول جاده ها است.

آخوندی ادامه داد: با توجه به توسعه ای که در حجم حمل و نقل بین شهری استان تهران شاهديم راهی نداریم جز این که بخشی از این بار ترافیکی را چه در حوزه انسانی و چه در حوزه بار به روی ریل منتقل کنیم. بسیار خوشحالم که استاندار تهران چنين تفکری دارند و معتقدم باید در کل کشور و از جمله تهران بحث قطار حومه باید حل شود و البته در قانون تعارضاتی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوارم تا حداکثر دوسال آینده مسئله قطار حومه تهران حل و به بهره برداری برسد همچنین در باره قطار شهری ورامین مقرر شد به همان شکل قبلی که حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است کار تا مرحله تکمیل و بهره برداری ادامه یابد.

او در رابطه با راه های مواصلاتی استان نیز گفت: در حوزه راه های استان تهران بحث اصلی ارتباط و ایجاد بزرگراه هایی است که بتوان از شمال به جنوب استان را متصل کرد که چیزی حدود 3 هزار میلیارد تومان نیازمند اجرای این پروژه ها هستیم از طرف دیگر با توجه به اینکه در تهران ارزش افزوده زمین بالاست در ایجاد راه های مواصلاتی برای تملک زمین با مشکل مواجه هستیم در نتیجه من از مجموعه استانداری تهران در خواست دارم تا به این موضوع ورود کنند و در صورتی که بتوان نسبت به ایجاد آزاد راه های ارتباطی اقدام کرد مي توان از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه بهره برد اما باید جوانب کار در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهاد آن برای ما ارسال شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =