میزان نوشت:

مسئول کمیته مزد شورای عالی کار، با اعلام این که هم اکنون وزیر کار به دنبال ایجاد تغییراتی در ماده 7 قانون کار برای امنیت شغلی کارگران است اعلام کرد: پیش بینی می شود در صورت تصویب تغییرات ایجاد شده در ماده 7 قانون کار قراردادها 5 ساله و 10 ساله شوند.

فرامرز توفیقی،  با اشاره به ذکر نکاتی در خصوص ماده ۷ قانون فعلی کار ادامه داد: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد. اما هم اکنون این ماده مورد سوء استفاده کارگران قرار گرفته است.

رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره‌وری وزارت کار، تعداد کارگران قرارداد موقت را در کشور 97.4 درصد اعلام کرد و گفت: قانون کار فعلی در راستای منافع تنها 5 درصد از کارگران که مشمول قراردادهای رسمی هستند تدوین شده است.این در حالیست که منافع کارگران قراردادی همواره با خطر مواجه است.

وی از عدم تعادل در روند عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور خبر داد و اعلام کرد: زمانی که قانون کار در کشور تدوین و تصویب شد میزان عرضه نیرو کار بیشتر از تقاضا بود اما هم اکنون به دلیل این که عرضه بیش از تقاضا است شاهد استثمار کارگران قراردادی از سوی کارفرما هستیم.

مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان این که اصلاح قانون کار همواره مد نظر کارگران و کارفرمایان بوده است اعلام کرد: ما هم اکنون به دنبال تقویت نقاط مشترک هستیم و انتظار داریم این قانون در راستای سه جانبه گرایی اصلاح شود.

توفیقی با بیان این که مدل طرح تامین امنیت شغلی کارگران و تأمین امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان اعلام کرد: تعادل بخشی به عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار کار، گسترش دامنه امنیت شغلی نیروی کار، توسعه امنیت جغرافیای سرمایه گذاری و رشد اشتغال پایدار است.

 

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    5 11
    با اين كار بدتر موجب افزايش بي كاري ميشيد
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    3 11
    ظاهرا" ایشون وزیر ضد اشتغال است نه وزیر کار .آدمو یاد احمدی نژاد میندازه .
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    9 1
    ی اشتباهی یکی از روسای جمهور کرده که برای ترمیم اون خیلی تلاش لازمه . امنیت شغلی حق هر کارگریه که برای بدست آوردن روزی تلاش می کنه .
  • سیاوش A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    8 11
    متاسفانه قراردادهای کار طوری تنظیم شده که منافع کارفرماها را لحاظ نمیکند من یک کارفرمای جز هستم ویک نیروی مهندس صفر کیلومتر را میارم و چند ماه آموزش میدم کلی هم هزینه به نام حقوق و بیمه و عیدی وسنوات میدهم بعد هم هر کی دلش خواست ول میکنه میره یعنی فقط فسخ قرارداد از طرف کارفرما منجر به جریمه میشود تازه بعضیها انقدر زرنگ هستن که عمدا بد کار میکنن تا مجبور بشی اخراجشون کنی ویک چیزی هم اونجری پرداخت کنی بعد هم با خیال راحت و آموزش وتجربه بیشتر نسبت به قبل میرن دنبال کار جدید.تاموقعی که قرارداد کار اینطوری هست کارفرماهای جز مثل من هر کدوم تعطیل میکنن و سرمایه هاشون رو میبرن به سمت کارهای غیر تولیدی ودلالی .تازه این فقط یکی از مشکلات تولید درایرانه وانبوه مشکلات دیگر هم هست
    • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
      9 1
      اگه کارفرما حقوق واقعی ی متخصص رو بده مطمئن باشید آقای کارفرما هیچ مهندسی دوست نداره صدتاجا عوض کنه به امید درآمد بهتره .
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    5 5
    ضمنا وقتی میگین کارگر تصویر یک ادم زحمتکش درب وداغون مثل کارگرهای فولاد وذوب اهن میاد تو ذهنتون اما یادتون باشه منشی لاک زده یک شرکت مهندسی که حداکثر کارش جواب تلفن وتایپ 2 تا نامه هست هم قانونا کارگر محسوب میشه و ضمنا کجای دنیا یک کارفرما مجبوره کارگری که هر جور کار ورفتار میکنه رو تحمل کنه مگه میشه بگی قرارداد 5 ساله باید ببندی و تو این 5 سال کارگر هر کاری کرد شما باید تحمل کنی یا اخراجش کنی و کلی پول بهش جایزه بدی
  • علی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    8 4
    این تصمیم باعث بدتر شدن اوضاع برای شرکت های خصوصی میشود. به دلیل تقریبا غیرممکن بودن اخراج در قراردادهای بدون زمان مشخص، کارگران دچار نوعی امنیت شغلی کاذب و تنبلی میشوند که باعث پایین آمدن کارائی میشود. استفاده از عبارت "استثمار کارگران" نوعی یک طرفه به قاضی رفتن است بدون در نظر گرفتن مشکلات کارفرما و اینکه اصولا چرا کارفرمایان به سراغ قرارداد موقت رفتند. اگر قرارداد دایم دارای ساز و کار عملی برای فسخ قرارداد بود، طبیعتا کار به قرار داد موقت نمیرسید. شخصا موردی داشتیم که یک کارگر به دلیل دریافت رشوه باید از شرکت اخراج میشد اما در نهایت بازنده دادگاه کارفرما بود به دلیل نبود قانون رشا و ارتشا در بخش خصوصی و ایشان مبلغ زیادی پول گرفت تا "راضی" به رفتن شد و مثال های متعدد دیگر
  • قاسم US ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    10 0
    با مدرک ارشد و بلد بودن کلی کار مرتبط و غیر مرتبط، پنج ساله سر سال که میشه دست و پام میلرزه. امنیت شغلی کارگر، امنیت روانی یه خانواده ست.
  • ک A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    7 2
    زود تصویب شود خدا کند
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    7 0
    شمارا به خدا كاري بكنيد من با فوق ليسانس مديريت و 10 سال سابقه قراردادم پيمانكاريه . بزرگترين شركت توليد كننده روغن در كشور با پست كارشناسي اندازه يه بيسواد به من حقوق ميده. آقاي وزير دستم به دامنت كاري بكن.
  • زهرا A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    9 0
    من با 6 سال سابقه کار و انجام دادن کار سه نیرو هر سه ماه یکبار دست و دلم می لرزه و باید همیشه بر زبان چشم قربان را جاری کنم تا قراردادم تمدید شود ضمنا حقوق من با سرایدار سازمان برابراست چون قانون کار اینجوریه فوق لیسانس با بی سواد فرقی ندارد.... علی آقا که اینجوری نظر دادین بهتره به فکر ما هم باشین دست دولت درد نکند اگر چنین لطفی در حق ما بکند
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    6 0
    بزرگترین مشکل قراردادهای موقت در سنین بالاتر بروز می کند که کارگر در این سن هر چند تجربه بیشتری دارد و لی به دلیل بروز بیماری و کاهش توانایی جسمانی احتمال اخراجش بسیار زیاد است و به علت عدم امکان یافتن کار جدید در این اوضاع و احوال دچار مشکلات عدیده زندگی و چه بسا فروپاشی خانواده می گردد و ضعف دیگر قرار داد موقت اینستکه کارگر برای جلوگیری از اخراج باید تن به هر گونه توهین و تحقیر و زیاده خواهی کارفرما آنهم با حداقل حقوق بدهد چرا که چاره ای ندارد و در صورت خطا بلافاصله با اخراج مواجه می شود به خصوص در این شرایط که ابتدا برگه تصفیه حساب را هم بسیاری از کارفرماها از کار گر همان ابتدا اخذ می کنند جواب یک عمر استرس اخراج و بیکاری و توهین و تحقیر کارفرما را چه کسی خواهد داد