تابناک نوشت:

سازمان محیط زیست هرچه نتوانسته باشد در زمینه حفاظت از حیات وحش یا حمایت از بدنه اصلی خود سازمان یعنی محیط بانان آن گونه که توقع می‌رود عمل کند، در زمینه مقابله با زمین خواری و رفع تصرف اراضی ملی کارنامه درخشانی به ثبت رسانده است.

اگر از جمله کسانی باشید که نشست های خبری سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران را تعقیب کرده و نکات مطرح شده در آن را مرور می‌کنید، حتما تا کنون دریافته‌اید که مدتی است ارائه بیلان مقابله با زمین خواری و رفع تصرف اراضی ملی بخش تقریبا ثابت این نشست ها را شکل داده و مایه خرسنی شده است.

گویی عزمی تمام و کمال برای مقابله با دست درازی برخی به حقوق عامه مردم شکل گرفته که رفع تصرفات در راستای آن صورت می‌گیرد و قرار نیست تا رفع تمامی آثار سو بر جای مانده از تصرف زمین های عمومی در سالهای گذشته، از تکاپو باز ایستد و بر این اساس است که دیگر تخریب ویلاهای ساخته شده در مناطق غیرقانونی تبدیل به اتفاقی عادی شده است.

سید احمد نبوی، مشاور رئیس و مدیر کل بازرسی سازمان محیط زیست در این باره گفت: نزدیک شش ماه است که در حال شناسایی هستیم و تا این لحظه دریافته‌ایم که متاسفانه بین دو تا سه هزار هکتار زمین در سراسر کشور تصرف شده که شاید تاکنون توانسته باشیم حدود بیست درصد آن را رفع تصرف کنیم.

او با اشاره به ضعف دستگاه های نظارتی در سال های قبل در مقابله با پدیده زمین خواری در مناطق حفاظت شده، افزود: خوش بختانه قوه قضائیه همکاری خیلی خوبی دارد و امثال آقای تورگ، معاون دادستان تهران، همکاری بی نظیری از خود نشان داده‌اند، که در غیر اینصورت نمی‌توانستیم به این سرعت عمل کنیم.

مدیر کل بازرسی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: علاوه بر مناطق تصرف شده، نقاطی را شناسایی و احصا کرده‌ایم که در حال تصرف هستند که با شکایت به دستگاه قضا، اقدامات لازم برای بازپس گیری شان صورت گرفته که امیدواریم به زودی اقدامات عملیاتی در این خصوص را آغاز کنیم.

نبوی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مصمم به پیگیری مقابله با تصرف غیرقانونی در مناطق تحت مدیریت است، گفت: علاوه بر تهران، پیگیر مقابله با زمین خواری در استان‌های مازندران، البرز، گیلان، فارس و مناطقی که ارزش افزوده زمین در آنها بالا است، خواهیم بود که از جمله آنها آزاد سازی 84 هکتار اراضی تصرف شده در منطقه ورجین تهران در هفته گذشته است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: در این منطقه حدود دویست هکتار را در سالهای اخیر تصرف کرده بودند که شاید بهترین مثال برای نشان دادن عمق دست درازی های صورت گرفته باشد. البته با اقداماتی که صورت داده‌ایم و در حالی پیگیری هستیم، خوش بختانه موفق شده‌ایم فضای جامعه را برای زمین خواران ناامن کنیم.

او در پایان درباره روند بازپس گیری و آزاد سازی اراضی تصرف شده گفت: در بخشی از این مناطق تخریب ویلاهای ساخته شده صورت گرفته یا در حال انجام است و برای بخشی دیگر دستور بازگشت به وضعیت اولیه صادر شده است؛ مثلا دره ای وجود داشته که آن را با خاک ریزی یا استفاده از نخاله پر کرده‌اند. یا حتی در بعضی جاها درخت کاشته اند تا برای خود حق ریشه ایجاد کنند که در این مناطق با فنس کشی و جدا کردن از باغات و املاک مردم حریم ها را احیا کرده‌ایم.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 0
    تا قاطع و جدی خانه ها را خراب نکنید اتفاق خاصی نمی افتد
  • امین A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 0
    برای بالا کشیدن یک زمین طرح دعوا وبرنده شدن با مدارک لازمست واین مدارک را حتما داشته اند ولی برای ساخت باید مجوز از شهرداری بگیرند که حتما توانسته اند ولی محیط زسیت چه مدارکی دارد؟ کارمندان حقوقی این سازمان از پس وکلای خبره این دونهاد برمیایند ویا اینکه حرفشان قابل قبول نیست