۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
از شما چه پنهان...

«از شما چه پنهان» خاطرات مطبوعاتی و سینمایی احمد طالبی‌نژاد از سوی نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، احمد طالبی‌نژاد نویسنده  «از شما چه پنهان» معتقد است خاطره‌نویسی و حفظ و ضبط تاریخ شفاهی در سینما از اهمیت به‌سزایی برخوردار است: «برخی از سینماگران اقدام به نوشتن خاطرات یا مجموعه یادداشت هایی از خودشان می کنند که فکر می کنم این شیوه خاطره نویسی برای جذب علاقه مندان به حوزه سینما خیلی خوب است. چرا که بخشی از سینما یا هر هنر دیگری در همین خاطراتی که منتشر می شوند نهفته است که به نظر من اگر این اتفاق نیفتد مورخین سینمایی به خیلی از جزئیات این حرفه دسترسی نخواهند داشت. در این میان ذهنیت برخی از مخاطبان و سینماگران این است که وقتی یک فیلمساز یا یک سینماگر خاطرات خود را می نویسد، زمینه ای را فراهم می کند تا مخاطبان با بخشی از تاریخ سینما ی این مملکت آشنایی نزدیک تر و دقیق تری پیدا کنند که فکر می کنم این رویه خوبی است.»

فیلم‌نامه‌نویس فیلم مشهور و ماندگار «دندان مار» معتقد است: «من با این شیوه خاطره نویسی موافق هستم. به همین دلیل هم اقدام به انتشار مجموعه خاطرات سینمایی و مطبوعاتی خود در طول 40 سال کرده‌ام که با نام «از شما چه پنهان» منتشر می‌شود. این کتاب درباره افراد و نشریات موثر در سینمای قبل از انقلاب و در بردارنده تغییرات سینما و مطبوعات فرهنگی در 40 سال گذشته و زمانی است که کار مطبوعاتی می کردم. این خاطرات، شخصی نیست، بلکه سیر تحولات نشریات سینمایی سه دهه گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

«از کی شروع شد، عاشق شدن، فقط عشق کافی نیست، سیاست و چند چیز دیگر، و دیگران، خرافات، زندگی و دیگر هیچ و عشق پیری» از جمله بخش‌های مختلف این کتاب است که با تعدادی عکس همراه است.

نویسنده در بخشی از پیش‌گفتار کتاب می‌نویسد:

«از نوجوانی خواندن خاطرات و سفرنامه‌ها را بیش از دیگر اشکال نوشتار دوست می‌داشتم، چون یک جور خودافشاگری در این نوع نوشته هست که ممکن است در دیگر انواع نباشد. اما معمولا کسانی خاطرات‌شان را می‌نویسند که در دوره حیات خود منشأ یا مصدر کار مهمی بوده باشند: سیاستمداران، دانشمندان، هنرمندان، شاعران، نویسندگان و کسانی که جامعه با هویت و نقش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری‌شان آشناست و می‌خواهد بداند او چگونه وقایع یا زندگی خود و دیگران را روایت کرده است. من اما هیچ‌یک از این‌ها نیستم: روستازاده‌ای هستم که نه از سر تقدیر، که به میل و اراده خود سر از دنیای نوشتن و سینما درآورده‌ام و بیش از سی‌ سال از عمر نه چندان بابرکتم را در این راه‌ها گذرانده‌ام.»

«از شما چه پنهان» در 188 صفحه و قیمت 13 هزار تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =