با سفیدپوشان قبله و خاطراتشان آشنا شوید!

جلد دوم کتاب سفیدپوشان قبله (خاطرات روحانیون، معینه‌ها و مدیران کاروان‌های دانشجویی) از سوی دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، كتاب «سفيدپوشان قبله» گوشه‌اي از خاطرات تحول مسافران عمره‌گزار دانشگاهي از زبان روحانيون معزز، معينه‌ها، مديران و دانشجويان است.

در بخش پيشگفتار اين كتاب آمده است: و خداوند به حضرت داوود عليه‌السلام فرمود: «اگر آنان كه از من روي برتافتند، مي‌دانستند كه چقدر مشتاق ديدارشان هستم، بدرستي كه از شوق جان مي‌سپردند». گاهي وقت‌ها درك كردن اتفاقات اطراف و دست‌يابي به چون و چراي ماجراها، نه تنها از عهده ما، بلكه از عهده محاسبات منطقي و قوانين جاريه روزگار نيز خارج است.

تنها خاطره‌اي مي‌شوند در ذهن من و تو؛ شايد براي روز مبادا... روزي كه لازم است ايمان بياوريم به نيرو و شرايطي مافوق نيرو و شرايط عادي روزگار خاكي... آن‌جا كه خدا خودش آمين مي‌گويد به دعاي دل دردمندي كه «حول حالنا« را فرياد كشيده... آن‌جا كه خدا ميهمان‌اش را در آغوش گرفته و آن‌جا كه من و تو نه مي‌فهميم چرا و نه مي‌توانيم بفهميم چرا؟ ! آن‌جا كه چهار، حاصل ضرب عادي و معروف دو در دوي روزگار نيست... آن‌جا كه حتي تنهايي هم سر بر شانه خدا دارد... آن‌جا كه خدا تكيه‌گاه تنهايي و سكوت من و توست.

كتاب سفيدپوشان قبله گوشه‌اي است از خاطرات تحول مسافران عمره‌گزار دانشگاهي كه از زبان روحانيون معزز، معينه‌هاي گرامي، مديران و دانشجويان عزيز نقل گرديده است.

«خودش من بي‌نماز را دعوت كرده؟»، «غنيمت‌شمردن فرصت‌ها»، «شگردهاي تبليغي دشمن»، «عمره نيابتي براي رهبر»، «مرده‌اي كه زنده شد»، «دعوت‌شدگان»، «حجكم مقبول»، «شبهه»، «تو خود حجاب خودي حافظ از ميان برخيز»، «شكاكي ممنوع»، «هر كس سحر ندارد از خود خبر ندارد»، «طريق»، «برنده»، «چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد»، «شفايافته» و «زنداني» از سرفصل‌هاي مطرح‌شده در اين كتاب است.

در ذيل خاطره‌اي با عنوان آخه الآن وقت عكس گرفتنه؟ آمده است:

«در يكي از سفرهاي عمره دانشجويي حدود ساعت دو و سي دقيقه شب در اتاق خوابيده بودم. با صداي ضربات درب اتاق از خواب پريدم؛ ضربات محكم و ممتد بود. با عجله رفتم سمت درب در را باز كردم، ديدم چند نفر از دانشجويان كاروان هستند، سلام كردند، جواب دادم. گفتم: اتفاقي افتاده! چيزي شده؟ گفتند: حاج‌آقا ببخشيد خواستيم اگر امكان دارد با شما عكس بگيريم. با تعجب به دوربيني كه در دستشان بود نگاه كردم، با صداي بلند خنديدم. گفتم: حالا موقع گرفتن عكس است.

يكي از آنها گفت: حاج‌آقا اتفاقا الآن بهترين موقع است. خنديدم و گفتم باشد زودتر عكستان را بگيريد و بگذاريد كمي استراحت كنم. آنها عكسشان را گرفتند و رفتند... بعد از چند روز يكي از آنها به من گفت: حاج‌آقا برنامه عكس‌گرفتن آن شب ما علتي داشت. گفتم: چه علتي؟ گفت: خواستيم صبر و تحمل شما را اندازه بگيريم، آيا مطابق گفته خود صبور هستيد يا نه/ اينجا بود كه به فكر كشيدن اين نقشه افتاديم. با خودم گفتم: اين جوانان چقدر روي گفتار ما حساب باز مي‌كنند و دقت مي‌كنند كه آيا با رفتار ما هماهنگ است يا نه؟».

جلد دوم كتاب سفيدپوشان قبله در ۱۲۰ صفحه و به قيمت ۳۵۰۰ تومان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، انتشارات مشعر وابسته به نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و زیارت كتاب «حج از سقوط حكومت ايلخانان تا پايان حكومت تيموريان» نوشته مهناز موسوي‌مقدم تربتي را نیز روانه بازار نشر کرده است. این کتاب دربردارنده شش بخش مختلف با عنوان‌هاي «نگاهي به گذشته»، «حج و سياست در ايران از سقوط ايلخانان تا پايان تيموريان»، «اقدامات حاكمان در زمينه حج»، «حج و تحولات مذهبي قرون هشتم و نهم هجري»، «راه‌ها و كاروان‌هاي حج« و «تجلي حج در فرهنگ، هنر و ادبيات» است كه هر بخش به بررسي موضوعاتي پيرامون مسأله حج پرداخته است.

ناشر در توضیح این کتاب آورده است: «از زمان ورود اسلام به ايران، فريضه حج، به اقتضاي نظام‌هاي حاكميتي، همواره با فراز و فرودهاي خاصي انجام مي‌گرفت. ايلخانان از هان آغاز مسلماني خود، اقدامات مهمي براي اعزام كاروان‌هاي زيارتي و بهره‌برداري سياسي و اجتماعي از اين امر، انجام دادند. اما با انقراض حكومت آنها و ايجاد دوره جديدي از تجزيه سياسي در ايران، شكل برگزاري فريضه حج تغيير كرد و از ميزان توجه حكومت‌هاي اسلامي شرق به اعزام كاروان‌هاي حج كاسته شد. با تشكيل حكومت تيموري، بار ديگر به بهره‌برداري سياسي، اجتماعي و اقتصادي از حج، توجه شد و اجتماع حج، صحنه نبرد و برتري‌جويي فرمانروايان تيموري با سلاطين مملوك و سپس عثماني گرديد. اين وضع بر مسائل مرتبط با حج نيز اثرگذار بود.»

بنابراین گزارش، فصل اول اين كتاب به بررسي موضوعات «پيشينه و اهميت حج» و «حج در ايران بعد از اسلام تا سقوط ايلخانان» پرداخته و فصل دوم نيز دربردارنده موضوعاتي همچون «اوضاع سياسي ايران از سقوط ايلخانان تا تيموريان»، «ابعاد و اهميت حج براي حكومت‌ها» و «مناصب و القاب مرتبط با حج در ايران بعد از سقوط ايلخانان تا پايان تيموريان» است.

سومين فصل اين كتاب نيز شامل موضوعاتي از قبيل «اصلاح راه‌ها و تأمين امنيت آنها و ارسال كاروان حج»، «فرستادن محمل»، «ارسال جامه به كعبه» و «ارسال اوقاف و نذورات به مكه» مي‌شود و موضوعاتي چون «نگاهي به فضاي مذهبي ايران در قرون هشتم و نهم هجري»، «رويكرد جريان‌هاي مختلف مذهبي به حج» و «حج و تصوف» به چشم مي‌خورد.

«مهم‌ترين راه‌ها و منازل حج»، «كاروان‌هاي حج» و «مشكلات و موانع سفر حج» از موضوعات مطرح‌شده در بخش پنجم اين كتاب است و فصل ششم كتاب نيز به بررسي مطالبي همچون «مراسم و آيين‌هاي مربوط به حج»، «كاركردهاي علمي و آموزشي حج»، «جلوه‌هاي حج در هنر دوره تيموري» و «حج در متون ادبي» پرداخته است.

در مقدمه کتاب می خوانیم: «در مراسم حج، زائر خانه خدا جامه سفيد احرام بر تن مي‌كند و پيوسته جمله «لبيك اللهم لبيك» را تكرار مي‌كند و چون به خانه كعبه رسيد، هفت بار بر گرد آن طواف مي‌كند. سپس زير آفتاب سوزان دشت عرفات به ديدار مكان‌هاي مقدس رفته و به عبادت مي‌پردازد. هنگام بازگشتن به مكه در مراسم و شعائري شركت مي‌كند كه پيشينه آن به زمان‌‌هاي قديم، حتي پيش از اسلام، برمي‌گردد. هنگامي كه حاجي در پايان مراسم همراه ديگر حاجيان با حمد پروردگار از كعبه وداع مي‌كند، آخرين مرحله مراسم باشكوه حج را به اجرا مي‌گزارد. اين نمايش زيبا كه اشاره‌اي به سرنوشت آدمي دارد، در جنبه‌هاي مختلف زندگي مسلمان جلوه كرده و با آداب و فرهنگ هر قوم، آميخته و تقديس شده است.»

كتاب «حج از سقوط حكومت ايلخانان تا پايان حكومت تيموريان»  در ۲۴۰ صفحه و به قيمت ۶۷۰۰ تومان منتشر شده است.

شايان ذكر است، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت تاكنون حدود ۱۰۰۰ عنوان كتاب با موضوع حج وزيارت منتشر كرده است كه تمامي اين كتاب‌ها به صورت الكترونيكي به نشاني lib.hajj.ir قابل دسترسي است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =