فارس نوشت:

بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های پالایشی یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ۵۰۰ میلیارد تومان در ابتدای سال جاری امروز به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

چندی پیش جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس از بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به وزارت نفت خبر داد و تاکید کرد که وزارت نفت برای وصول مطالبات خود از این واحدها ابزاری در اختیار ندارد. از سوی دیگر خود این واحدها هم با مشکلاتی مواجه هستند چنان که نیروگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود بابت تحویل سوخت را با این شرکت‌ها تسویه نمی‌کنند.

بر اساس آنچه مدیران نفت می‌گویند،‌ شرکت‌های هواپیمایی ۸۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های پالایشی یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بدهی دارند. در ابتدای سال جاری رقم این بدهی ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که امروز به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیران نفت می‌گویند وزارت نفت ابزاری برای وصول این مطالبات در اختیار ندارند و از سوی دیگر نمی‌توانند تحویل سوخت به ایرلاین‌ها را متوقف کنند. بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی حتی حاضر به باز کردن LC برای پرداخت بهای سوخت نیستند.

به گزارش فارس، مهم‌ترین دلیل بدهی خطوط‌ هوایی به نفت اختلاف نظر دائمی وزارت نفت و ایر‌لاین‌ها بر سر قیمت سوخت هواپیما بوده است و خطوط هوایی حاضر نیستند قیمت‌های اعلام شده از سوی وزارت نفت را بپذیرند و دلیل این عدم پذیرش را واقعی نبودن قیمت بلیط علام می‌کنند. سابقه بدهی ایرلاین‌ها به نفت به پس از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت هواپیما باز می‌گردد.

بر این اساس در سال‌های اولیه پس از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بدهی خطوط هوایی به وزارت نفت در چند نوبت به دستور رئیس‌جمهور به حساب بدهی‌های معوق دولت گذاشته شده و وصول نشد. اما ظاهرا شرکت‌های هواپیمایی حتی پس از چند نوبت افزایش قیمت بلیط هم حاضر به پرداخت کامل بهای سوخت مصرفی خود نیستند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =