بانی فیلم نوشت:

روز گذشته بخش اول مصاحبه با محمدرضا شریفی‌نیا در روزنامه بانی فیلم منتشر شد. اما امروز، بخش دوم گفت‌وگوی این روزنامه با این بازیگر به سیاست‌های سینمایی و ساخت فیلم‌هایی چون «پایان نامه» اختصاص یافته است. 

ــ پیش آمده که نقش‌ها کوتاه را در فیلم‌هایی به خاطر اجبار یا رودربایستی با تهیه‌کننده و کارگردان قبول کنم، اما هیچ وقت در مورد «پایان نامه»‌سیاست دولت را در ارتباط با ساخت این فیلم با آقای کلاهداری نمی‌پسندم. اساسا ساخت چنین فیلمی با چنینی موضوع مهمی را قبول دارم، اما نه به دست کسی که در این زمینه اطلاعاتی به اندازه کافی ندارد. نه اینکه بگویم کلاهداری بد است یا خوب. او از بچه‌های همین سینماست اما اجبار او به ساخت فیلمی فراتر از  ذهن‌اش اساسا اشتباه است. قطعا اگر او راجع به آن قضایا جهان‌بینی داشت و بر آن اساس کار می کرد هیچ ایرادی نداشت اما ساخت نگاه دیگران اشکال دارد. من در آن فیلم در دو پلان آن هم به خاطر حرمت به دیگر بازیگران پروژه بازی کردم. حتی راجع به دستمزدم هم صحبت نکردم و بعد از دو سال خودشان پولم را دادند. می خواهم بگویم دغدغه من در آنجا دغدغه مالی نبود و من از بازی در آن فیلم خوشحال نیستم، اما چون احساس کردم آن گروه به من نیاز دارد آنجا حاضر شدم. ضمن اینکه رودربایستی، توصیه‌ها و ... هم باعث می‌شود کارهایی علی‌رغم میل‌مان انجام دهیم. 

 

ــ... (اگر) کسی می خواهد در مورد ما نظر دهد اول باید در جایگاه ما قرار بگیرد. نمی‌توان همین طور در مورد آدم‌ها نظر داد و قضاوت‌شان کرد. من به عنوان بازیگر به خوبی می‌دانم که ممکن است کسی نقشی را بپذیرد و بعد در انتها حاصل فیلم آن جور نشود که فکر کرده. ممکن است یک بازیگر در ۴ فیلم از ۱۰۰ فیلمی که در عمرش کار کرده اشتباه کند. نباید بر اساس آن ۴ فیلم اشتباه در مورد یک هنرمند قضاوت کرد. باید پای صحبت و درد دل او هم نشست. می‌گویند کفش او را بپوش بعد راه رفتنش را قضاوت کن. به قول معروف گاه زخمی که به پا داشته‌ام زیر و بم‌های زمین را به من آموخته است. ممکن است یکی با پای زخمی بد راه رود و دیگری از دور بگوید چرا کج راه می‌رود. متاسفانه در جامعه کنونی به دلیل گسترش فضاهای مجازی زود در مورد دیگران قضاوت می‌شود. قضاوت‌هایی که کوچکترین تحقیقی در موردش نیست. چنین مناسباتی است که باعث بدگویی و تهمت به بازیگرانی می‌شود که اخیرا ملاحظه کردید. این فحاشی‌ها چه معنایی دارد؟ جز جوسازی‌های فضاهای مجازی از کجا ناشی می‌شود؟ 

 

ــ من چه کسی را به سینما معرفی کردم که بد بوده؟ لیلا حاتمی را برای بازی در فیلم «لیلا» انتخاب کردم که جایزه‌اش را گرفت. علی مصفا برای بازی در «پری» جایزه گرفت. خسرو شکیبایی را برای بازی در «سالاد فصل» انتخاب کردم که جایزه‌اش را گرفت. بهرام رادان برای «سنتوری» جایزه گرفت و ... مگر مترو معیار ما برای بهترین‌ها جایزه نیست؟ خب کسانی که من معرفی کردم که اکثرشان جایزه گرفتند. کدام باند؟ سریال «کیف انگلیسی» و سریال «کلاه پهلوی» تعداد زیادی بازیگر دارند که با هم یک ینیستند. بله ممکن است من با ۱۰ درصد بازیگران سینما کار نکرده باشم که یا موقعیت شان به نقش‌هایی که من کار می‌کردم نمی‌خورد یا اخلاق و رفتارشان با گروه کاری ما سنخیت نداشته. این که ناراحتی ندارد. من کسانی که حس می‌کنم در جایگاه‌شان درست هستند را انتخاب می‌کنم. مثلا ویشکا آسایس را برای سریال «امام علی (ع)» انتخاب کردم. مگر بد بود؟ فرهاد اصلانی در تئاتر «گرگ و میش» با ما کار می‌کرد، ایشان را برای نقش یزید به داود میرباقری معرفی کردم و تا به امروز هم همچنان در کارها مختلف با هم کار می‌کنند. مگر بد انتخاب کردم؟ همین طور حسن پورشیرازی را برای «مهمان مامان» و پارسا پیروزفر را برای «پری» و «نقاب» معرفی کردم. بد بودند؟‌حسن پورشیرازی که کاندیدای بهترین بازیگر برای «مهمان مامان» شد. حالا اگر این نامش باند باشد بسیار خوشحالم که در این باند کسانی انتخاب شده‌اند که هرگاه در جایگاهشان قرار می‌گیرند صاحب بهترین جوایز می‌شوند. 

 

ــ خیلی نقش‌ها بوده که دوست داشتم بازی کنم. مثلا نقش آقای پرویز پرستویی در «مارمولک». این نقش در ابتدا به من پیشنهاد شد اما چون کار عقب افتاد سر کار دیرگی رفتم و نتوانستم آن را بازی کنم. آقای پرستویی بسیار نقش روحانی را خوب بازی کردند، اما من بعدا افسوس خودرم که چرا نتوانستم آن را بازی کنم. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    ليلا حاتمي را تو معرفي كردي؟؟ يعني پدرش او را نمي شناخت1 لطفا مردم را جيگر فرض نكن
    • x A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
      دوستان عزیز توجه بفرمایید ایشون بازیگرای یک فیلم را انتخاب میکنن یا برای اون فیلم معرفی میکنن نه اینکه به دنیای بازیگری معرفی کرده اند این دوتا باهم فرق میکنه
    • فرزاد فرومند A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
      8 30
      اين كه من و شما به دلايلى از شريفى نيا خوشمون نمياد يه بحث است و اينكه متن را با عصبانيت بخوانيم و قضاوت كنيم بحثى ديگر ، ايشان در مورد فيلم داريوش مهرجوئى "ليلا " گفتند كه خانم حاتمى پيشنهاد من بوده ، شريفى نيا اگرچه ره صد ساله را در هشت سال دولت آقاى احمدى نژاد پيمودند و نميتوانند از آن فرار كنند و فرافكنى كنند اما انصاف حكم ميكنه كه اين را هم بگويم كه در زمينه انتخاب بازيگران واقعاً مهارت و هوش بالائى دارند البته اكثر اين انتخاب ها برميگردد به سالهاى قبل از ٨٤ … خداوند عاقبت همه ما را ختم به خير نمايد .
  • ali A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    371 3
    دىر شده عزىز دل....الان خىلى دىره
    • منوچهر A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      181 1
      گل گفتی . دیر شده خیلی دیر .
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    161 7
    فرهاد اصلانی در نقش یزید یا ابن زیاد؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      67 4
      تو سریال امام علی نقش یزید رو داشت
    • وحید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      53 3
      فرهاد اصلانی در سریال امام علی علیه السلام ، نقش یزید رو بازی کرد.
    • مریم A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      43 0
      ذر سریال امام علی اصلانی نقش یزید رو داشت
  • دايي ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    284 4
    محبوبيت شما ار دست رفت دنبالش نگرد
  • آیدا A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    224 3
    جناب آقای شریفی نیا اشتباه داریم تا اشتباه. اشتباه شما در باره خودتون نبود درباره یک ملت بود.لطفا ایندفعه رو چاپ کن خبر آنلاین
  • سلمان A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    257 4
    حالا دیگه جهت باد عوض شده. موقع چرخشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    219 4
    عزیز جان، خوبه که پشیمون شدی از نقش زشتت در پایان نامه. با وجود این، دیر این پشیمونی رو ابراز کردی. دولت عوض شده. قبل از عوض شدن دولت، باید چنین کاری می کردی. نمره منفی ات رو گرفتی.
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    شما هم یک چرخنده دیگرهستی. خوب در جهت باد می چرخی آقا. از چشم مردم افتاده ای عزیز دل به این راحتی ها هم درست نمیشه.
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    200 1
    نون به نرخ روز خور
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    187 2
    آقای شریفی نیا امتحان تموم شده. کارنامه ها هم اومده. پشیمونی سودی نداره.
  • ویشه.. IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    38 0
    خجالت هم خوب چیزی است...برو کشک خود را بساب
  • عماد RO ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    64 2
    واقعا زیبا فرمودید در وصف ایشون نون به نرخ روز خور
  • مهدی A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    14 0
    خیلی به خودش میتازه...من مطمئتم پرستویی ناراحت میشه از این حرفاش.تو کی هستی که بیای بقیه رو جایزه بگیر کنی؟هر کی جایزه گرفته مزد زحمتش بوده در ضمن هر کسه دیگه ای هم بجای اون بازیگرایی که شما انتخاب کردین انتخاب میشدند جایزه میگرفتن چون نقش نقشه خاص بوده
  • محمد A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    23 1
    تو تموم دوره يي كه تو جولون مي دادي. پرستويي كم كارترين دوره بازيگريش بود، بيضايي از ايران رفت، قبادي رفت، تقوايي افسرده تر و عصباني تر شد. حالا كه چرخ روزگار چرخيده تو هم داري خوب مي چرخي آي شيطون