ایرنا نوشت:

 یک قاضی فدرال آمریکا «جیمز رایزن» خبرنگار نیویورک تایمز را به دادگاه احضار کرده تا در مورد درز کردن موضوع شکست عملیات سیا برای انتقال اطلاعات مخدوش هسته ای به ایران در کتابش پاسخ دهد.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داده که پرونده روی میز بررسی قاضی فدرال در باره این خبرنگار که در کتاب خود جزییاتی از این عملیات ناموفق را منتشر کرده به معیار سنجش آزادی رسانه ها در آمریکا تبدیل شده است.

بی بی سی با انتشار گزارشی در این باره نوشت: در این کتاب آمده است که سازمان سیا در صدد بود با اجیر کردن یک متخصص هسته ای روس برای انتقال اطلاعات گمراه کننده و دارای مشکل در زمینه ساخت سلاح هسته ای به ایران، نقشه های خود را عملی کند که با آگاه شدن تهران از این ترفند ، نقشه ضدایرانی آمریکایی ها نقش برآب شد.

بازپرسان بدون اعلام زمان برنامه ریزی و اجرای نقشه ناموفق سیا، اعلام کرده اند که به نظر می رسد رایزن قصد ندارد در مورد افشای هویت منبع دریافت اطلاعات خود که بیانگر مستند شکست رسواکننده آمریکا علیه ایران است، کوتاه بیاید.

بنا بر این گزارش، یک مقام دادگاه اعلام کرده، از نویسنده کتاب سوال خواهد شد که آیا خبرنگار نیویورک تایمز با فرد ارائه کننده این اطلاعات که در کتاب «وضعیت جنگی» منتشر شده، قرارداد عدم افشا امضا کرده است؟.

دادستان همچنین گفته است: ارتباط رایزن با «جفری استرلینگ» افسر سابق سازمان سیا و اینکه آیا این رابطه محتوای رسانه ای غیرمحرمانه داشته، دو پرسش دیگر است؟.

استرلینگ اکنون به اتهام درز دادن اطلاعات سازمان جاسوسی آمریکا به بیرون در حال محاکمه است.

«لئونی برینکما» قاضی واشنگتن روز سه شنبه در یک جلسه دادرسی به رایزن دستور داد در دادگاهی که پنجم ژانویه برگزار می شود، حاضر شود تا در مورد اینکه به کدام پرسش های وکلای استرلینگ پاسخ می دهد، صحبت کند و وکیل وی نیز گفته اگر احضاریه ای برای موکلش صادر شود، در دادگاه حاضر خواهد شد.

وکلای استرلینگ مامور سابق سیا گفته اند که پرسش های زیادی از رایزن دارند و نمی توانند خود را فقط به آنچه دادستان گفته محدود کنند.

قاضی برینکما گفته می خواهد قبل از محاکمه استرلینگ در ماه ژانویه مطمئن شود شهادت رایزن، خدشه ناپذیر است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =