انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی 4 درصدی با برخی تردیدها در محافل کارشناسی همراه شده است ولی سعید لیلاز اقتصاددان اعتقاد دارد این رقم صحیح است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، آمار بانک مرکزي نشان مي دهد، نرخ رشد اقتصاد ايران در شش ماهه سال 93 در قياس با شش ماهه سال 92 رشدداشته و به عدد 4 درصد رسيده است. با اين وجود نرخ رشد اقتصادي کل سال 93 هنوز به صورت دقيق مشخص نيست.

در این خصوص اما «سعید لیلاز» با تاکید براینکه بانک مرکزی بهترین و قانونی ترین مرجع برای انتشار آمار رسمی اقتصادی است، گفت: من قبول ندارم که مرجعی بهتر و معتبرتر از بانک مرکزی برای اعلام شاخص های اقتصادی کشور وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی به این ترتیب برآورد بانک مرکزی از رشد اقتصادی 4 درصدی را مبتنی بر واقعیت دانست و در عین حال تشکیک در این آمار را غیرکارشناسانه خواند.

او با اذعان به اینکه پیش از این رشد اقتصادی شش ماهه را حدود 4 درصد پیش بینی کرده بودم، تصریح می کند: براین اساس پیش بینی می شود رشد اقتصادی 9 ماهه سال جاری هم به حدود 3 درصد برسد که بخشی از این کاهش رشد به واسطه کاهش قیمت نفت خواهد بود.

لیلاز اظهارات خود را اینگونه تکمیل می کند: باتوجه به تداوم کاهش قیمت جهانی نفت، در صورتی که رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن روند کنونی خود را طی کند، رشد اقتصادی کشور در پایان امسال بین 2 تا 2.5 درصد خواهد بود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    9 58
    خدايا شكرت، يعني تو شش ماهه اول 4 درصد به شاغلين اضافه شده؟ باورم نميشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    26 5
    اگه اون رییس جمهور دانشمند قبلی بود میگفت جهان بیاد تا ما بهش نسخه بدیم
  • بی نام US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    21 15
    به روباه گفتندشاهدت کیست گفت دمم.
  • ارجمند A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    5 3
    در اقتصاد همه چه دلاری ما، وقتی ظرف همین دوماه ارزش پول ملی بتناسب بیش از ۱۲ درصد تنزل کرده، کارشناس شهیر حضرت لیلاز بفرمایند عدد ۴ درصد ادعا شده بانک مرکزی چه خاصیتی میتواند داشته باشد ؟
  • پیروز IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    12 7
    آمارهای بانک مرکزی بر مبنای اصول فنی علم اقتصاد درست میشن و صحیحند اما همین علم اقتصاد به ما میگوید که شش ماه رشد 4 درصدی پس از دو سال پسرفت سنگین اقتصادی فقط یک نشانه خوب است و کاملا طبیعی است که در جامعه چندان قابل احساس نباشد. بسیار امیدواریم با کاهش نرخ تورم به زیر 15 درصد و تداوم افزایش رشد اقتصادی به بالای 8 درصد در سال آینده در سایه توافق هسته ای حس خوب رونق اقتصادی در جامعه ایجاد شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    دولت کار زیربنایی میکنه و دنبال صدقه دادن و سیب زمینی نیست خواهش میکنم اغراض های سیاسی رو کنار بگذاریم