آکادمی متخصصان پوست آمریکا درمورد رواج استفاده از تتو و افزایش عوارض پوستی آن هشدار داده است

«دبی» 43 ساله، اهل تتو یا خال‎کوبی نبود، اما چند سال پیش، هنگامی که دخترش «کیم» در یک تعطیلات خانوادگی در کانکون، با اصرار از او خواست که تنها یک‎بار از تتوی حنا استفاده کند؛ نتوانست در برابر تقاضای او مقاومت کند. آن زمان او با این تصور که این کار نمی‎تواند زیانی داشته باشد زیرا که یک خال‎کوبی موقت است، به تقاضای دخترش تن داد؛ ولی پس از گذشت 2 روز، نقش طراحی شده بر بازوی کیم که به شکل حشره‎ای کوچک و بامزه بود، به‎صورت تاول‎هایی حبابی و خارش‎دار درآمد.

به تازگی آکادمی متخصصان پوست آمریکا هشدار داده است که در حنای سیاه، ماده شیمیایی خاصی وجود دارد که می‎تواند باعث حساسیت پوستی شدیدی در هنگام تتو شود؛ این حساسیت باعث می‎شود که پوست قرمز شده، باد کرده و تاول بزند. این واکنش تنها در قسمت‎های خالکوبی شده بروز کرده و تاول‎های بادکنکی به شکل خورشید، ستاره و گل ایجاد می‎کند.

از آنجا که هنر آراستن بدن با حنا طی چند سال اخیر بسیار رایج شده است و در کنسرت‎ها و کارناوال‎های تابستانی در معرض استفاده عموم قرار می‎گیرد، دختران و زنان جوان زیادی به این نوع آلرژی مبتلا شده‎اند و متخصصان پوست گزارش‎های زیادی درمورد آمار این بیماران و معالجه آنها ارایه می‎دهند دکتر ژاکوب، متخصص پوست در دانشگاه کالیفرنیا عقیده دارد که چون این تتوها موقت هستند، مردم تصور می‎کنند که هیچ خطری ندارند.

 حنای طبیعی در مقایسه با حنای سیاه
درحالیکه حنای طبیعی از گیاهان بدون زیان ساخته شده است، حنای سیاه دارای ماده‎ای شیمیایی با نام « پارا فنیلن دی‎آمین» یا PPD است که موجب می‎شود تتو به سرعت خشک شده و برای مدت بیشتری باقی بماند. به گفته بعضی از متخصصان پوست، این حساسیت‎های پوستی خطرناک نیستند ولی گاهی می‎توانند سبب ایجاد تیرگی یا نشانه‎هایی در پوست کنند که برای همیشه باقی بماند.

چندی قبل، مجله پزشکی نیوانگلند ماجرایی را درمورد زنی 19 ساله از کویت نقل کرد؛ او در یک مجلس عروسی با استفاده از حنای سیاه، ساعدها، دستان و انگشتان خود را خالکوبی کرده بود و یک هفته پس از بازگشت از عروسی، حناهای به شکل گل‎های چرخان به تاول‎هایی به شکل گل‎های چرخان تبدیل شده بود! یا در مورد دیگری، در یک مرد جوان، این حساسیت به صورت تاولی شبیه عقاب در پشت گردن، خود را نشان داده بود؛ بسیاری از پزشکان برای تسکین این التهابات از کرمهای استروئیدی استفاده می‎کنند.

پزشکان به این نتیجه رسیده‎اند که به‎خصوص نوجوانان نسبت به این هشدارها بی‎تفاوتند و بنابراین هشدار موثرتری به آنها‎ می‎دهند: «این آلرژی می‎تواند باعث شود که دیگر نتوانید موهایتان را رنگ کنید!»

باوجود ‎اینکه PPD در بیشتر رنگ موها استفاده می‎شود ولی واکنش‎های حساسیتی نسبت به آن رایج نیست چرا که PPD به‎طور مستقیم با پوست سر در تماس نیست ولی اگر در فردی حساسیت به PPD ایجاد شود، بر اثر کوچکترین تماس با این ماده شیمیایی، یک واکنش حساسیتی رخ خواهد داد، ضمن اینکه میزان PPD  در حنای سیاه 10 برابر بیشتر از رنگ مو است.

اکنون این نگرانی وجود دارد که چگونه می‎توان حنای طبیعی و بی‎خطر را از حنای سیاه تشخیص داد. کارشناسان در این مورد چند راه پیشنهاد می‎دهند؛ حنای واقعی هیچگاه سیاه نیست بلکه قرمز است و بعد از خشک شدن بر روی پوست، به رنگ قهوه‎ای درمی‎آید. حنای واقعی بعد از چند روز شروع به کم‎رنگ شدن می‎کند پس به فروشنده‎ای که ادعا می‎کند رنگ حنایش برای مدت طولانی باقی می‎ماند باید مشکوک بود. با توجه به این نکات می‎توان حنای خوب و سیاه را از هم تشخیص داد هر چند افرادی همانند فرزند خانم دبی که مار گزیده شده‎اند دیگر هیچگاه به سراغ هیچ نوع حنایی نخواهند رفت.

  msnbc.com/ ترجمه: پروانه حجت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =