تسنیم نوشت:

رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی گفت: میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی ۷.۳ سال است که از این جهت ایران رتبه ۱۱۱ جهان را دارد همچنین برنامه‌هایی رابرای جذب کودکان کار از طریق مشوق‌های تحصیلی درنظر گرفته‌ایم.

علی باقرزاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سوادآموزی گفت: از ابتدای فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی در سال 58 تا به امروز 550 هزار نفر در این سازمان کار کرده‌اند و 22 میلیون نفر نیز تحت پوشش خدمات سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

باقرزاده گفت: توسعه انسانی 3 شاخص اساسی دارد که عبارتند از طول عمر و امید به زندگی، میانگین سال‌های تحصیل و برابری قدرت خرید یا رفاه. هم‌اکنون میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی 7.3 سال است که از این جهت ایران رتبه 111 جهان را دارد و با توجه به اینکه تحصیلات عمومی در کشور رایگان است و دانشگاه‌های دولتی نیز رایگان فعالیت می‌کنند باید برنامه ریزی شود تا میانگین سال‌های تحصیل شهروندان افزایش یابد.

او گفت:‌ بر اساس قوانین و مقررات کشور، توانایی خواندن و نوشتن متون فارسی، معیار باسوادی لحاظ می‌شود و هر فردی که این توانایی را نداشته باشد بیسواد است. روش شمارش افراد بیسواد نیز موضوع دارای اهمیتی است که هم‌اکنون الگوی واحدی در این زمینه میان کشورهای جهان وجود ندارد. در ایران، سرشماری نفوس و مسکن تعداد افراد بیسواد را مشخص می‌کند، در این سرشماری خوداظهاری افراد و پاسخ‌های آنها ملاک بوده نه سوابق و مدارک تحصیلی و این امکان وجود دارد که افراد پاسخ‌های اشتباهی را اعلام کرده باشند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد:‌ بر اساس سرشماری سال 90، در گروه سنی بالای 6 سال، 9 میلیون و 719 هزار نفر خود را فاقد مهارت خواندن و نوشتن اعلام کرده‌اند که معادل 14.6 درصد جمعیت است. در گروه سنی 10 تا 49 سال که گروه هدف فعالیت‌های سوادآموزی است، 3 میلیون و 456 هزار نفر خود را فاقد مهارت‌های سواد اعلام کرده‌اند که معادل 6.8 درصد جمعیت کشور است و در گروه سنی 10 تا 29 سال نیز 950 هزار نفر خود را فاقد مهارت‌های سواد اعلام کرده‌اند که معادل 3.2 درصد جمعیت است.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =