تابناک نوشت:

هرچند ماجرای گروگان‌گیری اخیر در سیدنی با کشته شدن گروگان گیر اصلی به پایان رسید، ‌حواشی این موضوع همچنان ادامه داشته و در مطبوعات و رسانه‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل به تازگی از ماجرایی مربوط به این گروگان‌گیر پرده برداشته که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

به نقل از «دیلی میل»، سازمان عفو بین‌الملل تأیید کرده که سال‌ها پیش، با ارسال نامه‌ای برای دولت استرالیا، از تقاضای پناهندگی هارون مونس، گروگان‌گیر اخیر سیدنی حمایت کرده است. این امر تردیدهای‌ جدی ‌درباره رویکرد‌ها و ارزیابی‌های این سازمان ایجاد می‌کند.

در گزارش عفو بین‌الملل اشاره شده که مونس در آوریل ۱۹۹۷ با این سازمان ارتباط برقرار کرده و خود را با نام جعلی محمد حسن منطقی معرفی نموده است. وی مدعی شده پس از انتشار شعری علیه حکومت ایران، زندگی‌اش در خطر قرار گرفته است؛ بنابراین، عفو بین‌الملل نامه‌ای به اداره مهاجرت استرالیا ارسال کرده و خواستار رسیدگی به پرونده مونس شده است.

در نامه‌ای که این سازمان برای دولت استرالیا ارسال کرده بود، آمده بود، جایگاه محمد حسن منطقی به عنوان یک «روحانی»، مشارکت وی در فعالیت‌های اطلاعاتی در ایران و ارتباطش با مقامات و شخصیت‌های عالی‌رتبه، نگرانی‌ها از تحت تعقیب قرار گرفتن وی را تشدید کرده است. از سوی دیگر، گراهام توم، مدیر امور پناهندگان این سازمان نیز پس از مطالعه شعری که مونس مدعی انتشار آن بوده، «محتوای سیاسی» آن را تأیید کرده است.

با ‌وجود این، توم درصدد توجیه این موضوع و رفع اتهام از سازمان خود برآمده و گفته: «رویه‌های عفو بین‌الملل تغییر کرده است... امروز وقتی ‌من مدرکی را دریافت می‌کنم، تنها در صورتی که بتوانیم آن را تأیید کنیم، درباره آن ‌اظهارنظر خواهم کرد». وی گفته در آن زمان، مونس نام‌هایی ‌در اختیارش گذاشته که با نام برخی مقامات ایرانی مطابقت داشته است.

دیلی میل در ادامه به نقل از گرگ بارتون، کار‌شناس امور تروریسم می‌نویسد، بخشی از دلیل این موضوع این بوده که مونس فردی نابغه با توانایی بازیگری بالا بوده و یک فرد عادی نبوده است. وی همچنین از اینکه عفو بین‌الملل اشتباه خود را پذیرفته و به آن اعتراف کرده، تقدیر کرده است.

جالب اینجاست که بر اساس گزارش این روزنامه، مونس بار دیگر در سال ۲۰۱۰ ‌با اسم «شیخ هارون» با عفو بین‌الملل ارتباط برقرار ‌و‌ از دفتر سیدنی این سازمان بازدید کرده و بار دیگر خواستار حمایت شده است. با این حال، به گفته توم، سازمان این بار از درخواست وی حمایت نکرده است.

به هر حال، تأیید این موضوع از سوی سازمان عفو بین‌الملل، نشانگر آن است که رویکرد این سازمان در قبال ادعاهای پناهندگی مختلف تا چه حد بر رویه‌های نادرست متکی بوده و تنها بر پایه جهت‌گیری‌های سیاسی نسبت به کشورهای مختلف قرار دارد.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    6 1
    تا شما باشید که جوگیر نشید و به هر کسی پناهندگی ندید
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    8 1
    وقتی تحقیق نمس کنید و به هر چی کلاهبردار و دزد و ارازل پناهندگی میدید این میشه نتیحه اش