آزادی بیان بی شک ارزشی است بنیادین که در قالب اسناد گوناگون حقوقی مورد شناسایی قرار گرفته است.

من شارلی اِبدو هستم. این است شعار این روزهای هواداران آزادی بیان در برخی از کشورهای دنیا.
آزادی بیان بی شک ارزشی است بنیادین که در قالب اسناد گوناگون حقوقی مورد شناسایی قرار گرفته است. اما آیا توهین به ادیان و جریحه دار کردن احساسات متدینین و پراکندن تخم نفرت از طریق طراحی و انتشار گسترده کارتون های تحقیرآمیز هم جزوی از آزادی بیان است؟ نویسندگان و هنرمندان شارلی ابدو پاسخی مثبت به این پرسش داده و جان خود را بر سر این اعتقاد از دست دادند. اما پرسش بعدی جانسوزتر است: اگر آنچنان که سرویس های رسانه ای و اطلاعاتی فرانسه می گویند مظنونین این ترور وحشتناک دو تن از جوانان مسلمان فرانسوی باشند و موساد و سیا هم برای بدنام کردن مسلمانان دستی در آن نداشته باشند، آیا سلب حیات از این هنرمندان در قاموس اسلام رحمانی می گنجد؟ آیا این کار در نهایت به نفع اسلام و جامعه مسلمانان تمام می شود؟ آیا گلوله پاسخ مناسبی است برای قلم؟ آیا نمی توان پاسخ قلم را با قلم داد؟ امروز یاد مصاحبه ای افتادم که مهرماه 1391 با عصر ایران انجام داده بودم.)(اینجا)

من هم قلبا به هزار دليل به خاطر اين حادثه شوم ناراحتم. نخست اينكه، مقتولين صرف نظر از هويتشان انسان بودند و من سلب حيات از انسان ها را آن هم اينگونه شديدا محكوم مي كنم. دوم اينكه هنرمند بودند. سوم اينكه در زماني اين اتفاق نامبارك روي داد كه اين انسان ها در حال و هواي سال نوي خودشان بودند. چهارم اينكه مسلمانان در اين ايام در حال برگزاري جشن تولد پيامبرشان بودند. پنجم.................. اما هيچ يك از اين دلايل باعث نمي شود تا با تمسخر ديگران يا عقايدشان اسباب خنده را براي خود و ديگران فراهم سازيم. تمسخر عقايد ديگران با هر نيتي كه صورت گيرد نه انساني است نه اخلاقي.

از سوي ديگر، بهتر است توجه كنيم كه اسلام براي بسياري از فرانسويان مسلمان جنبه هويتي يافته است. پس نبايد هويت و شناسنامه اين عده را بيشتر از اين زير سوال برد. يك آن بياييد خودمان را جاي انساني بگذاريم كه كاريكاتوريزه شده و علاوه بر تمسخر قيافه و لباس و عادت هايمان، انگ تروريست بودن هم به ما بدهند. چه حالي به ما دست مي دهد.

بي ترديد، اول الاوايل آزادي، پذيرش و اعمال پلوراليسم در ابعاد گوناگون است. بي شك، گسترش فضاي نقد از لوازم آزادي است. بي شك، افزايش آستانه تحمل و مدارا لازمه يك زيست مردم سالارانه است. بي شك، لازمه نقد، آزادي، پلوراليسم و مداراگرايي امكان زير سوال بردن بسياري از غيرممكن هاي عرصه عمومي است. اما، همه اينها با روش و در شرايط خاص خود بايد صورت گيرد. نه با تمسخر و استهزا و تخويف.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394401

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    توهين به پيامبر ص شديدا محكوم است و تروريست هم محكوم
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      25 21
      طبق قوانین اسلام توهین به پیامبر اسلام "سب النبی" است و حکمش اعدام است.
    • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      4 2
      دوستانی که منفی دادن احتمالا براشون چیزی تحت عنوان غیرت معنی نداره بنابر این اگر کسی جلوشان به مادر یا پدرشان توهین کند ,براش دست و جیغ و هورا میکشن و خدارا به خاطر آزادی بیان اون طرف شکر میکنن.
  • بی نام A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    بزرگ ترين اديبان فرانسوي همه فكاهي نويس بودند جناب،شوخي و سربه سر گذاشتن حتي با دشمن از ويژگي هاي مردم فرانست براي دور شدن از فضاي خشك و خشن تقابل،اين فرهنگ مردم فرانست به نوعي ناموسشون حساب ميشه،اگه كسي ناراحته لزومي نداره جايي دندگي كنه كه احساس كنه بهش توهين ميشه،جواب قلم رو با قلم ميدن نه با فشنگ
    • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      95 11
      یه سوال از آقای گرجی دارم اگر یک زن فرانسوی مسافر و نه مهاجر وسط خیابانهای تهران روسری از سرش برداره و بگه من قوانین شما رو قبول ندارم همین خود شماها چه به سرش میارین؟؟؟ اولین چیزی که بهش میگین اینه " می خواستی نیای. اینجا قانون اینه باید رعایت کنی". حالا طرف پاشده از مملکت خودش که حتما شرایطش رو قبول نداشته مهاجرت کرده رفته ساکن یک کشور اروپایی شده از تمامی امکانات یک شهروند فرانسوی برخورداره ولی میگه هرجا قوانین شما رو دوست نداشتم اسلحه برمیدارم میزنم میکشمتون اوج منطق
    • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      7 11
      دوست عزیز بی نام ، جنابعالی مغلطه می کنید. خانمی که میخواد بیاد ایران بهش میگن در ایران باید حجاب را رعایت کنید. هواپیمای خارجی وقتی میخواد در فرودگاه ایران بشینه، خلبان یادآوری میکنه که قانون ایران میگه خانمها باید حجاب داشته باشن. اگر باور ندارید یه سفر با ایرلاینهای خارجی داشته باشید تا معلوم بشه. اما بنده وقتی میخوام برم فرنگ، کسی به من نمیگه شما اونجا که میری قراره به پیامبرتون فحاشی کنن بنابراین آمادگی برخوردباهاش را داشته باش. اگر از همون اول این را به من بگن، من یا نمیرم و یا خودم را برای تحمل زجرش آماده می کنم. اصلا قیاس درستی نکردید.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
      5 4
      دوست عزیز بی نام دوم اتفاقا این شما هستید که مغلطه میکنید کسی که قراره به یک کشور اروپایی یا آمریکا یا هرجای دیگه مهاجرت کنه سوگند میخوره که به قانون اساسی اون کشور وفادار باشه که خوب یکی از این قوانین هم آزادی بیانه و در این آزادی بیان حد و مرز تعیین نمیکنن مثلا همین فرانسه زمانی که اولاند دچار مشکل اخلاقی شده بود همین شارلی ابدو انچنان کاریکاتورایی ازش کشید که واویلا توی مملکت ما واسه یه مسئول درجه چندم و یه موضوع بی اهمیت قضیه نماینده اراک که یادتونه کاریکاتور بکشن از طرف شکایت میکنن دیگه چه برسه به چنین سطحی از آزادی بیان که برای یک جهان سومی استبداد زده کلا غیر قابل درکه خوب کسی که این قوانین رو میدونه چرا مهاجرت میکنه میره همچین کشوری؟ چرا برنمیگرده همون کشور گل و بلبل خودش؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
      4 2
      ضمنا یادم رفت بگم که کاریکاتور با فحاشی فرق داره و اینکه این عملیات بعد از درج کاریکاتوری از ابوبکر البغدادی اتفاق افتاد و ربطی به پیامبر نداشت اون موضوع مربوط به دو سال قبل بوده و اگر اینها یا شما خیلی غیرتی بودین باید همون موقع دست به کار می شدین نه الان و بعد از اهانت به ساحت مقدس خلیفه خود خوانده
  • بی نام DE ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    97 19
    کسی که تحمل آزادی بیان و مطبوعات اروپا را ندارد باید به کشور خودش برگردد . با قتل و کشتار نمی شود قوانین یک کشور تغییر داد همچنان که یک اروپائی نمی تواند بنام حقوق بشر در اعتراض به حجاب و قصاص و غیره با کلاشنیکف به مساجدو پلیس و مسئولین ما حمله بکند بعلاوه جواب تمسخر ، تمسخر است نه قتل و کشتار ...............
    • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      15 54
      طرف خودش فرانسوس باشه چی؟؟فرانسوی ها تحمل آزادی پوشش مسلمانان رو محترم میشمرن که توقع دارن.
    • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      4 1
      کل مسلمانان را باید از کشورهای مسیحی و بودا و یهود اخراج کرد. چون برای ما هم بد است. مثلا" خاوری که مسلمان و متتقی و ولایی هم بود و دهها سال در رده بالا بود دزد از آب در آمد و رفت پیش مسیحی ها در کانادا. پلیس اینترپل هم دستگیرش نمیکند چون پول برده برای کانادا. هر چند اصل قضیه و پشت پرده نامشخص است. اگر این فرد پناهگاه نداشت مسلما" دزد نمیشد و به ما هم ضرر نمیزد در این بدبختی. و باید سازمان ملل هم برای این کار تدبیری کند.
  • جعفر دیرتی IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    41 1
    بدون شک ریشه های این گونه فجایع که در جهان امروز دیگر روزمره و حتی نهادینه شده و هرروز در گوشه و کناری از دنیا خبرش را می شنویم، افراطی گری و آموزه های افراطی است. بی شک این دو برادر که حکم پلمپ بر عقل و منطق خود زده اند، استاد یا اساتیدی افراط گرا و به تعبیری شیطان صفت داشته اند، که پیر و مرادشان بوده و اینچنین بذرهای نابودی و خروج از عقل و دین را در مزرعه بکر ذهن این جوانان کاشته و در نهایت آلت دست خود نموده اند. توهین به پیامبر یک طرف، ترور یک طرف. بی تردید بزرگان و مسئولانی هستند که پاسخ این هنرمند نمایان کم دانش را می دادند و نیازی به دخالت تک تک شهروندان عادی در پاسخ به این اهانت نبود.
  • بی نام IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    14 61
    آقای گرجی، خانم لوپن از نمایندگان محافظه کار فرانسه قبلا به سردبیر این نشریه بارها گفته بود با این کارت در نهایت خشونت و ترور را افزایش میدی. ایشان توجه نکرده بود. شما یه سر به مقالات مطبوعات خارجی بزنید ببینید با چه وقاحتی اصرار به انجام کارش داشته. همین الان گوگل گفته هزینه نشر 1 میلیون نسخه از این نشریه را تقبل میکنه. در حالیکه تیراژ آن بیش از 30000 نسخه نبوده. من معذرت میخوام اما برید تو سایتها نگاه کنید یکی از کاریکاتورهایی که از پیغمبر در سال 2011 کشیده اونقدر مستهجنه که بنده شرم دارم توضیح بدم. میفرمایید با این آدمی که بارها تهدید شده. از طرف خودشون هم نصییحتش کردن باید چه کرد؟ این آقا مثل احمد کسروی بر کارش اصرار داشته. بنده با نظر شما در این مورد اصلا موافق نیستم
    • مجید A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      11 46
      با سلام. من هم با نظر ایشون موافقم. از قدیم گفتن: انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس/تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت. این کار مجله شارلی ابدو در حقیقت ترویج خشونت بصری و کلامی بوده است و خوب نتیجه ای هم جز خشونت یک عده افراطی نصیبش نشد. دنیای دموکراسی الان در برابر یک آزمون دشوار هست که تنها انصاف می تونه اونو سربلند بیرون بیاره.
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      7 0
      از استدلال حضرات در عجبم
    • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      2 1
      آقا مجید جواب ِ خشونت کلامی، خشونت کلامیه نه خشونت فیزیکی. به اندازه ی کافی منطق پشت این حرف هست که نشه ردش کرد. ولی اگه کارتون با منطق راه نمی افته و احتیاج به نظر ِ دیگران دارید باید بگم که حضرت علی هم یه حدیث با این مضمون داره
  • بی نام A1 ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    77 7
    احترام باید دو طرفه باشه . تا وقتی که یه طرف خودشو قدیس میدونه و فکر میکنه همه «باید» بهش احترام بذارن و اون وظیفه ای برای احترام گذاشتن نداره همین آشه و همین کاسه
  • بی نام A1 ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    32 3
    تیتر اصلا خوب انتخاب نشده . چون صحبتتاتون مخاطب نداره با تیتر میخواید مخاطب جذب کنید
  • ali khorami A1 ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    61 4
    آقای گرجی اونا تو کاریکاتوراشون داعش رو کشیدن که در حال سربریدن پیامبرن. به نظر من هیچ تمسخر ی در کار نبوده بلکه بیان یک واقعیت تلخ بوده
  • میثم A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    6 45
    بیگ لایییییک ........فدایی داری
  • سیروس IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    60 12
    بزرگ نمایی بیش از اندازه پیامبران و امامان هم توهین به فهم و شعور قشر دیگری از افراد می باشد
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    31 8
    شما خود تروریسته نیستی؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    46 3
    آقاي نويسنده، جناب گرجي، پرسش فرموده ايد: "چه حالي به ما دست ميدهد؟" هر حالي هم كه به ما دست بدهد، فكر سلب زندگي از ديگران به هر دليل منزجر كننده است، مگر فرانسه و يا هر كشور ديگر دنيا قانون ندارند كه هر كسي بنا به صلاحديد خودش كساني را در دادگاه ذهنش محكوم و سپس حكم مرگ اجرا كند؟
    • کاظم A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      0 2
      آقای بینام متاسفانه مثل اینکه شمااونقدرکه این حرکت توهین آمیزی که به 2میلیارد مسلمان وحتی غیرمسلمان اما انسان اهانت شده براتون مهم نیست وفقط ......ترور کارپسندیده ای نیست اما بیتفاوتی درمقابل اهانت دیگران به شخصیتی که محبوب اکثریت ملتهای فهمیده جهان حتی غیرمسلمانها همه رابرافروخته کرده نگاه به خودت نکن که ....نداری
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    56 2
    خدا یا بشریت را از شر دایناسورهای و اپسگراه و دروغگویان مذهبی نجات بده
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    4 40
    زدی تو کار خبررسانی سپاه ولی دیگه گندت بالا اومد امروز فرداست جمعت کنند زیاد دست و‌پا نزن از من به کله گندتون نصیحت یک چادری شالی چیزی بکش سرت و بزن به چاک فقط زود این کارو بکن
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    27 5
    اونجا فرانسه است. با ارزش های خودش. ارزش هایی که براش خون دادن. کسی برای این مهاجرهای عزیز الجزایری کارت دعوت نفرستاده. اگه ناراحتن برگردن کسور گل و بلبل خودشون.
  • ساناز IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    3 38
    "من شارلی نیستم.من می دانم آزادی بیان نباید بهانه ای برای توهین به عقاید دیگران باشد.من میدانم مقدم بر هر چیزی احترام به حقوق دیگران است" دوستان چون میدانم در فضای مجازی ایران تقلید از هر چیزی به سرعت اتفاق میفتد میدانم که لابد کسان زیادی در ایران هم این عبارت "من شارلی هستم"را کمپین میکنند این روزها.اگر با عبارت و توضیح بالا موافقید خواهش میکنم در فیس بوک،وایبر،اینستاو.. آن را کمپین کنید
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      4 2
      در کشور خودمون حقوق خیلی از افراد به شکل قانونی زیر پا گذاشته میشه، تلویزیون و رادیو عقاید خیلیها رو مسخره میکنند یا بدتر ازاون نادیده میگیرند. و کسی هم نمیتونه شکایتی کنه. جوری رفتار میشه انگار بعضیا کلا وجود ندارن. بعضیا دارن توو این کشور زندگی میکنند درحالیکه قانونا اصلا شهروند نیستند فقط به خاطر اعتقاداتشون. ولی در فرانسه اگرهم توهینی به کسی یا گروهی بشه قابلیت شکایت و پیگیری و امثالهم وجود داره.و نیازی نیست برای ابراز وجود آدم بکشیم...
  • ریحان A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    3 1
    با سلام آقای دکتر من با نظر شما تا حدودی موافقم همانطور که خودتون هم فرمودید" آزادی بیان ابزاری برای بیرونی کردن اعتقادات درونی انسان هاست. آغشته کردن فضای آزادی بیان به مباحثی نظیر توهین، دروغ، خرافه و خشونت به این تعریف آسیب می زند." اما براستی چند درصد از افراد که در راس مملکت ما هستند این نوع آزادی بیان را رعایت میکنند؟ مگر غیر از این است که اغلب افراد زمانی که گروهی را برای خود خطرناک میپندارند سعی در تخریب آنها دارند مگر این همان آغشته کردن آزادی بیان با دروغ و توهین نیست؟ قطعا دلیل اصلی این اتفاق تلخ وجود افرادی افراطی از هر دو طرف است.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    4 2
    مگه زوره بشین تو کشور اسلامی خوت .چی کار به مردم دیگر داری .تازه کارهاتون بیشتر اسلام را خراب می کنه .با پول دزدی همین مسلمانان بیچاره می ری فرانسه درس اخلاق می دهی .بشین تو خونهی خودت ..هر کسی هم دلش خواست مسلمان بشه میره تحقیق .به زور که نمیشه برادر جان .تازه گی ها سانانز وناناز ومهزناز می ایند
  • مهدی A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    1 5
    بابا همه روزه و یا حداقل هر هفته یک بار در همین آمریکا و فرانسه ده ها نفر مردم بی گناه توسط گانگسترهای هفت تیرکش و سکولارهای بی غیرت و بی دین و حتی خود پلیس آمریکا ،، کشته میشوند که آمار سالیانه چیزی در حدود 50 هزار نفر قتل میشود ،، و همه سکوت میکنند و کسی از ترس مافیا جرات حرف زدن ندارد ،، این مورد را هم بگذارید به حساب یکی از آنها ،، بابا خودتان را زیاد نارحت نکنید و احساس سوزش نکنید ،، به قول ترک ها از دست بی ایمان ،، بی دین می آید دیگر
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    2 0
    پاراگراف آخر رو فکرکردم درباره ی جامعه ی خودمون نوشتید اصلا کل این متن یه جوریه که اگه کسی در جریان ِ اتفاقات ِ اخیر ِ فرانسه نباشه فکرمیکنه... .
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    5 2
    یه سوتفاهم پیش اومده شما اگه برین کتابای نویسندگان دویست سال پیش فرانسوی مثه ولتر رو بخونین پر از نیش و کنایه به عقاید عوامه. تحمل ما مسلمونا کمه. هرچند من خودم اهل درافتادن با عقاید کسی نیستم.
  • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    1 3
    باید وزیر فرهنگ و ارشاد برای این مراکز دوره های اموزش جهت عدم توهین میگذاشت. و کار بدی کرده بود و مجازاتش هم همین بود.ما که برای سلمان رشدی نتوانستیم کاری کنیم. چون بیشتر به فکر تعامل سازنده و مذاکره ایم و اینکه خدای ناکرده ویزاهای ما را تائید نکنند.
  • آزادی خواه A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    6 3
    بیایید فرانسه را با کشور خودمان مقایسه کنیم . افغان ها که هم زبان ما هستند و هم فرهنگ و هم دین ما نیز می باشند چه اوضاعی در ایران دارند مردم به آنها نگاهی پست داشته حق تحصیل برای فرزندانشان وجود ندارد و کسی برای آنها احترام اجتماعی قائل نیست اما شخصی که به کشور فرانسه مهاجرت کند صرف نظر از دین و فرهنگش همه این حقوق را داراست حال شخصی مسلمان میرود به آنجا در نهایت بی شرمی از امکانات آنها استفاده می کند و آنها را کافر دانسته میخاهد قوانین خودششریعت را در کشور فرانسه اجرا کند که همین شریعت کشورهای مسلمان را به این حال و روز انداخته است وبه انها میگویید باید دین مرا بپذیرید و نهایتا تروریست می شود . مقایسه با شما هیچ کس و هیچ چیز مقدس نیست من شارلی هستم من یهودی هستم
  • فاطمه A1 ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 1
    هرچیزی ی چارچوب داره وقتیاز چارچوبش گذشت میشه تجاوز شما هرچه قدرم به بچتون آزادی بدین بازم ی جاهایی منعش میکنین هر انسانی به دور از هر عقیده ای میدونه این کار شارلی توهینه فقط بعضیا به خاطر منافعشون و بعضیا به خاطر کج بحثیشون توجیه میکنن شارلی غلط کرد توهین کرد
  • هادی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    2 1
    آزادی فعلا بی مفهومه فرانسه که مدعی است مهد تمدن و آزادیه هر روز آزادی را به شکلی که دلخواه خودشه معنی میکنه فعلا هرج مرجه در این دنیای وانفسا البته این طور باقی نمیمونه 0 " فواره چون بلند شود سرنگون شود " ما تا آخر در مقابل دنیای این افراد پست ایستاده ایم تا فرج آقایمان برسد0