سرنوشت 20 درصد بودجه سینما چه خواهد شد؟ / خزاعی تکذیب کرد، ایوبی واکنش نشان داد

انتشار خبر اختصاص 20 درصد از بودجه سینما به برگزاری جشنواره سینمایی مقاومت واکنش‌هایی را به همراه داشته است؛ تازه‌ترین واکنش مربوط به محمد خزاعی دبیر این جشنواره است.

درنا حسین‌زاده: روز سه‌شنبه سی‌ام دی ماه خبری (اینجا) منتشر شد که در آن آمده بود: «کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته تا 20 درصد از بودجه سازمان سینمایی را کم کند و آن را صرف برپایی جشنواره فیلم دفاع مقدس (مقاومت) کند.» در خبر صحبت‌هایی از سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی آمده بود که اختصاص این مبلغ از بودجه را تایید می‌کرد. او ابراز امیدواری کرده بود که با دفاع از این طرح در کمیسیون تلفیق امکان تصویب آن در مجلس محقق شود.

نتیجه انتشار این خبر واکنش‌هایی از سوی افراد مختلف از جمله حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و همچنین محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت بود. تازه‌ترین اظهارنظر مربوط به خزاعی است که در سخنان خود کسر 20 درصد از بودجه سازمان سینمایی را تکذیب کرده و یادآور شده است که بودجه حدود 20 میلیاردی به صورت مستقل در اختیار جشنواره مقاومت قرار خواهد گرفت.

واکنش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
یکی از نخستین واکنش‌ها به ماجرای اختصاص این بودجه به جشنواره مقاومت از سوی پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. او کاهش 20 درصدی از بودجه سازمان سینمایی و تخصیص آن به جشنواره فیلم مقاومت را مغایر با سیاست‌های کمیسیون فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: «طرح این پیشنهاد (اختصاص 20 درصد بودجه سازمان سینمایی به جشنواره مقاومت) به معنای موافقت با آن و یا تصویب نیست.»

او در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت: «کمیسیون فرهنگی وظیفه دارد کلیه پیشنهادهای مطرح شده در کمیسیون را در کمیسیون تلفیق مطرح کند. این به معنای رای آورن آن پیشنهاد نیست. کمیسیون فرهنگی نه تنها بنا ندارد در حوزه فرهنگی از حوزه سینما کم و به بخش دیگر اضافه کند بلکه قصد دارد بخش فرهنگی علی‌الخصوص سینما را حمایت کند.»

واکنش رئیس سازمان سینمایی
ایوبی در جریان بازدید از روزنامه ایران در مورد مساله کاهش بودجه سازمان سینمایی و اختصاص آن به جشنواره مقاومت صحبت کرد. او تاکید کرد که بعید است مجلس شورای اسلامی با چنین لایحه‌ای موافقت کند و گفت: «من بعید می‌دانم که در مجلس شورای اسلامی چنین طرحی به تصویب برسد چرا که نمایندگان آشنا به مسائل فرهنگی کشور می‌دانند که این مسأله صرف‌نظر از مشکلات مالی که برای سینما ایجاد می‌کند چه خسارت بزرگی به همراه دارد.»

او در توضیح این خسارت‌ها نیز گفت: «عده‌ای علاقه‌مند هستند که سینما و فرهنگ کشور را دو قطبی کنند و سینما را در مقابل مفاهیم ارزشمند و به ویژه مفهوم والای دفاع مقدس قرار دهند. نمایندگان محترم مجلس فرصتی برای این تقابل نامیمون ایجاد نخواهند کرد. ضمن اینکه این خبر یک مفهوم بد هم دارد و آن این است که برای برگزاری جشنواره مقاومت باید 20 میلیارد خرج شود آن هم در سالی که سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» است! طراحان این پیشنهاد عملاً دارند می‌گویند که شما باید برای برگزاری جشنواره 20 میلیارد هزینه کنید در صورتی که بنده با کمال افتخار اعلام می‌کنم سازمان سینمایی آماده است در قدو قواره یک جشنواره قدرتمند و با تمام اصول واقعی این جشنواره فیلم مقاومت را برگزار کند و هیچ نیازی هم به کمک و مشارکت هیچ نهادی ندارد.»

ایوبی در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد جشنواره را با یک دهم این بودجه هم برگزار می‌کند: «البته جشنواره که خرج زیادی ندارد منتهی بعدش اگر بخواهیم هر هفته سفر خارجی برویم خرج‌اش بالا می‌رود که ما با همت و ادای دین تمام اهالی سینما به دفاع مقدس بدون این سفرهای بی‌حاصل جشنواره را به بهترین شکل برگزار خواهیم کرد.»

واکنش دبیر جشنواره مقاومت
محمد خزاعی بعد از گذشت چهار روز از انتشار خبر در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری سینما پرس نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داد و اعلام کرد آن بودجه 20 میلیاردی به واسطه کاهش از بودجه سازمان سینمایی تامین نخواهد شد و ردیفی مستقل است که تلاش می‌شود در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

خزاعی در این زمینه گفت: «همه ما جزو خانواده سینمای ایران هستیم و معتقدیم که نه تنها باید از بودجه سینمای کشور کاسته نشود بلکه باید به آن نیز افزوده شود. قرار نیست در صورت اجرای چنین تصمیمی از ظرفیت‌های سینمای ایران کاسته و به ظرفیت‌های جشنواره فیلم مقاومت افزوده شود و امیدواریم که شانتاژهای رسانه ای باعث نشود تا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از تصمیم اصلی خود منصرف شوند.»

خزاعی که خبر منتشر شده در مطبوعات را شانتاژ رسانه‌ای می‌داند یادآور شد که بودجه 100 میلیاردی سینما به اندازه تولید یک فیلم استراتژیک در سینمای جهان نیست.

تا روشن شدن تکلیف بودجه سال 1394، اینکه ماجرای بودجه 20 میلیاردی جشنواره فیلم مقاومت چه خواهد شد مشخص نیست؛جشنواره‌ای که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و به فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    هزينه جشنواره فجر با حضور همه أهالي سينما يك سوم اين رقم است. بهتر است سازمان سينمائي خودش جشنواره مقاومت را برگزار كند كه حتما هزينه اش خيلي از كمتر از نظر كميسيون فرهنگي است و دبير و أعضايش را هم خودش بدون باجدهي به جريان خاص سينما انتخاب كند