نسیم آنلاین نوشت:

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: مذاکرات هسته‌ای به مذاکره ایران و آمریکا تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه،" باب کورکر" پس از نشست با مقام‌های دولت اوباما پشت درهای بسته، گفت: این مساله روشن است که این مذاکرات دیگر واقعا گفتگوهای ۱+۵ با ایران نیست و سایر کشورها عملا از مذاکرات بیرون رفته‌اند.

بخشهایی از سخنان او:
این مذاکرات واقعا بیشتر تبدیل به گفتگوهایی بین آمریکا و ایران شده است. 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه به همراه آلمان، سال های زیادی است که برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران در حال مذاکره هستند.

-تاکنون چندین دور تحریم علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده است. بر اساس توافق موقت هسته‌ای که نوامبر 2013 میلادی حاصل شد، ایران بخشی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد و در ازای آن قدرت‌های جهانی نیز بخشی از تحریم‌ها را لغو کردند. ایران تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی را به اورانیوم 5 درصدی تبدیل کرده است.

-ولی تاکنون دو ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، با شکست روبرو شده و موجب شده تا مذاکرات تمدید شود. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار روز دوشنبه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، تاکید کرد که هیچ دلیلی برای تمدید بیشتر مذاکرات وجود ندارد.

-اوباما گفت: اکنون مساله این است که آیا ایران عزم سیاسی برای دستیابی به یک توافق دارد؟

-ایران و قدرت‌های جهانی قصد دارند تا پایان مارس به چارچوب سیاسی اولیه برای رسیدن به توافق نهایی تا پایان ژوئن دست یابند.

-بی شک بازیگران اصلی در این عرصه، واشنگتن و تهران هستند. من اخیرا در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور داشتم و کاملا نسبت به این مساله آگاه شدم که این مذاکرات بیش از گذشته تبدیل به گفتگوهای یک به یک شده است.

-یکی از مهمترین نگرانی‌های من که واضح تر شده است این است که ما به جای جلوگیری از توسعه سلاح، در حال مدیریت کردن آن هستیم.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاوید IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    92 11
    همون اول هم فقط ایران و آمریکا بودن و در واقع اروپایی ها غلام حلقه به گوش آمریکا بودن.الان هم فرقی نمیکنه باشن یا نباشن چون تصمیم گیرنده اصلی آمریکاست.
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    2 5
    نفوذ امریکا در بین کشورهای اروپایی خیلی بیشتر از نفوذ کشورهای اروپایی در امریکاست . طبیعیه که در عمل طرف مذاکره با ایران فقط امریکا باشه.