بزرگ‌ترین طوفان شن زمین از نگاه فضانوردان

هر سال، توده‌های عظیم شن و گردوغبار که از فضا هم قابل مشاهده‌اند، از صحرای آفریقا به‌هوا بلند می‌شوند و با عبور از عرض اقیانوس اطلس، خود را به جنگل‌های آمازون می‌رسانند.

اکنون برای نخستین‌بار ماهواره‌ای از ناسا به نام CALIPSO توانسته این طوفان عظیم شن را تحلیل کرده و نشان دهد چه‌مقدار از این ذرات به جنگل‌های آمازون می‌رسند. کمان‌های درخشانی که مقطع آنها را در این فیلم می‌بینید، برش‌هایی عمودی از ابرهای غبار در جو زمین هستند که در امتداد خطوط نصف‌النهار زمین به تصویر کشیده شده‌اند. ماهواره کالیپسو برای تهیه این تصاویر که در خلال سال‌های 2007 / 1386 تا 2013 / 1392 گرفته شده‌اند، پرتوهایی از لیزر را به سوی آنها شلیک و بازتاب آنها را تحلیل کرده است. بر اساس اطلاعات ارسالی این ماهواره، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سالانه 27.7 میلیون تن از ذرات غبار صحرای آفریقا به خاک‌های آمازون اضافه می‌شوند.

این ذرات که در صحرای آفریقا کار خاصی انجام نمی‌دهند، باعث بارورسازی ابرهای باران‌زای منطقه آمازون می‌شوند و علاوه بر آن، نقش مهمی در حاصل‌خیز ماندن خاک منطقه برعهده دارند. به‌خاطر حجم بالای بارندگی در آمازون، فسفر موجود در خاک که برای رشد گیاهان حیاتی است، توسط آب‌هایی که به رودخانه‌های محلی ختم می‌شوند، شسته می‌شود؛ ولی جالب این‌جاست که فسفر موجود در شن‌های رسیده از صحرای آفریقا تقریبا به همان اندازه است و نیاز آمازون را تامین می‌کند.

جالب این‌جاست که سفر طوفان شن صحرای آفریقا به آمازون ختم نمی‌شود و حدود 43 میلیون تن از این ذرات از آمازون گذشته و در دریای کارائیب فرود می‌آیند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    66 2
    بیخود نیست میگویند جنگل های آمازون ریه های زمین هستند پس بایستی تا می توانیم در کشورمان جنگل و پوشش گیاهی مناسب که آب خیلی کم نیاز داشته باشد ایجاد کنیم، زمین های شور را به زه کشی و درخت کاری شیرین کنیم و غیره....
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    2 1
    سبحان الله فتبارک الله احسن الخالقین