جاسوسی اسرائیل از آمریکا در جریان گفتگوهای هسته‌ای ایران تأئید شد

وال استریت ژورنال نوشت: بلافاصله پس از آنکه آمریکا و قدرت های اصلی دیگر جهان وارد مرحله پایانی مذاکرات با هدف مهار برنامه هسته ای ایران شدند، مقامات بلندپایه کاخ سفید از جاسوسی اسرائیل در این گفتگوهای محرمانه خبر دادند.

به گزارش خبرانلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم آدام انتوس نوشت: مقامات رسمی کنونی و سابق آمریکا اعلام کردند این عملیات جاسوسی بخشی از تلاش گسترده تر دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای نفوذ در این مذاکرات و کمک به ایجاد پرونده ای علیه شروط این توافقنامه بوده است. اسرائیل علاوه بر استراق سمع، اطلاعاتی را از جلسات پرسش و پاسخ محرمانه آمریکا، مخبرها و تماس های دیپلماتیک در اروپا به دست آورده است.

این مقامات تاکید کردند صرف این جاسوسی آنقدر کاخ سفید را عصبانی نکرده است بلکه مسئله مهم این است که اسرائیل از این اطلاعات برای متقاعد کردن نمایندگان آمریکا جهت جلوگیری از حمایت از توافقنامه هسته ای با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران استفاده کرده است.
یکی از مقامات بلندپایه آمریکا که درباره این مسئله توضیح داد گفت:« جاسوسی آمریکا و اسرائیل از یکدیگر یک موضوع است و اقدام اسرائیل در سرقت اسرار آمریکا و سوء استفاده از آنها در جلب حمایت نمایندگان آمریکایی جهت تضعیف دیپلماسی آمریکا موضوع دیگری است.
مقامات رسمی آشنا به این موضوع گفتند در واقع کاخ سفید زمانی متوجه این عملیات شد که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا درحال جاسوسی از ارتباطات ردگیری شده اسرائیل بین مقامات این رژیم بودند. این مقامات از جزئیاتی مطلع بودند که به گفته آمریکا در گفتگوهای محرمانه مطرح شده بود.
مقامات اسرائیل جاسوسی مستقیم از مذاکره کنندگان آمریکایی را تکذیب کرده و گفته اند آنها اطلاعاتی را از طریق ابزار مختلف از جمله نظارت نزدیک بر مقامات ایرانی که تازه ترین پیشنهادهای آمریکا و اروپا را دریافت کرده بودند، به دست آورده اند.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند مقامات اروپایی به ویژه فرانسوی ها نسبت به آمریکایی ها در گفتگو و اطلاع رسانی به اسرائیل درباره مباحثات غیرعلنی خیلی شفاف تر عمل کرده اند.
نتانیاهو و ران درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن معتقد بودند ایجاد یک گروه فشار در کنگره قبل از اعلام دستیابی به توافق شانس از بین بردن یا تغییر هر توافقی را افزایش می دهد. آنها می دانستند این مداخله به روابط با کاخ سفید صدمه می زند اما به این نتیجه رسیدند که هزینه آن قابل قبول است.
مقامات اسرائیلی اکنون می گویند این گروه فشار احتمالا آنطور که امید آن می رفت کار نکرده است چرا که باعث جدا شدن بسیاری از اعضای دموکرات کنگره از این روند شد که اسرائیل روی حمایتشان برای جلوگیری از توافق با ایران حساب کرده بود.
بی اعتمادی بین نتانیاهو و اوباما در مدت چندین سال افزایش یافته است اما بعد از آغاز گفتگوهای محرمانه اوباما با ایران در سال دو هزار و ده وخیم تر شد.
مقامات کنونی و سابق آمریکا و اسرائیل می گویند اوباما نتانیاهو را در جریان گفتگوها قرار نمی دهد چرا که نگران افشای فحوای گفتگوهاست و این امر زمینه را برای بن بست مذاکرات فراهم می سازد.
مقامات آمریکایی اعلام کردند اسرائیل به همراه چین، روسیه و فرانسه از مدت ها قبل از در فهرست کشورهایی است که از آمریکا جاسوسی می کند. آمریکا منابع اطلاعاتی بسیاری بیشتری را برای دفع عملیات جاسوسی اسرائیل نسبت جاسوسی های دیگر متحدانش صرف کرده است.
یکی از مقامات بلندپایه دفتر نخست وزیری اسرائیل گفت:« این اتهامات کاملا دروغ است. اسرائیل علیه آمریکا یا دیگر متحدانش جاسوسی نکرده است. هدف از این اتهامات دروغین تضعیف روابط قوی آمریکا و اسرائیل و رابطه اطلاعاتی و امنیتی است که ما ایجاد می کنیم.»
مقامات کنونی و سابق اسرائیل اعلام کردند پس از حبس سی ساله جاناتان پولارد آمریکایی به اتهام انتقال اسرار محرمانه به اسرائیل، دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل جاسوسی از مقامات آمریکایی را کنار گذاشته اند.
مقامات کنونی و سابق امریکا تاکید کردند شاید مقامات آمریکایی هدف مستقیم نبوده اند اما دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل اطلاعاتی را بین مقامات آمریکایی و طرف های مورد هدف اسرائیلی ها از جمله ایران جمع آوری کرده اند.
یک فرد آگاه از اقدامات اسرائیل گفت آمریکایی ها نباید متعجب شوند چرا که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا به اسرائیلی ها در ساخت سامانه ای برای شنود ارتباطات مقامات بلندپایه ایران کمک کرده اند.
در حالی که گفتگوهای محرمانه با ایران در سال دو هزار و سیزده ادامه داشت، آژانس های اطلاعاتی آمریکا ارتباطات اسرائیل را زیرنظر داشتند تا ببینند آیا اسرائیل از این مذاکرات اطلاعی دارد. اوباما تا سپتامبر دو هزار و سیزده نتانیاهو را در جریان این گفتگوها قرار نداده بود.
مقامات اسرائیلی که پیشتر از طریق کانال های خود در جریان این گفتگوها قرار گرفته بودند به همتاهای امریکایی شان گفتند آنها از اینکه کنار گذاشته شده اند، ناراحت هستند.

مقامات اسرائیلی گفتند آیا دولت آمریکا واقعا تصور می کند ما متوجه این گفتگوها نمی شویم؟

این مقامات گفتند این ماجرا نگرانی نتانیاهو را دوچندان کرد که اوباما به هرقیمتی به دنبال توافق با ایران است و مهم نیست این توافق مهمترین منافع اسرائیل را تامین کند یا خیر.
مقامات دولت امریکا اعلام کردند رئیس جمهور متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
درمر نفوذ در بین نمایندگان آمریکایی را درست قبل از امضای توافقنامه موقت هسته ای در نوامبر دو هزار و سیزده آغاز کرد. نتانیاهو و درمر بعد از آنکه متوجه شدند نفوذشان بر کاخ سفید اندک است به کنگره رفتند.
مقامات کنگره گفتند درمر قبل از علنی شدن توافقنامه موقت به نمایندگان آمریکا گفت بر اساس تحلیل های اسرائیل، پیشنهاد امریکا به شکلی قابل توجه تحریم های اقتصادی را علیه ایران تضعیف می کند.

کاخ سفید بعد از اطلاع از این جریان، مقامات بلندپایه را برای مقابله با درمر رهسپار کرد. این مقامات به نمایندگان آمریکایی گفتند در تحلیل های اسرائیل درباره کاهش تحریم های ایران ده برابر مبالغه شده است.
یکی از مقامات بلندپایه دولت اوباما گفت زمانیکه دور بعدی مذاکرات با ایران در سوئیس در سال گذشته آغاز شد، ماموران اطلاعاتی آمریکا به اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی گفتند که اسرائیل در تلاش برای نفوذ در ارتباطات آنهاست.
آمریکا به صورت معمول اطلاعات را با همتاهای اروپایی خود و دیگران برای هماهنگی مواضع مذاکرات تبادل می کند. در حالی که مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند ارتباطات آمریکا در برابر اسرائیلی ها تقریبا امن هستند اما ارتباطات اروپایی ها آسیب پذیر است.
نتانیاهو و مشاوران ارشد وی جزئیات محرمانه ای را درباره گفتگوهای ژنو از وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی به دست آوردند.
مقامات آمریکایی اعلام کردند کاخ سفید در نهایت این جلسه توجیهی را محدود کرد و به سبب نگرانی از نشت اطلاعات، بیان اطلاعات حساس را متوقف کرد.
مقامات کنونی و سابق اسرائیل اعلام کردند دستگاههای اطلاعاتی آنها می توانند بخش اعظم این اطلاعات مورد نیاز خود را با هدف قرار دادن ایرانی ها و دیگران در منطقه به دست آوردند.
مقامات اسرائیلی و آمریکایی اعلام کردند اسرائیلی ها در ماه نوامبر از فحوای توافق پیشنهادی آمریکا مطلع شدند اما در نهایت ایران این پیشنهاد را رد کرد.
مقامات اسرائیلی به همتاهای آمریکایی خود گفتند شروط پیشنهادی فاقد حفاظت های لازم بود.
مقامات اسرائیلی و آمریکایی اعلام کردند نتانیاهو در ماه ژانویه به کاخ سفید گفت دولت وی قصد دارد با توافقنامه ایران مخالفت کند اما نحوه این مخالفت را توضیح نداد.
جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیست و یک ژانویه اعلام کرد نتانیاهو در نشست مشترک کنگره سخنرانی می کند. درمر و دیگر مقامات اسرائیلی در همان روز برای توجیه نمایندگان آمریکا و مشاوران آنها به کنگره رفتند تا ائتلافی دو حزبی را برای جلوگیری از توافق هسته ای با ایران تشکیل دهند.
بخش اعظم جمهوری خواهان آماده به چالش کشیدن کاخ سفید درباره این مذاکرات هستند از این رو درمر بر دموکرات ها متمرکز شد.

مقامات اسرائیلی به نمایندگان آمریکا گفتند به ایران اجازه داده می شود سانتریفوژهای پیشرفته آی آر- 4 را نصب کند که قادر است سوخت را در مقیاسی بیشتر فراوری کند. چنین سوختی که قرار است بر اساس توافقنامه هسته ای قریب الوقوع در نیروگاههای انرژی استفاده شود، احتمالا روزی برای ساخت بمب هسته ای استفاده می شود.
مقامات کنونی و سابق آمریکا تایید کردند تعداد و نوع سانتریفوژهایی که مقامات اسرائیلی به آن اشاره کرده اند بخشی از مذاکرات محرمانه بین قدرت های جهان و ایران بوده است. اما این اطلاع رسانی گمراه کننده بوده است چرا که مقامات اسرائیلی امتیازاتی را که از ایران درخواست شده بود فاش نکرده اند. این امتیازها شامل کنار گذاشتن ذخایر مواد اولیه هسته ای و اصلاح سانتریفوژهای پیشرفته برای کند کردن روند تولید اورانیوم بود.

این مقامات آمریکایی تاکید کردند دولت درباره تعداد سانتریفوژها و جزئیات دیگر در آن زمان با نمایندگان آمریکا صحبت نکرده بود چرا که این اطلاعات محرمانه بود و جزئیات آن همچنان در دست بررسی قرار داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =