پیش بینی ها نشان می دهد سال 94 با رشد اقتصادی حداقل 3 درصدی همراه خواهد بود.

به گفته برخی فعالان اقتصادی و تحلیلگران یکی از دلایل افزایش نرخ رشد اقتصادی به وضعیت صنایع خودروسازی مربوط می شود. این صنایع طی سال 93 با رشد 52 درصدی تولید همراه بودند. در همین حال صالحی اصفهانی در مورد اثر صنایع خودروسازی بررشد اقتصادی به خبرآنلاین گفت:« صنعت خودرو مهم است زیرا بزرگ ترین صنعت در ایران است و شرکت های کوچک زیادی برای تولید قطعات در آن دخیل هستند. پس بهبود اوضاع این صنعت در کارآفرینی و خلق شغل مؤثر است. پتروشیمی نیز اگرچه یک صنعت پیشرو است، اما به کارآفرینی و ایجاد شغل های زیادی منجر نمی شود و نقش اصلی آن در درآمد حاصل از صادرات است.

وی ادامه می دهد:« فکر می کنم حالا که تورم در حال کاهش است، دولت باید بر اشتغال تمرکز کند. حل معضل بیکاری بسیار سخت تر از کاهش نرخ تورم است. ابزار سیاست گذاری برای ایجاد شغل و بهبود وضع اشتغال بسیار پیچیده تر از سیاست هایی است که برای کاهش نرخ تورم مورد نیاز است. چند سیاست کلی وجود دارد که مردم همیشه درباره آن صحبت می کنند، مانند بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع سرمایه گذاری. به نظر من این ها مهم هستند اما یک سری مشکلات ساختاری وجود دارد که بخش خصوصی نمی تواند آن ها را حل کند. مانند سیستم آموزشی  ناکارآمد ایران که صرفاً در تولید مدرک خوب عمل می کند، نه در تولید تخصص و مهارت. در این زمینه سیاست های خاصی وجود دارد که دولت می تواند آن ها را به کار بگیرد، مانند یارانه دستمزد برای افراد جویای کار، تا آن ها بتوانند کاری پیدا کنند و مهارت هایی را فراگیرند که در مدرسه و دانشگاه کسب نکرده اند. بی کاری جوانان یک تراژدی خاموش است که بر خلاف تورم، فشار زیادی روی سیاست گذاران وارد نمی کند.»

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 3
    هرچند مشکل بیکاری بسیار دردناک هست ولی مشکل تورم مهم تر هست باید ابتدا تورم را مهار کرد. غول تورم همچنان زنده هست تورم باید به زیر 5 درصد برسد تا بتوان گفت تورم مهار شده است و سپس اشتغال ایجاد کرد.