دموکرات های سنای آمریکا با یک مهره تازه درباره ایران جلو می آیند.


به گزارش خبرآنلاین به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، نشریه هیل با اشاره به این مطلب در وبگاه خود نوشت، سناتور بن کاردین اعتماد لازم را برای اینکه در کانون بحث فشرده کنگره بر سر ایران قرار گیرد، کسب کرده است.
کاردین برای جانشینی سناتور باب منندز (دموکرات نیوجرسی) مشخص شده است که دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا است و مسئولیت بررسی دو اقدام جداگانه را بر عهده دارد که ممکن است چارچوب معامله هسته ای اوباما با ایران را به خطر اندازد.
اوباما روز پنج شنبه ضمن شروع یک تلاش تهاجمی برای جلب حمایت کنگره از این چارچوب، آن را به عنوان یک دستاورد تاریخی ستود.
خطر برای کاخ سفید این است که کنگره با لایحه وضع تحریم های جدید علیه ایران جلو خواهد آمد، لایحه ای که ممکن است کار دیپلمات ها را در مسیر نهایی کردن این معامله تا سی ام ژوئن دشوار کند.
منندز در خصوص ایران، یک تندرو شناخته می شد، اما او حاضر بود از لایحه تحریم ها برای اینکه مذاکرات فضای مانور داشته باشند، بگذرد.
کاردین نیز به عنوان فردی که آماده است به کاخ سفید فرصت دهد، شناخته شده است. او از حامیان لایحه تحریم هایی که منندز و مارک کرک آن را نگاشتند، نبوده است.
این دموکرات مریلند علنا از تحریم ها حمایت کرده است اما در عین حال از امضا کنندگان نامه ای است که اوایل امسال نوشته شد و در آن دموکرات های سنا متعهد شدند به دولت برای مذاکره با ایران و دیگر کشورها فرصت دهند.
ناظران خارجی بر این باورند کاردین بیش از منندز تمایل دارد به رئیس جمهور فرصت دهد.
لاری هانر تحلیلگر ارشد سیاسی در موسسه رند می گوید کاردین کمتر از منندز قادر است مخالفت دموکرات ها را با این معامله بسیج کند. هانر همچنین کاردین را به عنوان فردی توصیف کرد که بیش از منندز منتظر نتیجه مذاکرات دولت می شود.
پس از اظهارات روز پنج شنبه دولت، کاردین در موضع خود تغییری نداد اما خواستار آن شد کنگره در روند کار، نقش داشته باشد.
او گفت: «کنگره در این روند جایگاهی دارد و من منتظر بررسی همه جزئیات این توافق هستم که مدت ها انتظار آن می رود و جان کری وزیر خارجه و متحدان ما درباره آن مذاکره کرده اند.»
ورود کاردین به عرصه، یک پیروزی برای کاخ سفید محسوب می شود. منندز که به فساد متهم شده است، از جایگاه خود برای هدایت کردن یک محور منتقد دموکراتیک از عملکرد دولت درباره ایران و کوبا استفاده می کرد. همین امر موجب شد برخی جمهوریخواهان بگویند منندز به علت دیدگاه هایش تنبیه شد.
کاردین 71 ساله یکی از خودی های واشنگتن است که پیش از آن که در انتخابات 2006 وارد سنا شود، به مدت دو دهه در مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت می کرد.
او در عین حال که باور دارد کنگره باید در خصوص معامله ایران حق اظهار نظر داشته باشد، روز پنج شنبه گفت قصد دارد دغدغه های دولت را در این خصوص مد نظر قرار دهد.
کاردین گفت: «بررسی کنگره [خواسته ای] درست است، اما من می خواهم به برخی نگرانی های کاخ سفید نیز توجه داشته باشم، آنها یک سری مسائل موجه دارند.»
تام کولینا مدیر بخش سیاسی صندوق پلاگ شرز گفت گرچه ممکن است برای پیش بینی تاثیر حضور کاردین «خیلی زود باشد»، حضور او ممکن است «توازنی موفق تر» را بین نقش کنگره در خصوص معامله ایران و فرصت دادن به مذاکره کنندگان برای تکمیل معامله، موجب شود. او از یک سو حامی نقش کنگره در این معامله است و از سوی دیگر نمی خواهد بر هم زننده مذاکرات باشد.
او در عین حال از اینکه با کاخ سفید به مخالفت بپردازد، بیم ندارد. وی در نگارش نامه ای که مخالف هر گونه تلاش آمریکا در سازمان ملل برای دور زدن اسرائیل در خصوص راه حل دو کشوری بین اسرائیل و فلسطینیان بود، شرکت داشت.
در آن نامه آمده بود «تعهد بارز ما به اسرائیل فراتر از هر رهبر و دولتی است.»
او در عین حال برخلاف منندز، از تصمیم اوباما برای عادی سازی روابط با کوبا حمایت کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =