۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۴

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:


رئیس جمهور آمریکا گفت تحریم های ایران درحالتی رفع می شود که این کشور به تعهداتش پایبند باشد .


اوباما در مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز گفت : تحریمها تنها باید زمانی برداشته شوند که ایران به تعهداتش پایبند باشد.هنوز جزئیاتی وجود دارد که باید بر روی آنها کار شود اما به نظرم چارچوب کلی از ایران می خواهد  گام هایی را در رابطه با فوردو،سانتریفیوژها و غیره بردارد.در این حالت تحریمهای سازمان ملل به حالت تعلیق در می آیند.

اگر تخلفی مشاهده شود آنگاه این توانایی محفوظ می ماند که این تحریمها بازگردند.

رئیس جمهور آمریکا گفت : آنچه که ما با ورود به این بیانیه صورت می دهیم این است که این پیام شفاف را به ایرانی ها و همه منطقه بدهیم که اگر هر فردی اسرائیل را آشفته کند آمریکا برای دفاع از آن حاضر خواهد شد.

وی افزود:من به آقای نتانیاهو احترام می گذارم و به آنها حق می دهم که باید درباره ایران نگران باشند.اگر در نتیجه اقداماتی که من انجام داده ام امنیت اسرائیل تضعیف شود این به منزله شکستی اساسی برای من و دوران ریاست جمهوری من محسوب خواهد شد.

اوباما گفت:امید من این است که بتوانیم راهی پیدا کنیم که کنگره نظر خود را اعلام کند و به امتیازات سنتی رئیس جمهور دست درازی نکند و این موضوع را تضمین کند که در صورت رسیدن ما به توافقی خود ما بتوانیم به جلو حرکت کنیم و آنرا اجرایی کنیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت:بازرسان این توانایی را خواهند داشت که همه زنجیره اتمی ایران را نظارت کنند و یک کمیته خرید، واردات ایرانی ها درباره اینکه تجهیزات باید برای کاربردهای اتمی صلح آمیز مناسب باشند ، بررسی خواهند کرد.بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به هرجایی می توانند بروند.

همچنین کشمکش داخلی در آمریکا بر سر توافق لوزان ادامه دارد . نمایندگان اکثرا جمهوری خواه سنا و کنگره خواهان بازبینی و اصلاح مفاد توافق هسته ای لوزان شدند. برخی از نمایندگان از ادامه تحریم ها حمایت کرده اند و می خواهند طرح بازبینی را روی میز نمایندگان بگذارند. طرحی که اجرایی شدن آن مانع ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق احتمالی در دهم تیر می شود.

باب کورکر سناتور جمهوری خواه و از مخالفان سرسخت بیانیه اخیر بین ایران و پنج بعلاوه گفت اوباما در هر حال باید کنگره را در خصوص توافق با ایران قانع کند.

وی درباره واکنش اولیه اش بعد از اطلاعاتی که از دولت آمریکا درباره توافق به دست آورده است گفت :در واقع، برای همه دشوار است که با قاطعیت صحبت کند؛ در واقع آنچه که در اینجا گزارش شده است، با آنچه که در ایران صحبت می شود کاملا متفاوت است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    5 2
    رو که نیست ...