نسیم آنلاین نوشت:

وزیر صنعت علت واردات کالاهای مصرفی را اعلام کرد. نعمت‌زاده گفت: اگر افزایش کالاهای مصرفی در بازار مشاهده می‌شود ناشی از واردات غیر رسمی است. رکود ساخت و ساز و ناامنی در عراق علت رشد منفی تولید سیمان در سال گذشته بود.

محمدرضا نعمت زاده در نخستین گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران با اشاره به اینکه در سال 91 رشد منفی8.5 درصدی داشته ایم گفت: در بخش معدن و تجارت به ترتیب رشدهای منفی 2.5 درصد و منفی 8.6 درصد در سال 91 داشتیم که در 9 ماهه سال 93 به ترتیب به مثبت 10.7 درصد و مثبت 3.8 درصد افزایش یافت.

او گفت: سال گذشته 49.8 میلیارد دلار صادرات کالایی غیرنفتی داشتیم در حالی که این میزان در سال پیش از آن 41.8 میلیارد دلار بود.

نعمت زاده گفت: واردات کالایی نیز از 49.7 میلیارد دلار در سال 92 به 52.5 میلیارد دلار در سال 93 رسید که نشان از رشد 5.6 درصدی واردات دارد، اما واقعیت آن است که در واردات کالاهای سرمایه ای 15 درصد رشد داشته ایم که نشان می دهد فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری رو به افزایش است.

او ادامه داد: واردات کالاهای مصرفی در 11 ماه منتهی به بهمن 93 ، بیست و شش درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن کاهش داشته است و اگر افزایش کالاهای مصرفی در بازار مشاهده می شود ناشی از واردات غیر رسمی است که امسال باید روی آن کار کنیم و البته در این باره اقدام خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیشترین رشد تولید در صنایع خودرویی با 54 درصد بوده است و پس از آن پتروشیمی 16 درصد، یخچال و فریزر با 35 درصد، انواع تلویزیون 20 درصد، انواع دارو 9 درصد، محصولات فولادی هفت درصد، کاشی و سرامیک 24 درصد، ظروف چینی شش درصد و انواع روغن های موتور 23 درصد رشد را در تولید داشتند.

نعمت زاده گفت: البته سال گذشته در تولید سیمان 3.6 درصد رشد منفی داشتیم که علت آن رکود ساخت و ساز در داخل و کاهش صادرات به علت نا امنی در عراق است، همچنین تولید آلومینیم نیز سال گذشته منفی 4.3 درصد رشد داشت که علت آن محدودیت های تأمین برق در کشور بود.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =