مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه سه شنبه اول اردیبهشت 1394:

 

رونمایی از اچ تی سی وان M9 در تهران توسط نایب رئیس ارشد اجرایی اچ‌تی‌سی

 

اچ‌تی‌سی گوشی HTC One M9 را رسما در بازار ایران عرضه کرد و این در حالی است که چند هفته ای از عرضه غیر رسمی این گوشی در بازار ایران می گذرد.
نیکیتاس گلیکاس، نایب رئیس ارشد اجرایی اچ‌تی‌سی در خاورمیانه و آفریقا در مراسم رونمایی رسمی گفت:« جدیدترین تلفن هوشمند ما، با ارائه دستگاه تلفنی که هوشمندانه با شما سازگار است و خلق تجربه ای بی‌نظیر تر از همیشه، یک بار دیگر از مرزهای نوآوری و طراحی فراتر رفته است.» او در ادامه گفت:« ما در اچ‌تی‌سی همه تلاش خود را به ایجاد برندی در زمینه نوآوری، دانش کاربری و ارزشمندی معطوف کرده‌ایم. ما میخواهیم که محصول ما بخشی از وجود کاربران ما و جزو جدا نشدنی زندگی آنها باشد. M9 به معنای واقعی تلفن هوشمند انتخاب کسانی است که شیفته فناوری و علاقه‌مندان سبک زندگی نوین اند.»
به گفته نیراج ست، مدیر بازاریابی اچ‌تی‌سی درخاورمیانه و آفریقا:« HTC One M9 به دلیل جذابیت، سازگاری هوشمند و قابلیت شخصی سازی بالایی که دارد، بعد دیگری از شماست. ما اعتقاد داریم که ایرانی ها از مزایای متنوعی که این گوشی با تجربه کاربری غنی و ویژگی هایی که به سبک زندگی آنها می‌آورد لذت خواهند برد.»


ساماندهی سیمکارت های بی هویت کند شد

در حالی که قرار است برای ساماندهی وضعیت بازار سیم‌کارت‌های بی‌هویت، اطلاعات ارسالی مالکان سیم‌کارت جهت تطبیق، با سامانه ثبت احوال چک شود اما این سامانه اکنون روی اپراتورها بسته است.
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته اعلام شد که مطابقت کد ملی مالکان سیم‌کارت با اطلاعات ارسالی آنها به اپراتورها آغاز شده و کسانی که اطلاعات اشتباه برای اپراتورهای موبایل ارسال کرده باشند، سیم‌کارتشان قطع می‌شود.
با اجرای این رویه در واقع مرحله دوم احراز هویت صورت گرفت؛ مرحله اول شامل دریافت اطلاعات هویتی و کد ملی مشترکان موبایل از طریق پیامک بود که تا هشتم فروردین ماه به پایان رسید و مرحله دوم نیز تطابق اطلاعات شد.
این کار در راستای ساماندهی وضعیت آشفته بازار سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان صورت گرفت تا شاید از این طریق شاهد مزاحمت‌ها، جرم و جنایات کمتری باشیم زیرا تا پیش از این افراد بسیاری بوده که سیم‌کارت خریداری کرده و بدون روال قانونی نقل و انتقال، سیم‌کارت خود را در اختیار فرد دیگری قرار داده بودند.
همین موجب فراهم شدن زمینه‌ای برای سوء استفاده کنندگان از سیم‌کارت‌هایی شده بود که به نام خودشان نبود.

 

 

ایجاد انحصار جدید برای رایتل

چند ماهی از ارائه آمار عجیب و خیره کننده " رشد 800 درصدی مشترکان رایتل ظرف یک سال " بیشتر نمی‌گذرد که ظاهرا قرار است با اقدامی شاید مبتکرانه از سوی این شرکت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، این آمار رشدی خیره‌کننده‌تر داشته باشد.
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، در حالی سه ماهه سوم سال گذشته به انتها رسید که مدیر عامل رایتل طی سخنانی رسمی از افزایش مشترکان این شرکت به 2 میلیون و 700 هزار خبر داد در حالیکه پیش از آن و ظرف سه سال فعالیت تنها توانسته بود 300 هزار مشترک جذب کند.
با وجود اینکه تاکنون زمان لازم‌الاجرا شدن پروانه این اپراتور مشخص و چیزی درباره آن مطرح نشده است، فرض را بر این می‌گذاریم که فعالیت تجاری آن از سال 90 شروع شده است؛ بنابراین رایتل ظرف یک سال به بیش از 2 میلیون و 700 هزار مشترک رسیده که طبق اظهارات مدیرش حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اپراتور سوم بسیار مؤثر بوده است.
در ارتباط با مشترکان فعال اپراتور ارغوانی که تا پایان سال 92 حدودا یک میلیون و 100 هزار بود نیز در آذر 93 گفته شد که به 2.7 میلیون رسیده است.
چنین رویه‌ای حاکی از رشد 145 درصدی در جذب مشترکان جدید طی هشت ماه است و علاوه بر آن، رایتل ظرف سه سال اول فعالیت خود 300 هزار مشترک فعال داشته و از این جهت تصور رشد 800 درصدی ظرف یک سال (از شهریور 92) آمار قابل توجهی به نظر می‌رسد.
گذشته از چنین رشدی در اپراتور 100 درصد دولتی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی، رایتل همچنان به سوددهی نرسیده است و جرایم میلیاردی نیز برای آن به دلیل تأخیر در راه‌اندازی شبکه و میزان پوشش‌دهی توسط وزارت ارتباطات بریده شده است.
نجات امینی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی نیز پیش از این پروژه رایتل را جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرده و گفته بود که هزار تا هزار و 500 میلیارد تومان سالانه در این پروژه از منابع داخلی سازمان تأمین اجتماعی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

 

 

تخریب اشعار سعدی در شبکه های اجتماعی

ادبیات پارسی برای خودش شیرازی است که همه چیز در آن گل و بلبل است و انگار شاعران نشسته اند و قند واژگان را برای صادرات سخن بسته بندی می کنند
شبکه های اجتماعی، اما شهری است که گاهی گل و بلبل های آن، قدردان این قندشکنی نیستند به گونه ای که گاهی شعرهای سعدی را به اسم حافظ برای هم اشتراک می گذارند.
سعدی خودش گفته است که 'یا چشم نمی بیند یا راه نمی داند، هر کو به وجود خود دارد ز تو پروایی' و چقدر دلگیرانه است که حتی شعر سعدی در این شبکه ها تنها به یادآوری چند غزل از کتاب های درسی خلاصه می شود.
یعنی برای آنها، شعر سعدی اینقدر ممتنع است؟ که یکی روی این شبکه های اجتماعی پیام می گذارد و استمداد می طلبد که کسی شعر سعدی کتاب دوره دبیرستان را برایش ترجمه کند تا فردا پسرش در مدرسه آن را به معلمش تحویل دهد.
یعنی شعر سعدی این قدر سخت و ممتنع است که دانش آموز باید آن را به پارسی ترجمه کند و چون منبعی برای ترجمه فوری ندارد، سراغ اینترنت و شبکه های اجتماعی بیاید.
در همین چت بازار هم که عده ای دنبال ترجمه شعر سلیس سعدی هستند، یکی پای سعدی را برای رو کم کردن دیگران وسط می کشد که 'کس در نیامده است بدین خوبی، از دری دیگر نیاورد چو تو فرزند مادری ' و بعد هم دور همی می گویند و می خندند.
در این شبکه ها، یکی سعدی را با فردوسی اشتباه می گیرد، یکی سعدی را سفرنامه نویس می داند و بعد متنی را از شهر خود به اسم سعدی به اشتراک می گذارد که در این سفرنامه، جدیدترین داده های نقشه کشی وجود دارد و دیگری نیز شعر سعدی را روی شبکه اجتماعی می گذارد و تاکید دارد که ای شعر حافظ هزاران 'لایک' دارد.
سعدی اما، یکی از شاخصه های ادبیات پارسی است که در جهان شناخته شده و حتی برای او در تقویم جهانی نیز روزی را اختصاص داده اند.

 

نارضایتی گسترده از اینترنت مخابرات

معاون تجاری مخابرات استان تهران از رضایت حدود 75 درصدی کاربران از ADSL مخابرات خبر داد اما بیش از این رقم نارضایتی از اینترنت مخابرات وجود دارد.{کامنت های خبر}

محمدرضا بیدخام گفت: اکنون صف انتظار ما در مرکز پشتیبانی 2020 به کمتر از سه دقیقه رسیده و امیدواریم در سال 1394 بتوانیم این رقم را بار دیگر کاهش دهیم.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره کیفیت اینترنت مخابرات و صحبتهای برخی مسوولان مخابراتی مبنی بر اینکه مردم به دلیل نارضایتی به پس دادن اینترنت مخابرات اقدام می کنند، عنوان کرد: رقمی که اکنون در ارتباط با تخلیه لینک‌های اینترنت مخابرات وجود دارد رقمی است که مطابق با عرف حوزه است و این رقم در شرکتهای PAP نیز تفاوت چندانی ندارد.
وی ادامه داد:‌ تقریبا حدود 50 درصد سهم بازار از پورت‌های ADSL دایر شده مربوط به مخابرات استان تهران است و درصد تخلیه ما در بازار عددی بین 20 تا 30 درصد محسوب می شود که این رقم با شرکتهای PAP برابری دارد و عدد نرمالی محسوب می شود و اصلا این گونه نیست که بخواهیم بگوییم این عدد غیر قابل قبول است.
معاون مخابرات استان تهران در ادامه افزود: در میان مشترکان ما نیز عده بسیاری از کیفیت سرویس دریافتی رضایت دارند چراکه اگر غیر از این بود سرویس خود را پس می دادند. البته با این وجود همواره عده‌ای ناراضی هستند و همیشه درصدی نارضایتی وجود دارد که این امری طبیعی است.

 


بی علاقگی ایرانیها به تبلت

یک فعال بازار IT با پیش‌بینی جهت‌گیری نیازهای جدید در بازار IT، گفت: بنابر شواهد امسال تقاضای خرید در بازار IT به سمت نوت‌بوک و PC متمایل خواهد شد و تقاضا برای خرید تبلت کاهش می‌یابد. بازار گوشی‌های هوشمند نیز داغ خواهد بود.
حمیدرضا فراهانی در پاسخ به فارس، درباره پیش‌بینی جهت‌گیری تقاضاها در بازار IT در سال جاری گفت: کاهش تقاضا برای خرید تبلت در بازار ایران انتظار می رود؛ زیرا در سال‌‌های گذشته شاهد شیب تند افزایش تقاضا برای تبلت و توقف یکباره تقاضای خرید تبلت بودیم.
این فعال بازار IT تصریح کرد: احتمالا تصور کاربران از کاربرد تبلت تغییر کرده است، در دوره‌ای مشتری تبلت را به عنوان وسیله‌ای چندکاره، جایگزین نوت‌بوک یا موبایل انتخاب می‌کرد که با گذشت زمان مشخص شد تبلت نمی تواند جایگزین دیگر ابزارها باشد؛ برای مثال اغلب تبلت به عنوان وسیله بازی فرزندان و ابزار استفاده از اینترنت در سفر پرکاربرد است.
وی ادامه داد: علاوه بر این به نظر می‌رسد طبق روال سال گذشته بازار اسمارت‌فون‌ها در سال جاری نیز قوی باشد، هم‌اکنون مانند اوایل ورود موبایل به ایران، اسمارت‌فون‌ها (گوشی‌های هوشمند) نیز در حال فراگیری هستند و با توجه به رنج قیمتی 300 هزار تومانی تا 3 میلیون تومانی این کالا تقریباً کاربران هر یک سال و نیم گوشی خود را تعویض می‌کنند بنابراین اکنون در بازار ایران تب تعویض گوشی در حوزه اسمارت فون بالاست.
فراهانی تصریح کرد: از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای خرید نوت بوک و PC افزایش پیدا می‌کند؛ البته معمولاً مشتری نوت‌بوک و PC خود را هر چند سال یکبار تعویض می‌کند.

 


جهانگرد: به واعظی فرصت پاسخ ندادند

معاون وزیر ارتباطات گفت: وزیر توضیحی درباره سوال نمایندگان در مجلس داد اما پرزنتی که بعد از پاسخ وزیر در مجلس ارائه شد در فضای دیگری بود و به وزیر هم وقت صحبت داده نشد.
به گزارش فارس، نصر الله جهانگرد درباره موضوع کارت زرد گرفتن وزیر ارتباطات از مجلس به دلیل توسعه صرف پهنای باند و تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات، گفت: شبکه در کشور موجود است و همین الان پرداخت بانکی یا ثبت‌نامی که صورت می‌گیرد نشان‌دهنده این است که از شبکه استفاده می‌کنید اما مسئله این است که در این شبکه با ارتقا ظرفیت‌ها، خدمات باند پهن قرار دهیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه با خدمات باند پهن خدماتی نظیر دولت الکترونیک، آموزش و بهداشت نیز قابل ارائه است، گفت: آقای وزیر توضیحی در ارتباط با سوال نمایندگان در مجلس دادند اما سوال دوستان در مجلس با آنچه ارائه دادند متفاوت بود. نمایندگان در ابتدا گفتند چرا پیوست فرهنگی ندادید که گفتیم در جریان اجراست، اما در ارتباط با موضوعات پهنای باند و شبکه داخلی که مورد نظر نمایندگان بود، پیشرفت کار وجود دارد و به زودی هم اعلام می‌شود.
جهانگرد با بیان اینکه برنامه توسعه‌ای تعطیل نمی‌شود، گفت: اصل شبکه برقرار و ارتقا و تعریف آن مطرح است زیرا در شبکه‌ای زندگی می‌کنیم که برای سرویس‌دهی باید ارتقا یابد. توسعه شبکه مانند قطار در حال حرکت است و افزایش شبکه جزو بحث‌های جدید ماست.
وی با تأکید بر اینکه وزیر ارتباطات اولین وزیری است که بخاطر کار انجام شده کارت زرد گرفته است، گفت: پرزنتی که بعد از پاسخ وزیر در مجلس ارائه شد در فضای دیگری بود و به وزیر هم وقت صحبت داده نشد.

 

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =