استاد بهاء الدین خرمشاهی امروز در گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره شرائط دشوار انتشار دائره المعارف تشیع با چشمانی اشک بار در حالی که بسیار متاثر بود، گفت: " خون دلی که در این سال ها برای انتشار این 15 جلد خورده ایم، گفتنی نیست."

این استاد برجسته با اشاره به مقام علمی و اجتماعی مرحومه "فهیمه محبی"  و نقش وی در دائره المعارف تشیع،افزود:" یکی ازآقایان که نامش را نمی برم گفته است دائره المعارف تشیع، جوک است. پس ما 15، 16 جلد جوکنامه منتشرکرده ایم. من دلیلش را میدانم. به خودم هم صریحا گفته اند. به مرحومه محبی هم می گفتند اگر آقای دکتر صدر حاج سیدجوادی در این دائره المعارف نبود، ما از این مجموعه حمایت  جدی می کردیم."

استاد خرمشاهی ادامه داد:" من از سایت شما که در این شرائط، فکر می کنم جسارت بیشتری دارد، می خواهم که از خون دل های مرحومه خانم محبی بنویسید که ایشان با هزینه خودش و با گذشتن از مال و زندگی خودش با هزار طعنه  و دشنامهیی که می شنید، هزینه های دائره المعرف تشیع را تا امروز پرداخت کرده است."

وی افزود:" دکتر احسان یارشاطر در اروپا، با دیدن این دائره المعارف گفته بود، فکر کنم تمام امکانات جمهوری اسلامی برای انتشار این اثر به کار گرفته شده است. بنده پیغام فرستادم بله، تمام امکانات را به کار گرفته اند البته برای منتشر نشدن این دائره المعارف."   

وی با انتقاد شدید از وضعیت فرهنگی و به حاشیه رفتن نخبگان افزود:" برای حذف چهره ها واژه جدیدی مطرح می کنند و می گویند فلانی پوششی عمل می کند.  یعنی زیر پوشش کتاب و درس و تحقیق، پوششی کار می کند. با این شیوه ها، هیچ نخبه ای برای کشور باقی نمی ماند."

وی آخرین شعر خود را که در وصف مرحوم فهیمه محبی سروده است، برای نخستین بار در وبلاگ مهمان خود قرار داده است.  برای مطالعه شعر جدید استاد خرمشاهی در سوگ مرحومه "فهیمه محبی" در وبلاگ مهمان اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =