۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹

با توجه به خشک شدن گاوخونی و شیوع ریزگردهای این تالاب تا عمق شهرها مسئولان در پی راهی برای مرطوب نگه داشتن کف این تالاب هستند که یکی از این راه ها استفاده از پساب تصفیه شده است؛ پسابی که جایگزین پساب آلوده کارخانه جات که در طول سالهای گذشته نقش عمده ای در تولید ریزگردهای بیماری زا داشت را خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، با توجه به نقش تالابها در تعدیل دما، تهویه آب و هوا، تصفیه پسابهای فاضلابی که به شکل طبیعی به سوی این تالاب‌ها سرازیرمی شود و موارد دیگر این حوضچه های طبیعی نقش زیست محیطی مهمی در شهرها دارند.

در طول سالهای گذشته به دلیل خشک شدن تالاب گاو خونی تنها پسابهای کارخانه جات وارد بخشی از این تالاب شده و بخش اصلی تالاب نیز به شکل بیابان درآمد.

با توجه به اینکه کارکرد اصلی تالاب در تصفیه فاضلاب ها تا زمانی است که به آب به سمت تالاب شکل طبیعی جریان داشته باشد به دلیل عدم جریان آب در تالاب در طول این مدت این پساب‌ها تصفیه نشده و موجب شد که علاوه بر ایجاد گرد و خاک شدید در زمان وزیدن بادهای موسمی ریزگردهای بیماری زا به شهرهای اطراف به ویژه ورزنه نفوذ و سرطان در این پخش افزایش پیدا کند.

به تازگی مدیرکل محیط زیست اصفهان به رسانه ها در ارتباط با استفاده از پساب پساب تولیدی از تصفیه‌خانه اصفهان و شهرک‌های اقماری اصفهان برای احیای رودخانه، تالاب گاوخونی و جلوگیری از بیابان‌زایی خبر داد.

این پساب با توجه به اینکه تصفیه می شود مشکل پساب‌های فاضلابی و پسابهای تولیدی در کارخانه جات را ندارد.

حمیدرضا ظهرابی گفت: اولویت سال جاری محیط زیست استان اصفهان بی‌شک بحث مقابله با ریزگردها است و برای این کار تمام دستگاه‌های مرتبط مسئولیت دارند.

در سال جاری موضوع مهم ریزگردها و ذرات معلق در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است و بیابان‌زدایی نیز در کنار ریزگردها و در راستای آن دنبال می‌شود، اداره كل محیط زیست برای حل این موضوع با همکاری دانشگاه‌های استان به جمع بندی‌هایی رسیده‌ است و در یک برنامه تدوین شده برای کاهش غبار محلی اقدام خواهد شد.

وی منشأ ذرات معلق اصفهان را طبیعی و غیرطبیعی دانست و ادامه داد: صنایع مستقر در شرق اصفهان از جمله کارخانه‌های گچ و سیمان، کوره‌های آجرپزی و... منابع تولید گرد و غبار هستند و در کنار آن‌ها صنایع ذوب فلزات، حمل و نقل و ترافیک و ساخت و سازها از عوامل موثر بر افزایش گرد و غبار بر فراز اصفهان است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان به استفاده از پساب برای احیای زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: خروج چهار مترمکعب پساب تولیدی از تصفیه‌خانه اصفهان و شهرک‌های اقماری اصفهان یک منبع قابل توجه برای احیای رودخانه، تالاب گاوخونی و جلوگیری از بیابان‌زایی است و در حال حاضر برای مدیریت و تعیین اولویت پساب‌ها برنامه‌ریزی در حال انجام است.

ظهرابی اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای در برنامه‌های آتی استفاده از پساب تاکید دارند و باید این پساب در راه بیابان‌زدایی و احیای گاوخونی استفاده شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =