نماینده مردم آستانه اشرفیه وضعیت آلودگی دریای خزر را بحرانی خواند و گفت؛ متاسفانه گیلان تبدیل به مکان زباله‌های مسافران شده این درحالی است که هیچ اقدام عملی برای رفع آن صورت نمی‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وضعیت آلودگی دریای خزر را بحرانی خواند و گفت: متاسفانه گیلان تبدیل به مکان زباله‌های مسافران شده این درحالی است که هیچ اقدام عملی برای رفع آن صورت نمی‌گیرد.

محمدحسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، ضمن هشدار نسبت به بحرانی شدن وضعیت آلودگی دریای خزر، افزود:‌ امروزه معضل فاضلاب از جمله مواردی است که شمال کشور با آن روبرو است؛ متاسفانه قدمت بالای سیستم فاضلاب شهرهای شمالی از جمله گیلان، منجر شده که فاضلاب‌های شهری به رودخانه‌های داخل و اطراف شهر سرازیر شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ از سویی دیگر گاهی این فاضلاب‌ها به مزارع کشور منتهی شده و از طریق رودخانه‌ها وارد دریای خزر می‌شود که این معضلات یکی از عوامل اصلی آلودگی دریای خزر به شمار می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از سرازیر شدن زباله‌ها به دریای خزر، تصریح کرد:‌ متاسفانه این عامل نیز به بحرانی شدن آلودگی دریای خزر افزوده است؛ متاسفانه گیلان تبدیل به مکان زباله‌های مسافران شده است با توجه به اینکه در 10 ماهه امسال حدود 26 هزار مسافر در گیلان اسکان داده شده است لذا میزان زباله‌ها نیز به همین نسبت وارد محیط زیست می‌شود.

قربانی با تاکید بر اینکه نبود برنامه‌ای جامع و منابع مالی برای مدیریت فاضلاب در شمال کشور این بحران زیستی را برای دریای خزر رقم زده است، تصریح کرد: طی سال‌های 88 و 89 قرار بود از منابع بانک جهانی برای بحث ساماندهی فاضلاب 5 شهر شمالی کشور مانند آستانه اشرفیه، لاهیجان، صومعه‌سرا، رودسرو رشت استفاده شود که متاسفانه اعتبارات ناچیزی تخصیص داده شد.

وی یادآور شد:‌ بعد از ناکامی در بهره‌گیری از منابع بانک جهانی، مجلس تصویب کرد که از ظرفیت بانک توسعه اسلامی استفاده شود تا بتوان بخشی از مشکلات را رفع کرد؛ حال اگر در این زمینه دولت نتواند از امتیاز مجلس استفاده و آن را مدیریت کند به زودی شاهد فاجعه زیست محیطی از نظر ورود فاضلاب‌ها به رودخانه‌های استان و مزارع خواهیم بود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم با بیان اینکه محیط زیست نیز برای جلوگیری از بحران زیست محیطی شمال کشور برنامه جامعی ندارد، تصریح کرد:‌ متاسفانه سازمان محیط زیست هیچ برنامه‌ای نیز برای توسعه گیلان ندارد درحالی که در همه جای دنیا محیط زیست ریل توسعه است اما شاهد هستیم که این استان از صنعت محروم است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بانک توسعه اسلامی می‌تواند درمسیر ساماندهی فاضلاب 5 شهر مذکور جذب شود و از سویی دیگر همه باید به بحث مدیریت زباله‌ها توجه کنند و با فرهنگسازی، تفکیک زباله از مبدا و زباله‌سوزی اقدامات قابل تاملی صورت گیرد.

همچنین رئیس مجمع نمایندگان گیلان از دیدار مسئولان ارشد استان به منظور برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی گیلان با مقام معظم رهبری خبر داد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامين IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    باور كردنش مشكله ولي بالاي 80 يا 90 درصد مردم ايران هنوز نميدونن نبايد توي شهر يا طبيعت زباله هاشون رو رها كنن بارها ديدم پير جوان زن مرد تحصيلكرده بيسواد از همه مدلش ديدم خيلي راحت هر زباله اي رو هر جا عشقش بكه ميرزه رفتيم شمال كنار درياي خزر به مساحت چند صد متر روي اب زباله جمع شده بود رفتيم جنگل باز بهمين شكل بدبختيش اينه كه ديگه نميشه به ادم 50 يا 60 ساله ياد بدي اون هم همين كار زشتش رو به بچه اش منتقل ميكنه .نميدونم همه زندگيمون شده حسرت