استمرار افت قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی همه را چشم ترس کرده است. به همین خاطر هم هر خبر و تحلیلی که حتی بوی ثبات قیمت ها را بدهد، مایه خوشحالی تجار سنگ آهن خصوصا معدن کاران ایرانی می شود.

مریم یعقوبی

بر خلاف کاهش اخیر رشد اقتصادی چین تقاضای چین برای سنگ‌آهن تقریبا ثابت بوده و به نظر می رسد همینطور باقی می‌ماند. آنچیزی که ثابت نبوده طرف عرضه بوده است مقادیر انبوهی سنگ‌آهن در بازار عرضه شده است همچنین صحبت از ادامه این روند مخصوصا از طرف استرالیا برای چند سال آینده می‌شود.

قیمت سنگ‌آهن به کمتر از 50 دلار در هر تن رسیده است که کمتر از نصف قیمت سال گذشته میلادی است علاوه بر این انتظار ادامه روند کاهش قیمت نیز می‌رود. در این میان اما دلیل همه این‌ نوسانات نمی‌تواند مربوط به کاهش رشد اقتصادی چین باشد. بر خلاف کاهش اخیر رشد اقتصادی چین تقاضای چین برای سنگ‌آهن تقریبا ثابت بوده و به نظر می رسد همینطور باقی می‌ماند. آنچیزی که ثابت نبوده طرف عرضه بوده است مقادیر انبوهی سنگ‌آهن  در بازار عرضه شده است همچنین صحبت از ادامه این روند مخصوصا از طرف استرالیا برای چند سال آینده می‌شود.

عرضه انبوه برخی تولیدان گران در چین و جاهای دیگر از بازار خارج می‌کند اما روند شدید سقوط منجر شده است تا به جز کمپانی‌های بزرگ مانند فورتسکیو، ریوتیتو و بی‌اچی پی بقیه تولید‌کنندگان نتوانند به نقطه سربه‌سری هزینه‌های خود برسند.

در همین حال اما بر اساس آخرین گزارش انجمن آهن و فولاد چین به علت افزایش تولید، کمپانی‌های بزرگ، اضافه عرضه در بازار سنگ‌آهن تا سال 2019 ادامه خواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ، تولید و روانه شدن سنگ‌آهن ارزان قیمت منجر به کاهش تولید سنگ‌آهن در دیگر نقاط جهان از جمله چین شده و رشد تقاضا برای سنگ‌آهن در سال جاری ثابت باقی خواهد ماند. قیمت سنگ‌آهن در 12 ماه اخیر رقمی درحدود 39 درصد کاهش داشته است.  

اما همه ماجرا این نیست؛ در بیست و یکمین سمپوزیوم بین المللی سنگ آهن که هفته گذشته در وین  اتریش برگزار شد، موضوعات مهم دیگری مورد بررسی قرار گرفت که تا حدود زیادی جهتگیری های آینده بازار بین المللی سنگ آهن را آشکار می کند.

کیوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین االملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درباره موضوعات مطرح شده در این سمینار به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« بيشتر كارشناسان معتقدند كه قيمت سنگ آهن ديگر مشابه ٢ ماه پيش كه به ٤٦ دلار رسيد، افت نخواهد كرد و خود بازيگران  اصلي بازار از استراليا و برزيل ديگر اجازه اين كار را نخواهند داد.

میان متخصصان و تحليل گران بازار از چين، سنگاپور، انگليس، برزيل، استراليا و ... اختلاف نظر وجود داشت؛ حدود نیمی از این کارشناسان  معتقد بودند قيمت سنگ آهن تا پايان سال ٢٠١٥ بين ٥٥ تا ٦٠ دلار بازي خواهد كرد و مابقي بر این باور بودند که بازه تغییر قیمت نهایتا بين ٦٠ تا ٦٥ دلار خواهد بود. اگر هر کدام از این پیش بینی ها هم درست باشد خبر خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ایران اين است كه ديگر بازار سنگ آهن روزهاي سخت فروردين ٩٤ را تجربه نخواهد کرد».

وی ادامه داد:« بر اساس اعلام انجمن آهن و فولاد چين مقدار مصرف فولاد چين در سال ٢٠١٥ میلادی به علت ركود پروژه هاي ساختمان سازي و زير بنايي، ٦ درصد كاهش مي يابد كه به همان نسبت مصرف سنگ آهن و توليد فولاد چين كاهش خواهد يافت. اين روند حداقل تا سال ٢٠٢٠ میلادی ادامه خواهد يافت».

وی افزود:« این روند در حالی ادامه می یاید که كاهش قيمت سنگ آهن بيشترين فشار را به چين آورده است چون به واحد پول چين قيمت سنگ آهن ٣٥ درصد كاهش يافته در صورتي كه به دلار استراليا فقط ٢٢ درصد افت قيمت و به واحد پول برزيل فقط ١١ درصد كاهش قيمت سنگ آهن رخ داده است».

جعفری طهرانی با اشاره به ظرفیت تولید فولاد در هندوستان گفت: «  هندوستان در سال گذشته میلادی حدود  ٨٤ ميليون تن فولاد توليد كرده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قصد دارد تا افق ٢٠٢٥ ميلادي (١٤٠٤ شمسي)، تولید خود را به ٣٠٠ ميليون تن فولاد افزایش دهد».

وی گفت:« ظرفيت توليد گندله هندوستان كه در سال ٢٠١٠ فقط ٢٠ ميليون تن بود ظرف تنها يك سال يعني در سال ٢٠١١ به ٣٠ ميليون تن افزايش و در سال جاري، مرز ٩٠ ميليون تن را پشت سر خواهد گذاشت. مقايسه اين اعداد با ظرفيت توليد گندوله ايران كه در سال گذشته ١٣٩٣ (٢٠١٤) فقط ٢١ ميليون تن بوده است، گوياي كمبود فاحش توليد گندوله در ايران است».

به گفته مدیر امور بین االملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران،  هندوستان با ١٧٠ ميليون تن سنگ آهن توليدي و وارداتي برنامه توليد ٦٥ ميليون تن سنگ آهن سينتر و ٣٦ ميليون تن سنگ آهن لامپ و ٩٠ ميليون تن گندوله و ٤٥ ميليون تن آهن اسفنجي (DRI) در حال حاضر یکی از مشتریان اصلی در بازار جاهنی است. نکته مهم این است که با وجود ظرفيت بالاي توليد گندوله در هندوستان به علت كمبود مواد اوليه، اكثر كارخانجات گندوله سازي هندوستان با ٥٠ درصد ظرفيت كار مي كنند يعني فقط ٤٥ ميليون تن در سال».

وی ادامه داد:« در طول چند سال اخير به علت محدوديت فعاليت هاي معدنكاري در معادن سنگ آهن هندوستان و بويژه وضع عوارض صادراتي، توليد سنگ آهن از ٢٠٤ ميليون تن در سال ٢٠١١-٢٠١٢ (١٣٩٠ شمسي) به ١٢٣ ميليون تن در سال ٢٠١٣-٢٠١٤ (١٣٩٣ شمسي) كاهش يافته است. از این رو هندوستان براي توليد ٣٠٠ ميليون تن فولاد در افق ٢٠٢٥ (١٤٠٤ شمسي)، نياز به حداقل٥٠٠ ميليون تن سنگ آهن دارد».

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =