۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳
«مهرآباد» در تهران ماندنی شد

ایسنا نوشت:

اینکه در مرکز شهری به بزرگی تهران، فرودگاهی به گستردگی، مهرآباد وجود دارد تقصیر هیچ کس نیست إلا افزایش بی رویه جمعیت و ساخت سکونتگاه‌ها بدون ضابطه! هر ازگاهی از گوشه و کنار مطالبی درباره مشکلات وجود فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهر تهران می‌شنیدیم؛ اما سرانجام سقوط آنتونوف 140 در حوالی فرودگاه مهرآباد، بحث‌های مربوط به مکان استقرار این فرودگاه را به صحن شورای شهرتهران کشاند.

در دوران مدیریت احمد مسجدجامعی بر شورای شهر تهران نیز اظهار نظرهایی درباره ضرورت جابجایی فرودگاه مهرآباد به میان آمد، اما سرانجام قالیباف در مردادماه سال 93 از آسیب‌های این فرودگاه می‌گوید و برعزم جدی مدیریت شهری تهران برای جابجایی این فرودگاه تأکید می‌کند و با اشاره به بین بخشی بودن طرح انتقال فرودگاه و توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، اعلام کرد: در صورت آمادگی و همکاری دولت، از همین فردا آماده به شروع کار هستیم.

اما از مسئولان شهری اصرار و از مدیران هواپیمایی انکار! بگونه ای که علیرضا جهانگیریان - معاون وزیر راه و شهرسازی - در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر از پروژه ساخت مترو فرودگاه مهرآباد با بیان این‌که کارکرد فرودگاه مهرآباد برای پوشش پروازهای داخلی باقی می ماند، گفت: ممکن است برخی پروازهای طولانی که بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.

رایزنی ادامه داشت تا اینکه رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از منتفی شدن طرح انتقال فرودگاه مهرآباد خبرداد و گفت: شرط و شروط‌هایی را به جای انتقال در نظر گرفته‌اند که یکی از آنها تغییر مسیر پرواز هواپیماها است تا این پرندگان ماشینی، در کمترین زمان ممکن از فراز ساختمان‌های تهران عبور کنند.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ، درخصوص آخرین وضعیت طرح انتقال فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه این طرح منتفی شده است، گفت: در مورد وضعیت فرودگاه مهرآباد جلسات مفصلی با شهرداری منطقه دو، مدیر فرودگاه مهرآباد و مدیرکل اداره فرودگاه‌های وزارت راه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرداری دو مطالعه مستقل از یکدیگر درخصوص ساماندهی فرودگاه مهرآباد انجام داده‌ است، ادامه داد: در گزارش تهیه شده از وزارت راه، به نقش مدیریتی این انتقال توجه شده و در گزارش معاونت شهرسازی شهرداری تهران نیز نیازهای شهری، آلودگی، مشکلات زیست‌محیطی و... فرودگاه مورد توجه قرار گرفته است.

شاکری با بیان اینکه انتقال فرودگاه مهرآباد به دلیل نیازهای موجود منتفی شده است، گفت: سعی بر این است که با کاهش پروازهای سالانه فرودگاه مهرآباد، این فرودگاه را در حد یک فرودگاه محلی و شهری نگه داشت.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه فرودگاه مهرآباد ظرفیت جابه‌جایی 14 میلیون مسافر در سال را دارد، افزود: قطعاً با راه‌اندازی ترمینال 2 فرودگاه امام خمینی(ره) از بار فرودگاه مهرآباد کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه اتمام ساخت ترمینال 2 فروگاه مهرآباد در هاله‌ای از ابهام است، گفت: اخیراً وزارت راه اقداماتی را در راستای تزریق بودجه انجام داده است و امیدواریم با ورود بخش خصوصی ساخت ترمینال 2 فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شود و با بهره‌برداری از فاز2 فرودگاه امام خمینی ظرفیت این فرودگاه به 20 میلیون می‌رسد و می‌توانیم با انتقال بخشی از سفرهای فرودگاه مهرآباد، حجم سفر این فرودگاه را کاهش دهیم.

وی همچنین توسعه پارکینگ و امکانات خدماتی مسافران را یکی دیگر از اقدامات در راستای ساماندهی فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و تصریح کرد: قطع پروازهای شبانه از ساعت 24 تا 5 بامداد یکی از دستاوردهای سامان‌دهی این فرودگاه بوده است، به گونه‌ای که بجز هواپیماهایی که مقصدشان تهران است و با تاخیر در هنگام شب پرواز می‌کنند مابقی هواپیماها امکان پرواز در این ساعات بر فراز تهران را ندارند.

وی با بیان اینکه درصدد آن هستیم که پروازهای پهن‌پیکر و طولانی‌مدت را از فرودگاه مهرآباد به امام خمینی (ره) منتقل کنیم، گفت: قرار است مطالعه‌ای صورت گیرد تا در صورت امکان کوتاه‌ترین مسیر برای هواپیماها در نظر گرفته شود تا هواپیماها در کمترین زمان از روی تهران عبور کنند.

وی همچنین عدم انجام آزمایشات هواپیماهای نظامی بر فراز تهران را یکی دیگر از طرح‌های ساماندهی فرودگاه مهرآباد عنوان کرد و افزود: پیشنهاد شده است که شهرداری نسبت به تهاتر زمین های بخش نظامی فرودگاه اقدام کنند تا علاوه بر خرید زمین‌های اطراف فرودگاه، از این زمین‌ها به عنوان مکانی برای ارائه خدمات استفاده شود و همچنین به توسعه ترمینال 2 فرودگاه مهرآباد اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه امکان انتقال فیزیکی فرودگاه مهرآباد امکان‌پذیر نیست، گفت: فرودگاه مهرآباد به دلیل قرار گرفتن در پایتخت کشورمان و نزدیکی به مراکز سیاسی، اقتصادی و... همواره مورد توجه بوده است و امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد اما در نظر داریم تا با کاهش تعداد مسافران این فرودگاه تا سقف ده میلیون نفر نسبت به ساماندهی این فرودگاه اقدام کنیم.

شاکری همچنین در پایان خاطرنشان کرد: کاهش حجم خدمات‌دهی فرودگاه مهرآباد نیاز به توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) دارد و از آنجا که توسعه فرودگاه امام خمینی با تاخیر روبه‌رو است به نظر می‌رسد طرح ساماندهی فرودگاه مهرآباد نیز به تعویق بیفتد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    حتما اگر فرودگاه منتقل بشه جاش می خواید برج و مرکز خرید بسازید
  • بهروز IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    3 0
    فرودگاه های امام و پیام کرج باید مکمل فرودگاه مهرآباد شوند نه جایگزین آن. یعنی باید بخشی از پروازهای داخلی نه الزاما همه انها به آن دو محل منتقل شود و حق انتخاب فرودگاه با مسافر باشد
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    بايد فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام از طريق مترو بهم متصل شوند.