اهدای صدها کتب خطی و دست نوشته مرحوم تمدن به کتابخانه مرکزی ارومیه

تعدادی از کتب قدیمی، نسخ خطی، ابزار شخصی و رسالات و دست نوشته های مرحوم محمد تمدن توسط خانواده وی به کتابخانه مرکزی ارومیه اهداء شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ، در مراسم رونمایی از آثار اهدایی این نویسنده و فعال فرهنگی سالهای دور ایران که با حضور بهزاد تمدن فرزند وی برگزار شد، سیدهادی طباطبایی پژوهشگر حوزه کتاب و نسخه نویس کتب خطی مرحوم تمدن آثار اهدایی خانواده تمدن را بسیار ارزشمند و جزو اسناد تاریخی مهم دوران معاصر استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه قلمداد کرد.

وی از مجموعه 4 جلدی ایل بزرگ افشار از طوایف ریشه دار و اصیل ارومیه نام برد که از این گنجینه ارزشمند دو جلد آن نزد مرحوم محمد تمدن به یادگار مانده و امروزه می توان محل رجوع بسیاری از پژوهشگران و تاریخ نگاران باشد.

به گفته طباطبایی در کتب خطی که توسط مرحوم تمدن گردآوری و یا نگاشته شده، بسیاری از اطلاعات مربوط به حکمرانان گذشته ارومیه، حاکمان نظامی، وابستگان سیاسی دولت خارجی و نام محلات و خیابان های قدیمی این شهر به دقت و ظرافت قید شده است.

بهزاد تمدن فرزند مرحوم محمد تمدن نیز در این آیین فرهنگی با برشمردن خدمات و تالیفات ارزشمند پدرش در دوران حیات و ضرورت حفظ این آثار و استفاده از منابع اطلاعاتی آن برای نسل امروز و آینده خواستار آن شد تا مسئولین دولتی شرایط و بستری اطمینان بخش برای ایرانیان خارج از کشور فراهم کنند تا نمونه هایی اینچنینی مربوط به تاریخ وفرهنگ ایران که در آرشیو های خانوادگی نگهداری می شوند برای آگاهی و استفاده عموم مردم به کشور بازگردانده شده و در معرض بازدید قرار گیرند.

در مراسم رونمایی از کتاب، رسالات، نسخ خطی و برخی اسناد اهدایی خانواده مرحوم تمدن به کتابخانه مرکزی ارومیه که در محل اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی برگزار شد مدیرکل این نهاد و مدیریت امور کتابخانه های ارومیه، جمعی از اعضای شورای شهر، نویسندگان، پژوهشگران و اصحاب رسانه حضور داشتند.


برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم کلیک کنید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =