رد یک نظریه عامه‌پسند دیگر: «استفاده ۱۰ درصدی از مغز»

یکی دیگر از نظریات شایع بین مردم رد شد، این‌که انسان تنها از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کند و اگر بیش‌تر از مغز خود کار بکشد می‌تواند سریع‌تر و باهوش‌تر عمل کند.

سیناپرس نوشت:

یکی از نظریاتی که امروزه در بین عموم بسیار شایع شده این است که انسان در هرلحظه از زندگی‌اش تنها از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کند و اگر تنها مقداری بیش‌تر از مغز خود کار بکشد، می‌تواند سریع‌تر و باهوش‌تر عمل کند.

اگرچه این نظریه توسط عصب‌شناسان مطرح شده اما ظهور مکرر و بیش‌ازحد آن در فرهنگ‌عامه نشان‌دهنده این است که این تصور غلط در بین مردم بسیار زنده و رایج است. محققان ام.آی.تی (انستیتو تکنولوژی ماساچوست) برای بررسی این نظریه بر روی آن متمرکز شده‌اند. تحقیق آن‌ها که به‌تازگی در مجله Science به چاپ رسیده نشان‌دهنده چگونگی به‌کار افتادن قشرهای مختلف مغز در زمان انجام فعالیت‌های ساده است.

ارل میلر، استاد ام.آی.تی دراین‌باره می‌گوید: چنین توزیع گسترده‌ای از اطلاعات در مغز با این تصور که ما تنها از بخشی کوچکی از مغزمان استفاده می‌کنیم سازگار نیست.

این دیدگاه که مغز انسان برای انجام فعالیت‌های گسسته به بخش‌های مختلفی تقسیم شده (برای مثال قسمت پس‌سری مختص قشر بینایی و قسمت قدامی مغز به انجام تصمیم‌گیری اختصاص دارد)، ناشی از مطالعات ام.آر.ای عملکردی (fMRI) است که به‌اندازه گیری جریان خون در مغز می‌پردازد. میلر می‌گوید: تنها بخش کوچکی از این فعالیت‌ها برای شما نمایان است ولی درواقع در آن لحظه فرایندهای بسیار زیادی در حال انجام است؛ همانند کوه‌های یخ که تنها بخش بسیار کوچکی بیرون از آب قرار دارد و بخش اعظم آن در زیر آب است.

در این تحقیق محققان برای اندازه‌گیری خوشه‌های عصبی ۶ قشر اصلی مغز از ۱۰۸ الکترود استفاده کردند و برای بررسی میزان توجه شرکت‌کنندگان به رنگ یا حرکت اجسام، به آن‌ها گروهی از نقاط رنگی متحرک و همچنین شکل‌های خاکستری‌رنگی را نشان دادند و سپس از آن خواستند تا رنگ یا حرکت این اجسام را شناسایی کنند.

محققان با این کار یک سری فعالیت‌های گسترده را در مغز شرکت‌کنندگان کشف کردند. در هر مرحله از فعالیت‌های حسی حرکتی که شامل شناسایی نشانه‌ها، تصمیم برای توجه به رنگ یا حرکت و انجام حرکات چشمی بود، فعالیت مغز در مناطق مختلف آن شروع می‌شد و در مسیر خاصی جریان پیدا می‌کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که این شواهد نظریه موردبحث را رد می‌کند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    7 17
    حواس پنجگانه عامل اصلی تحریک نرونها و سیناپسای مغزه لذا آدمی یا جانوری که در محیط متنوع تری رشد کنه بطور خودبخودی بیشتر از 10 درصد از مغزش استفاده کرده. آدمی هم که بیافته به روزمره گی میشه آلزایمر
  • امیر A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    4 2
    اصلاً موضوع، استفاده از 10 درصد از مغز نیست. موضوع اینه که معمولاً حداکثر از 10 درصد از "توانایی بالقوه مغز" استفاده می کنیم، وگرنه اگر 90 درصد سلول های مغز بیکار باشن که کارمون تومه. در مورد این 10 درصد و روش های افزایش اون هم مطالب و منابع انگلیسی مفیدی وجود داره. اگر کسی بخواد راحت تو اینترنت پیدا می شه.