محققان هشدار داده‎اند که مواد شیمیایی سمی مورداستفاده در محصولات زیبایی ناخن مانند لاک‌ها می‌توانند به‌سلامت انسان‌ها و ازجمله باروری آسیب‌های زیادی وارد کنند.

ایسنا نوشت:

محققان دانشگاه استنفورد هشدار داده‌اند که مواد شیمیایی سمی مورداستفاده در محصولات زیبایی ناخن مانند لاک‌ها می‌توانند به‌سلامت انسان‌ها و ازجمله باروری آسیب‌های زیادی وارد کنند.

دکتر تو کواچ، اپیدمی‌شناس دانشگاه استنفورد مدعی شده که مواد شیمیایی تولوئن، فرمالدئید و دی‌بوتیل فتالات بسیار سمی محسوب می‌شوند و قرار گرفتن در معرض آن‌ها می‌تواند به سیستم عصبی و هورمون‌ها آسیب رسانده و با سرطان و مشکلات باروری مرتبط باشد.

تولوئن حلال رایجی است و به‌عنوان روکش نهایی در زمان لاک زدن به‌کار می‌رود؛ اما این ماده می‌تواند به سیستم عصبی آسیب رسانده و مشکلاتی را در باروری به وجود بیاورد. تولوئن به‌عنوان یک افزودنی در بنزین نیز استفاده می‌شود.

فرمالدئید که یک ماده مشهور سرطان‌زاست، برای سفت کردن ناخن‌ها استفاده شده و در ضدعفونی کردن ابزارهای مراقبت از ناخن کاربرد دارد.

قرار گرفتن در معرض دی‌بوتیل فتالات که برای ایجاد انعطاف به لاک اضافه می‌شود، با مشکلات باروری مرتبط شناخته شده است.

علاوه بر این مواد، مواد شیمیایی مضر بسیاری در محصولات مراقبت از ناخن‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از سالن‌های آرایشی از تهویه کافی برخوردار نیستند و راه‌های زیادی برای ورود و خروج هوا به داخل سالن وجود ندارد. این امر بدان معنی است که مواد شیمیایی تبخیر شده از محصولات زیبایی ناخن اغلب در داخل سالن‌ها باقی مانده و افراد و به‌ویژه کارکنان آرایشگاه‌ها به‌طور مداوم در معرض آن قرار دارند.

از دیگر مشکلات مرتبط با مواجهه با این مواد شیمیایی می‌توان به مشکلات تفکر و حافظه، علائم عصبی، تهوع، مشکلات تنفسی، سرطان و انقباضات عضلانی غیرقابل‌کنترل اشاره کرد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    47 9
    لاک زدن موجب نمیشه در معرض بوی لاک قرار گرفتن شااااااااااید به دلیل نبودن تهویه هوا موجب این چیزایی که گفتین بشه. امروز تیترهای تخیلی میزنین واسه همه خبرا.......
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
      8 1
      اگر خوب دقت کنید لاک زدن معمولی رو نمیگه اشاره داره به لاک زدن در ارایشگاه همین مانیکور پدیکور اینارو میگه که برای انجامش روی ناخن چندتا مرحله داره و از چند تا ماده روی ناخن استفاده میشه.
  • نیما RO ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    53 6
    با این وضع زندگی بارور نشیم بهتره .
  • بدون نام ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    15 11
    کسی مجبور نیست لاک بزنه سونامی سرطان که روی کار هست تو ایران بخاطر همین چیزاست
  • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    46 11
    غذای ناسالم آب ناسالم هوای ناسالم...همه چی مشکل داره شما گیر دارین به لاک ناخن
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
      14 5
      خبرافلاین خبرکم اورده واسه همونه
  • باران A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    12 4
    زورتون به پارازیت ها و مواد غذایی وهوای آلوده نمی رسه گیر دادین به لاک ناخن . خبری جان از خیلی قبل تر از تیتر شما تا همین اکنون درهمه ی ممالک غرب وشرق خانمها از لاک ناخن استفاده کردن ومیکنن ولی تاحالا کسی نگفت سرطان زاست . شما هم یاد گرفتین به هرچی که ممکنه مردم دوست داشته باشن و شادشون میکنه یه انگ خیالی بهش بزنین و بگید ما فکر شما هستیم . نه خبری عزیز ، لاک بهتره چون حنا ها دیگه واسه کسی رنگ نداره .
  • ملیکا A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    13 5
    خب بد هستش آگاهی و اطلاعاتتون بالا بره فقط چون باب مزاج عده ای نیست نباید گفته بشه؟؟؟ مثلا اگه خبرآنلاین این رو بازگو نکنه یا پنهان کنه واقعیت عوض میشه یا عنوان کردن این مطالب و بالا بردن سطح آگاهی تون به نفع شماست؟؟؟