بزرگ‌ترین آزمایشگاه هسته‌ای جهان پس از تعطیلات کریسمس 2010، این هفته فعالیت خود را با نصف انرژی بیشنه خود آغاز و تا 2 سال مستمر ادامه خواهد داد. دو سال آینده آبستن کشفیات شگفت‌انگیزی خواهد بود. یافتن ابعاد بیشتر در جهان و تعیین دقیق ویژگیهای ذرات بنیادی، از جمله این اکتشافات خواهد بود.

فاطمه محمدی‌نژاد: هفته آینده، مهندسان آزمایشگاه هسته‌ای اروپا، سرن، بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان را دوباره روشن خواهند کرد و برخورددهنده بزرگ هادرون را برای کار در انرژی 7 تراالکترون‌ولت آماده خواهند کرد. این مقدار معادل 50‌درصد حداکثر توان ال.اچ.سی خواهد بود، اما سوال مهم این است که نتیجه چه خواهد بود؟

به گزارش نیوساینتیست، گرگ لاندزبرگ، از دانشمندان آزمایش سی.‌ام.‌اس که مهم‌ترین ابزار آشکارساز ال.‌اچ.‌سی است، در پاسخ به این پرسش گفت: «در چند ماه اول فعالیت، اندازه‌گیری‌های دقیقی از مشخصات ذرات، به‌ویژه بوزون‌های W و Z و کوارک بالا (Top) انجام خواهد شد. مدل استاندارد ذرات پیش‌بینی می‌کند که بوزون‌های W و Z در انتقال نیروی الکتروضعیف نقش دارند و کوارک بالا، یکی از بنیادی‌ترین ذرات عالم است.

هم‌چنین ممکن است ذرات مرتبط با بعدهای بالاتر (بعدهایی غیر از 3 بعد فضا و 1 بعد زمان) یا ابر‌متقارن در طول کار دستگاه کشف شوند، به شرطی که به اندازه کافی سبک باشند. با این حال وی اعلام کرد احتمالا این اتفاق تا اواخر سال 2010 / پاییز 1389 رخ نخواهد داد. ذرات هیگز نیز ممکن است در محدوده‌ای سبک‌تر تولید شوند، اما احتمالا در زمینه علایم پس‌زمینه محو خواهند شد.

پس از 2 سال کار با انرژی 7 تراالکترون‌ولت، برخورد‌دهنده تمام سال 2012 (زمستان 1390 تا پاییز 1391) خاموش خواهد بود تا مغناطیس‌های ابررسانا بررسی شوند. مشکلات مرتبط با سیستم خنک‌کننده یکی از این ابررسانا در سال 2008 / 1387 منجر به خاموش‌شدن اضطراری دستگاه و 14 ماه تعمیر ال.اچ.سی و تعویض چند ده مغناطیس ابررسانان شد.

پس از پایان بازبینی و تعمیرات احتمالی در 2012، انرژی ال.اچ.سی در سال 2013 / 1392 به حداکثر مقدار، یعنی 14 تراالکترون‌ولت افزایش خواهد یافت. اما این بار متصدیان ال.اچ.سی نسبت به سال 2008 هوشیارتر خواهند بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =