روزنامه رسالت در سرمقاله خود با عنوان «یک متن و دو قرائت» به قلم کاظم انبارلویی نوشت:

* از شيرين‌كاري‌هاي مذاكرات هسته‌اي، قرائت‌هاي مختلف از يك متن توافق شده بين طرفين است. البته در اين ميان از 6 كشور طرف مقابل ايران تنها آمريكايي‌ها هستند كه قرائت متفاوت ارائه مي‌دهند.

  • فكت شيت ايراني مي‌گويد خطوط قرمز ايران رعايت شده است اما فكت شيت طرف مقابل به ويژه آمريكايي‌ها مي‌گويد خطوط قرمز ايران به ويژه در رفع تحريم‌ها رعايت نشده است.اوباما مي‌گويد: بر اساس اين توافق، بازرسان آژانس به هر جا كه ضروري تشخيص دهند دسترسي خواهند داشت يعني ايران بازرسي‌هاي فراتر از پروتكل از هر جا در هر مكان را پذيرفته است.
  • اوباما مي‌گويد: تحريم‌هاي ضد ايراني كم كم لغو مي‌شود و تدريجي خواهد بود. او تصريح مي‌كند: دو سوم سانتريفيوژهاي نصب شده برچيده خواهند شد و...اما رئيس جمهور ما در ارائه فكت شيت ايراني در بخشي از نطق روز سه‌شنبه خود تصريح مي‌كند: "تمام تحريم‌ها، حتي تحريم‌هاي موشكي و تسليحاتي، بانكي، بيمه‌اي، پتروشيمي، حمل و نقل و مالي و... يكجا در روز توافق لغو مي‌شود."
  • بيانيه لوزان سه صفحه بود. جنگ فكت شيت‌ها از آنجا شروع شد كه بيانيه وين يكصد و پنجاه صفحه است. طبيعي است چكاچك شمشيرهاي كلامي در اين باره بيشتر خواهد بود. اين نشان مي‌دهد عبارات و كلمات به‌كار رفته در متن بيانيه، پرانتزهاي خود را دارد و مملو از عبارات تفسيرپذير، دوپهلو و يا چندپهلوست. كمترين انتظار مردم اين است كه متن، "شفاف" و "تفسيرناپذير" باشد تا مورد سوء استفاده دشمن قرار نگيرد.
  • بايد ديد تا روز توافق آيا مي‌توان دو روايت از يك متن را به يك روايت شفاف و تفسيرناپذير تبديل كرد؟
  • نكته جالب در جنگ فكت شيت‌ها اين است كه ديگر اعضاي زبان‌بسته 1+5 وارد موضوعات مناقشه‌برانگيز فكت شيتي نمي‌شوند و اگر هم مي‌شوند حق را به ايران مي‌دهند. نظير برخي موضع‌گيري‌هاي روسيه و چين! لذا جنگ فكت‌شيتي را آمريكايي‌ها به عنوان يك راهبرد براي دبه كردن مورد استفاده قرار مي‌دهند. جامعه جهاني امروز دست آمريكا را خوانده است. آنها مورد اعتماد هيچ‌كس نيستند، حتي از سوي شركاي جهاني خود!
  • 2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    این دوستان طوری صحبت می کنند، انگار قبل از شروع مداکرات در دولت یازدهم ،ایران کشوری با موقعیت هایی مثل نیوزلند یا استرالیا بوده؛فقط غربیها مخصوصا آمریکا یهو سر و کله شان پیدا شد و زیر پای مردان دولت یازدهم نشستند و بدون اینکه نیاز به مذاکره ای بوده باشد بردنشان پشت میز مذاکره و سرشان را کلاه گذاشتند.به عنوان یک ایرانی و عضوی از این ملت به این دوستان می خواهم بگویم برای یک چند ماهی از نظر دادن در باب توافق وین و آیه یاس خواندن برای این ملت رنج کشیده دست بکشد.تاریخ 36 ساله جمهوری اسلامی پر از تصمیمات اشتباهی است که شما و شخصیتها و احزاب مطبوع شما گرفتند و ما ملت هنوز داریم تاوانش را می دهیم.