مردم در عیدفطر به چند گروه تقسیم می شوند؟

اینک منم که برای حاجت خود آهنگ درگاه تو می‌کنم، راز مرا بشنو و دعایم را مستجاب کن، زیرا تو در هر چه اراده کنی دچار سختی نمی‌شوی، و از برآوردن خواهش‌ها فرو نمی‌مانی/ پرونده خبرآنلاین برای عید فطر

مردم در عیدفطر به چند گروه تقسیم می شوند/ نوشتاری از آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی

 


مردم در پایان رمضان و گرفتن جایزه در روز عید به چند دسته تقسیم می‌‏شوند:

1. عده‌‏ای روزه را تکلیفی بیش ندانسته و فقط با خودداری از خوردن و نوشیدن و همسران، خود را به ناراحتی می‌‏اندازند. امّا اعضای بدن خود را از گناهان حفظ نکرده و با دروغ و غیبت روزه خود را نقض کرده و با تهمت، افترا، فحاشی به مردم و آزار آنها روزه خود را از بین می‏‌برند. و در عین حال با کمال اطمینان خود را از فرمانبرداران می‌‏پندارند و گمان می‏‌کنند که بر پروردگار جهانیان منتی دارند ولی نمی‏‌دانند که با گناهان و نادانی‌شان نزد عاقلان رسوا شده و روزه آنان مورد قبول خدای خدایان قرار نمی‏‌گیرد. چنین کسانی اگر در عید به عنایت خدای متعال خوش گمان بوده و در مکان نماز گزاردن خود از پروردگارشان آمرزش بخواهند، شاید خداوند متعال هنگام اعطای جوایز آنان را نیز مورد آمرزش خود قرار داده و با فضل خود بعضی از پاداش‌های خود را نصیب آنان نماید.

2. دسته‌‏ای نیز می‌‏دانند که این خداست که در تکالیف بر آنان منت داشته، و روزه‌‏ای کامل است که همراه با بازداشتن اعضای بدن باشد. از این رو مواظب اعضای بدن خود نیز هستند، اما گاهی خلافی از آنان سر زده و با بیم و امید مرتکب گناهی می‏‌گردند. با ناراحتی روزه گرفته و به اندازه‌‏ای که حال دارند مستحبات را بجا می‏‌آورند. کارهای خوب و بد را با هم مخلوط نموده و با ترس و خجالت، حیا و امیدواری وارد عید می‏‌شوند. خداوند آمرزش، پاداش و تبدیل گناهان به کارهای نیک را به آنان وعده داده و با عطایای خود پاداش عبادت های آنان را بطور کامل و به گونه‌‏ای که بالاتر از آرزویشان باشد، به آنان عنایت می‌‏کند.

3. گروهی از روی عادت و با غفلت روزه گرفته و در ماه رمضان نیز مانند سایر ماه‌‏ها در غفلت بسر برده، مرتکب گناهان شده و از روی عادت نیز وارد عید می‌‏شوند. سرنوشت این گروه، به خواست خداوند بستگی دارد. ممکن است عنایت خدا شامل حال آنان شده و فقط بخاطر فرا رسیدن عید یا به جهت کرامت بعضی از اعمال نیکوکاران آنان را مورد آمرزش خود قرار دهد، یا بدی کردارشان آنان را از رحمت خداوند خارج نموده و به ورشکستگان ملحق شوند.

4. دسته‌‏ای ندای خداوند را در این ماه لبیک گفته و با تمام توان در مراقبت دستورات الهی تلاش کرده و برای به دست آوردن رضای خدای متعال در پی بدست آوردن تمامی خیرات هستند و عبادات زیادی بجا می‌‏آورند در حالی که دل های آنان به سبب آگاهی خود به کوتاهی در شکرگزاری نعمت تشریف با این ندا ترسان بوده، و قدر منت خداوند متعال بر آنان، بخاطر اجازه به نزدیکی به او و خدمت و عبادت او را می‌‏دانند. خداوند متعال هم خدمت آنان را قبول، از سعی آنان تشکر می‏‌کند و با کرامت‌ها و انواع عنایات خود آنان را پاداش می‌‏دهد، با هدایتهای بیشتر آنان را بزرگ داشته، با نور قرب خود آنان را می‌‏پوشاند و آنان را به دوستان برگزیده‌‏اش ملحق می‌‏کند.

5. گروهی نیز ندای خداوند متعال، سختی گرسنگی و شب زنده‏‌داری را برای آنان از بین برده، با اشتیاق و شکرگزاری، حتی با شادمانی و مستی با آن روبرو شده، برای رفتن و مسابقه جدیت به خرج داده، با روح و عقل خود به خوبی خطاب خدای خدایان را اجابت می‌‏‌کنند، برای از بین بردن حجاب با بذل جان همت کرده و با قرب به او به مراد رسیده و به پروردگار بندگان متصل شده‏‌اند. پروردگارشان آنان را به خوبی پذیرفته، نزدیک کرده و در پناه خود، در جایگاه صدق بهمراه دوستان و برگزیدگانش می‌‏نشاند با جام لبریز خود آنان را سیراب کرده و به زیبایی، نور، شادمانی و سروری می‌‏‌رسند که کسی توان تصور آن را نداشته، چشمی آن را ندیده و کسی از آن چیزی نگفته است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    موضوعات خوب رو لطفا خلاصه و مفید اطلاع رسانی کنید تا حوصله و وقت خوندنش باشه تو این دنیای فراوانی اطلاعات.
  • عطیه IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    0 0
    عاااااااااااااااااااااااالی بسیاااااااااااار خوب